• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Allmänna Frågetråden; här kan man ställa en fråga och hoppas att någon sitter på svaret!

Enligt mitt elbolag kan min elräkning Januari 2022 öka med motsvarande en halv SKX007.
Kanske dags att ta sig i kragen mao för på helåret 2022 kan det bli kostnader motsvarande en Grand Seiko 9F.

Hittade denna lampa i våra enheter, finns de nåt bättre alternativ för kapa elförbrukningen där?
96DF25E9-18E3-4521-A1EC-0953038BC2AC.jpeg

Tips i övrigt för en notorisk slösare rent ut sagt?

Lampor, såvida du inte har massvis tända dygnet runt, tror jag inte påverkar så mkt. Det är riktiga elslukare som spis, torktumlare, tvättmaskin, speldator som drar mest skulle jag tro.

Enligt mitt elbolag kan min elräkning Januari 2022 öka med motsvarande en halv SKX007.
Kanske dags att ta sig i kragen mao för på helåret 2022 kan det bli kostnader motsvarande en Grand Seiko 9F.

Hittade denna lampa i våra enheter, finns de nåt bättre alternativ för kapa elförbrukningen där?

Har du uppvärmning som drivs med el (typ inte fjärrvärme eller någon panna), sänk temperaturen i bostaden - och kortare duschar. Kör disk/tvättmaskin bara när de är fulla. Torktumla färre gånger. Ha inte prylar (typ TV/dator) på standby. Det är väl även sagt att inkopplade mobilladdare drar lite även när de inte laddar ("många bäckar små").

Sen kan du ju kolla runt med andra elbolag, det kanske finns de som gör så att du kan spara ihop till ett band till GSen..

Om du har LED-lampor där det är tänt mest så finns det nog inte mycket att göra där.
De stora elförbrukarna i ett hem (förutom uppvärmning om man har elvärme) är nog oftast spisen och kyl&frys.
Har man gamla sådana så kan man tjäna in ett byte ganska snabbt.

Jag bytte en gång ut en 20 år gammal kyl&frys i en liten lägenhet (2:a) och minskade förbrukningen med 40%.

Byt till Enkla Elbolagets elfond Relaxa. Har i princip halverat den rörliga kostnaden sen jag gjorde det för ett par år sedan. OBS, för två månader nedan: :cigar:

Rolex 2021-06-27 (räkning).jpg

Om du har LED-lampor där det är tänt mest så finns det nog inte mycket att göra där.
De stora elförbrukarna i ett hem (förutom uppvärmning om man har elvärme) är nog oftast spisen och kyl&frys.
Har man gamla sådana så kan man tjäna in ett byte ganska snabbt.

Jag bytte en gång ut en 20 år gammal kyl&frys i en liten lägenhet (2:a) och minskade förbrukningen med 40%.
Bytte från traditionell torktumlare till en med värmepump för ca 6 år sen. Sänkte förbrukningen med ca 4000 kWh på ett år (men barnen var små och den gick nog en gång per dag..

Om man låter en bytta med Bregott stå framme en stund så mjuknar smöret men när det kyls ner så återfår det aldrig sin fasta form. Hur kommer det sig? 🙈

Hur gör ni bäst för att rengöra insidan av vindrutan på bilen utan att det blir torkmärken?

Köpte bordslampa, en Flos Tatou. Strömbrytaren blir varm så fort sladden pluggas i, även om inte lampan är tänd. Riktigt eller fara? Det är f.ö. en dimbar strömbrytare och det sitter en dimbar LED i lampan som inte överskrider W eller nåt. Tycker det är konstigt att den blir varm så fort man pluggar i stickkontakten? Inte tokvarm men ändå. Någon?

Köpte bordslampa, en Flos Tatou. Strömbrytaren blir varm så fort sladden pluggas i, även om inte lampan är tänd. Riktigt eller fara? Det är f.ö. en dimbar strömbrytare och det sitter en dimbar LED i lampan som inte överskrider W eller nåt. Tycker det är konstigt att den blir varm så fort man pluggar i stickkontakten? Inte tokvarm men ändå. Någon?
Det låter inte bra.
Prova att öppna strömbrytaren och dra åt skruvarna till ledarna. Låter som det är dåligt draget och att det kanske glappar i kontakten.

Jag ska prova. Är ju dock bedrövlig på just el. Men ska testa. Det är ju en röd diod som lyser hela tiden, men så kanske det ska vara. I dessa lägen önskar jag att jag köpte lampan hos den lokala lampnasaren istället för online…

Bilagor

• 0FE16D89-1660-4EC2-9585-85A73E9A2474.jpeg
    0FE16D89-1660-4EC2-9585-85A73E9A2474.jpeg
    227.3 KB · Visningar: 5
  • E1A0112F-222E-4C6A-9AEC-F351AFFADAB4.jpeg
    E1A0112F-222E-4C6A-9AEC-F351AFFADAB4.jpeg
    246.2 KB · Visningar: 5
Jag ska prova. Är ju dock bedrövlig på just el. Men ska testa. Det är ju en röd diod som lyser hela tiden, men så kanske det ska vara. I dessa lägen önskar jag att jag köpte lampan hos den lokala lampnasaren istället för online…
Det ser ut som om det bara är en "vippkontakt"? Jag antar att man "dimmar" genom att trycka hålla knappen inne åt ena eller andra hållet, och att man stänger "av" den genom att dimma ner den helt?
I så fall bryter den nog inte strömmen helt, nej. Den enda lösningen nog då är att sätta in en vanlig strömbrytare mellan den där grunkan och väggkontakten.

