Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
De där håller längre än efterträdarna... Vars solidare länkar nöts snabbare... Men de vikta sålde ju inte i samma volymer. Då tillverkade Rolex inte så många klockor per år som nu.Det är i det närmsta ett under att det finns några 9315-länkar kvar i livet med tanke på hur de enskilda länkdelarna ser ut.
Tycker de ser rätt bra ut? Att de även håller länge är väl ett faktum? Att känslan är lite sådär är klart, men man kan laga justera dem själv. Kommer bara ihåg när någon svetspunkt gjorde kaos på glidelock? Perfekt tool-länk. Nu kan jag ha blandat ihop refs, men syftar på äldre vikta länkar i allmänhet.
Förstod att det var typen du menade. Dock tycker jag att det visat sig att de håller länge och åldras väl. Tycker du inte det? Med det sagt har jag själv reagerat på hur tunnt vissa delar av plåtarna varit på polerade rolexlänkar.Ja, jag var inte riktigt tydlig i min första post. Länkbitarna i bilden har nog aldrig suttit på en länk så de är i bra skick. Oavsett är det tydligt hur nätta de är i konstruktionen. Den lilla piggen som plåtbitarna viks runt sticker bara ut någon milimeter tex. (vilket syns dåligt på bilden).
De där håller längre än efterträdarna... Vars solidare länkar nöts snabbare... Men de vikta sålde ju inte i samma volymer. Då tillverkade Rolex inte så många klockor per år som nu.
A
Förstod att det var typen du menade. Dock tycker jag att det visat sig att de håller länge och åldras väl. Tycker du inte det? Med det sagt har jag själv reagerat på hur tunnt vissa delar av plåtarna varit på polerade rolexlänkar.
Snabbt och snabbt... Allt är ju relativt.... Men så vitt jag förstått så tycks de äldre nitade och vikta länkarna tåla mer. Kanske för att de väger mindre. Eller för att de är rassligare och inte har den tajtare passningen som nyare länkar har... Och där jag föreställer mig att nötandet blir större om man inte håller rent. Lite grand som moderna bilmotorer med extremt små toleranser och stora behov av korrekt smörjning... Jämfört med äldre med större toleranser.Nöts de solida fortare? Känns ju ologiskt i mina öron. De ör ju sitta tightare och därför skapa mindre friktion än de gamla som är lite "slappare"
Snabbt och snabbt... Allt är ju relativt.... Men så vitt jag förstått så tycks de äldre nitade och vikta länkarna tåla mer. Kanske för att de väger mindre. Eller för att de är rassligare och inte har den tajtare passningen som nyare länkar har... Och där jag föreställer mig att nötandet blir större om man inte håller rent. Lite grand som moderna bilmotorer med extremt små toleranser och stora behov av korrekt smörjning... Jämfört med äldre med större toleranser.
Jag vet faktiskt inte. Jag spekulerar och baserar det jag säger på vad jag själv har sett plus vad jag har plockat upp från Michael Young (som renoverar band), samt andra "profiler" på bland annat VRF.
Men vi pratar liksom tjugo år plus... Bär just nu en tjugo år gammal 78360 i riktigt fint skick...
Har för övrigt en kompis, som precis som jag bär en oysterlänk dagligen. Det ser ut som om han håller på att utplåna sin. Tog inte ens tio år. Vad gör han, som jag inte gör? Hans klocka sitter löst. Min tajt. Huruvida han tvättar sin länk vet jag inte, men jag har mina länkar och klockor på i duschen varje dag och sköljer igenom dem.
För egen del föredrar jag den generation som 78360 tillhör. Lagom mix av solida bitar och vikta bleck...
Har sett några rejält utslitna av den nuvarande varianten redan... Nytt behöver inte vara bättre...
Men de känns helt klart bättre...
A
Nej, men då var jag otydlig. Min kompis har en 78360, dvs efterföljaren till den vikta länken. Länkdelarna i dessa (78360 och framåt) sitter ihop bättre i sina komponenter än de tidigare vikta och nitade.Talar du inte mot dig själv nu? Först skriver du att de gamla slits mindre för att de är rassligare och sen nämner du att en kompis slitit sönder sin länk just pga han har den rassligt? Sen var inte mittlänkarna solida för 10 år sen?
Principen jag lärt mig är att sitter det tight så slits det mindre. Dvs de nya länkarna kommer överleva längre. Allting förutsätter givetvis skötsel och korrekt användning.
Lyckades jag klargöra något?
Mvh A
Ja, det är mitt intryck. Och det hade ju knappast gått att sälja vikta eller nitade länkar idag...Yes, då är jag med! Kan bytet vara gjort snarare av upplevd känsla än livslängd?