• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Allmänna Frågetråden; här kan man ställa en fråga och hoppas att någon sitter på svaret!

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Har försökt hitta vad jag kan finna denna resår eller vad man nu kallar det för på nätet ( google ), men svårt, då man inte vet vad man ska söka på för namn/titel/reffnr etc.

Man brukar ha dom på fönster och dörrar, se bild!

27C93066-243B-4BC1-940A-D944EAAF8F25.jpeg
8353B82D-1A98-442E-A8AE-67A77153CF3F.jpeg


Så nu till min fråga, är det någon som vet vad dessa kallas för?!

281FEB27-0591-4EDE-B697-4A3C68548D52.jpeg
 
Senast ändrad:

laketwig

Patek
2-Faktor
How much wood would a woodchuck chuck if a woodchuck would chuck wood ?

Notera att det ska vara "could" och inte "would". ;)

According to the Poetry Foundation, a woodchuck would chuck “As much wood as a woodchuck could chuck, If a woodchuck could chuck wood.” (bit.ly/woodchuck-poem) Researchers at Cornell determined that a woodchuck could chuck about 700 pounds: (bit.ly/cornell-woodchucks).
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Är det någon som kan berätta för mig vilka hästar som kommer vinna på lördagens V75:a?

Här har du raden, är bara att köra spikar rakt i genom! 7, 6, 5, 4, 3, 2, 1, Lycka till.


Vad är en marmeladarbetare? Är det vad det låter som?

Nope...han odlar räkor!


Varför betyder ”rolig” kul på svenska (jmf motsatsen orolig) men lugn på norska/danska? När skedde betydelseförskjutningen?

Anno 1736 på hösten.
 
Senast ändrad:

Chuck

Patek
2-Faktor
@Affe brah tråd!

Jag har en tjänsteIphone med Apple id kopplat till jobbemail. Dessutom har jag ett icloud Fyllt med foton since 2017 typ 20000st.

Om jag byter jobb, hur kan jag föra över bilderna till mig själv? Flytta molnet till annat ID osv?

Har ingen Mac
Har ingen bra PC

tack på förhand!
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
@Affe brah tråd!

Jag har en tjänsteIphone med Apple id kopplat till jobbemail. Dessutom har jag ett icloud Fyllt med foton since 2017 typ 20000st.

Om jag byter jobb, hur kan jag föra över bilderna till mig själv? Flytta molnet till annat ID osv?

Har ingen Mac
Har ingen bra PC

tack på förhand!



Är ingen hejare på datorer, det ska erkännas, men du behöver bara en dator med tillräckligt mycket/stort minne, eller så skaffar du ett tillräckligt stort USB-minne som du för över alla bilderna på! Det du behöver på datorn är väl att den har tillräckligt många USB-kontakter, 2 st om du för överbilderna från telefon till USB-minnet.
 

Chuck

Patek
2-Faktor
Är ingen hejare på datorer, det ska erkännas, men du behöver bara en dator med tillräckligt mycket/stort minne, eller så skaffar du ett tillräckligt stort USB-minne som du för över alla bilderna på! Det du behöver på datorn är väl att den har tillräckligt många USB-kontakter, 2 st om du för överbilderna från telefon till USB-minnet.

Tack har gjort så några gånger innan jag skaffade Icloud och la över på extern hårddisk genom PC. Stort sett vartenda gång telefonen var full. Men nu är den så pass mycke bilder (70 gig) och flera gånger under överföringen hänger de sig med PC Iphone connection :blackeye:
Har hört nåt om ett automatiskt hemma moln som för över allt så fort man kommer hem, nåt ”torn” med hårddisk men hittar inte produkten...
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Tack har gjort så några gånger innan jag skaffade Icloud och la över på extern hårddisk genom PC. Stort sett vartenda gång telefonen var full. Men nu är den så pass mycke bilder (70 gig) och flera gånger under överföringen hänger de sig med PC Iphone connection :blackeye:
Har hört nåt om ett automatiskt hemma moln som för över allt så fort man kommer hem, nåt ”torn” med hårddisk men hittar inte produkten...


Kanske får dela upp bilderna när du för över, extern hårddisk är väl det ultimata. Som sagt var, jag är ingen hejare på datorer, vi får hoppas att någon annan tar sig tid och svarar på din fråga!
 

Flecktarn

Audemars
2-Faktor
När en fluga flyger har den fötterna neråt. Hur gör den för att sätta sig o vila i taket. Rollar den eller voltar den för att få fötterna uppåt och få dem att fastna i taket?
Den flyger mot taket, sätter i de främre fötterna och gör en "volt" mot taket och landar med resten av fötterna. Se bild.
Källa: Jag jobbar som flugforskare. (Skoja, såg en youtubefilm på ämnet)
fluglandning 1.jpg
 

Scipio

Patek
2-Faktor
Tack har gjort så några gånger innan jag skaffade Icloud och la över på extern hårddisk genom PC. Stort sett vartenda gång telefonen var full. Men nu är den så pass mycke bilder (70 gig) och flera gånger under överföringen hänger de sig med PC Iphone connection :blackeye:
Har hört nåt om ett automatiskt hemma moln som för över allt så fort man kommer hem, nåt ”torn” med hårddisk men hittar inte produkten...
Time Capsule från Apple funderar som Wi-Fi och lagring. Min gamla har 3 terabyte hårddisk. Köper du en idag borde det vara ännu mer. Kanonprodukt! Ställa in allt rätt så kommer den att hitta ditt Wi-Fi och börja säkerhetskopiera när du kommer hem.
 

mlundstrom

Cartier
2-Faktor
För integritetens skull samt för att undvika framtida problem vid uppdateringar. En bild på en hårddisk är en bild. En bild i ”molnet” kan vara vad som helst.
Samtidigt så är det bra mycket säkrare vanligtvis med molnlagring. Jag kör både och. Jobbar dock inom IT och är rätt paranoid. Om du är rädd om integriteten ska du inte vara på Internet över huvud taget...
 
Topp