Edit: För att återgå till ursprungliga frågan: Är det nåt fel och/eller farligt? Antagligen inte. Så om man inte tycker det är ett problem att spänningen ligger på och att den drar lite ström (antagligen väldigt lite), så behöver man inte göra något åt det.

Senast ändrad:
Det ser ut som om det bara är en "vippkontakt"? Jag antar att man "dimmar" genom att trycka hålla knappen inne åt ena eller andra hållet, och att man stänger "av" den genom att dimma ner den helt?
I så fall bryter den nog inte strömmen helt, nej. Den enda lösningen nog då är att sätta in en vanlig strömbrytare mellan den där grunkan och väggkontakten.
Nja mjo man släcker lampan genom ett ”firm click” men dimmandet gör man genom att hålla nere knappen och varannan gång dimmar den upp och ner. Man behöver inte ens trycka upp/ner. Känns allmänt flimsigt kan jag tycka. Flos hade jag lite högre förväntningar på. Vi har en kartellampa som också lyser dygnet runt i strömbrytaren men den blir ju aldrig varm. Tog en bild när jag hade av huven. Inget känns löst/fel iallfall i innehållet. Får ringa lev imorgon.

Bilagor

• 25603DF9-0CA8-4353-9D4F-A83C9464A30C.jpeg
    25603DF9-0CA8-4353-9D4F-A83C9464A30C.jpeg
    321.2 KB · Visningar: 6
Nja mjo man släcker lampan genom ett ”firm click” men dimmandet gör man genom att hålla nere knappen och varannan gång dimmar den upp och ner. Man behöver inte ens trycka upp/ner. Känns allmänt flimsigt kan jag tycka. Flos hade jag lite högre förväntningar på. Vi har en kartellampa som också lyser dygnet runt i strömbrytaren men den blir ju aldrig varm. Tog en bild när jag hade av huven. Inget känns löst/fel iallfall i innehållet. Får ringa lev imorgon.
Det enda jag kan tänka mig som också går att göra något åt lite lätt är att dra åt dom skruvarna som håller ledarna för sladden. Att det liksom ligger löst där i och glappar. Då kan det bli varmt och gnistbildning. Men om inget känns löst så vet jag inte. Jag tycker inte det känns bra att det blir varmt, inte på saker med så liten effekt.
Säkringar och kablar på jobbet kan bli varma ibland men då ligger dom och pumpar ut 300A

Stör mig lite på att den är märkt 10-75W... förmodar att du kör med dimbar LED som är < 10W effekt. Dvs det ser inte ut som en dimmer anpassad för LED.

Stör mig lite på att den är märkt 10-75W... förmodar att du kör med dimbar LED som är < 10W effekt. Dvs det ser inte ut som en dimmer anpassad för LED.
Ja jag köpte dimbar LED med något lägre styrka än angiven max. Har även en icke dimbar ljuskälla hemma som vi funderade på att testa med, men antar att det inte hjälper. Förstår inte hur Flos lyckas. Ändå nån form av premiummärke, men tydligen mest på priset då…

Återförsäljaren vill ha tillbaka lampan för ”check”. Antar att Flos ska ha den. Orka. Sånt här får mig att aldrig handla online igen. Man är så jävla dumsnål ibland. De hade ju fått bra reviews.

Måste den vara dimbar? Om inte kan man ju bara byta brytare till en vanlig i stället.
Inte enligt mig, men enligt min fru... Men hade jag kunnat byta ut strömbrytaren till en ny, utan att kompromissa med utseendet så hade jag gjort det (kanske går förresten, finns det transparenta?) för att slippa mecket med returer och emballage osv. Bara att packa ner lampan utan originalemballage är ju ett projekt.

Det löser sig på nåt sätt, förhoppningsvis slipper vi få tillbaka lampan. De hävdar dock att man måste spara originalemballage för att få returnera. Kan jag tycka inte kan gälla vid reklamation dock. Men de har säkert rätt till reparationsförsök, rent formellt. Men vi vill ju inte ha tillbaka en plastlampa som valsat runt halva Europa heller. Well, man lär sig.

Dags att plocka fram dumstruten. Min mössa som låg i fickan på en jacka jag nyss körde i tvättmaskinen ser numera ut som rekvisita ur ”älskling jag krympte barnen”. ☹️ Jag vill minnas att jag läst något husmorstips om att lägga i varmt vatten med balsam för att sedan stretcha ut den igen, men känns som det är kört? Den har ju tovat sig något fruktansvärt och är styv. Vända upp och ner och ha som bilnyckelförvaring?
7624D093-C93B-4011-AC53-469DCD516750.jpeg

Dags att plocka fram dumstruten. Min mössa som låg i fickan på en jacka jag nyss körde i tvättmaskinen ser numera ut som rekvisita ur ”älskling jag krympte barnen”. ☹️ Jag vill minnas att jag läst något husmorstips om att lägga i varmt vatten med balsam för att sedan stretcha ut den igen, men känns som det är kört? Den har ju tovat sig något fruktansvärt och är styv. Vända upp och ner och ha som bilnyckelförvaring?
Jag har gjort samma sak. Löste problemet genom att skänka mössan till en rumpnisse.

Sag pa Sharktank och mindes detta mirakelmedel. Hoppas det gar att fa tag pa i Sverige (eller att nagot liknande finns)

Tillbaka
Topp