• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Allt går i princip att polera.

McGyver

Rolex
Pasta + slip/polertrissa + tålamod och noggranhet = repfritt glas!

136123482555018000_resized.jpg
 

rogart-63

Patek
Dom gånger jag försökt har det gått att slipa på men det är väldigt svårt att få det jämnt .Sen när man tittar närmare ser glaset it som ett månlandskap .Och det är ite snyggt .:oops:
 

_jonte

Patek
Dom gånger jag försökt har det gått att slipa på men det är väldigt svårt att få det jämnt .Sen när man tittar närmare ser glaset it som ett månlandskap .Och det är ite snyggt .:oops:
Precis detta jag läst är orsaken till att man ogärna polerar mineralglas. Såvida man inte har möjlighet att spänna upp glaset i en svarv för poleringen. Med macgyver lyckades ändå?
 

McGyver

Rolex
Det går bra med polertrissa om man tar det försiktigt och jobbar med HELA glaset - inte endast den del som har repan!
Ta gärna en så stor trissa som det bara går - den på bilden ovan är egentligen lite liten, men då glaset hade en datumbubbla, så var jag tvungen att använda en lite mindre modell!

Med en "vanlig" polertrissa (polerytan 90grader mot axeln) så måste man vara väldigt duktig på att fördela tryck och röra trissan över glaset, annars blir det lätt vågigt!

Optimalt är ju att spänna upp glaset i en svarv, men då glaset då måste demonteras från boetten => lika bra att sätta in ett helt nytt glas istället !;)
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Det går bra med polertrissa om man tar det försiktigt och jobbar med HELA glaset - inte endast den del som har repan!
Ta gärna en så stor trissa som det bara går - den på bilden ovan är egentligen lite liten, men då glaset hade en datumbubbla, så var jag tvungen att använda en lite mindre modell!

Med en "vanlig" polertrissa (polerytan 90grader mot axeln) så måste man vara väldigt duktig på att fördela tryck och röra trissan över glaset, annars blir det lätt vågigt!

Optimalt är ju att spänna upp glaset i en svarv, men då glaset då måste demonteras från boetten => lika bra att sätta in ett helt nytt glas istället !;)


Jag har också provat enl herren ovans tips.
Går att få bra med tålamod, tycker nog det tog en 30-40 min för mig att få det bra utan att stressa på och värma för mycket.
 
Topp