• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Allmän amatör-rengöring?

Måberg

Panerai
Hej!

En riktig nybörjarfråga! Hur gör man bäst rent en klocka som glad amatör?

Jag har varken verktyg eller kunskap för att plocka isär en klocka i molekyler för att göra rent.

Att rengöra en länk är ju inga problem men tänker mer på att exempelvis få bort smuts som fastnar i skarvarna osv på själva uret som man inte kommer åt med en putsduk eller dylikt.

Har en ultraljudstvätt men jag förmodar att det inte är så bra att dippa klockan där i..?

Tack på förhand / Måberg

PS, finns det redan en tråd som denna ber jag om ursäkt.
 

slimjim

Rösten från Bro
2-Faktor
Hej!

En riktig nybörjarfråga! Hur gör man bäst rent en klocka som glad amatör?

Jag har varken verktyg eller kunskap för att plocka isär en klocka i molekyler för att göra rent.

Att rengöra en länk är ju inga problem men tänker mer på att exempelvis få bort smuts som fastnar i skarvarna osv på själva uret som man inte kommer åt med en putsduk eller dylikt.

Har en ultraljudstvätt men jag förmodar att det inte är så bra att dippa klockan där i..?

Tack på förhand / Måberg

PS, finns det redan en tråd som denna ber jag om ursäkt.

En mjuk bamsetandborste från ica gör susen!
Edit finns på apotea också. http://www.apotea.se/bamse-barntandborste
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Vill bara höja ett litet varningens finger med att använda vatten om du inte är helt säker på att klockan är tät!
 

Måberg

Panerai
Tackar för tipsen!:) Ja de äldre klockorna får nog undvika vatten tills vidare.

En "kul" anekdot på tal om det är att jag en gång glömde att jag hade på mig min 80tals seamaster när jag gjorde rent akvariet. Fick panik när jag kom på det då den mig veterligen aldrig blivit trycktestad sen den var ny men den tickar på lika bra som vanligt! :wideyed:
 
Topp