• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Allt var inte bättre för

Andrew

Cartier
Det är i det närmsta ett under att det finns några 9315-länkar kvar i livet med tanke på hur de enskilda länkdelarna ser ut.
12271367084_2bf1e11680_c.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Tycker de ser rätt bra ut? Att de även håller länge är väl ett faktum? Att känslan är lite sådär är klart, men man kan laga justera dem själv. Kommer bara ihåg när någon svetspunkt gjorde kaos på glidelock? Perfekt tool-länk. Nu kan jag ha blandat ihop refs, men syftar på äldre vikta länkar i allmänhet.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Det är i det närmsta ett under att det finns några 9315-länkar kvar i livet med tanke på hur de enskilda länkdelarna ser ut.
12271367084_2bf1e11680_c.jpg
De där håller längre än efterträdarna... Vars solidare länkar nöts snabbare... Men de vikta sålde ju inte i samma volymer. Då tillverkade Rolex inte så många klockor per år som nu.

A
 

Andrew

Cartier
Tycker de ser rätt bra ut? Att de även håller länge är väl ett faktum? Att känslan är lite sådär är klart, men man kan laga justera dem själv. Kommer bara ihåg när någon svetspunkt gjorde kaos på glidelock? Perfekt tool-länk. Nu kan jag ha blandat ihop refs, men syftar på äldre vikta länkar i allmänhet.

Ja, jag var inte riktigt tydlig i min första post. Länkbitarna i bilden har nog aldrig suttit på en länk så de är i bra skick. Oavsett är det tydligt hur nätta de är i konstruktionen. Den lilla piggen som plåtbitarna viks runt sticker bara ut någon milimeter tex. (vilket syns dåligt på bilden).
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Ja, jag var inte riktigt tydlig i min första post. Länkbitarna i bilden har nog aldrig suttit på en länk så de är i bra skick. Oavsett är det tydligt hur nätta de är i konstruktionen. Den lilla piggen som plåtbitarna viks runt sticker bara ut någon milimeter tex. (vilket syns dåligt på bilden).
Förstod att det var typen du menade. Dock tycker jag att det visat sig att de håller länge och åldras väl. Tycker du inte det? Med det sagt har jag själv reagerat på hur tunnt vissa delar av plåtarna varit på polerade rolexlänkar.
 

par

Patek
2-Faktor
De där håller längre än efterträdarna... Vars solidare länkar nöts snabbare... Men de vikta sålde ju inte i samma volymer. Då tillverkade Rolex inte så många klockor per år som nu.

A

Nöts de solida fortare? Känns ju ologiskt i mina öron. De ör ju sitta tightare och därför skapa mindre friktion än de gamla som är lite "slappare"
 

Andrew

Cartier
Förstod att det var typen du menade. Dock tycker jag att det visat sig att de håller länge och åldras väl. Tycker du inte det? Med det sagt har jag själv reagerat på hur tunnt vissa delar av plåtarna varit på polerade rolexlänkar.

Jo, med tanke på att jag har två 9315-länkar, en Rolex från tidigt 70-tal och en Tudor från tidigt 90-tal och att båda är i ganska bra skick måste jag nog hålla med dig. Min trådstart kanske borde formulerats annorlunda. Att jag istället förvånas över hur lite det krävs för att hålla ihop en länk.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Nöts de solida fortare? Känns ju ologiskt i mina öron. De ör ju sitta tightare och därför skapa mindre friktion än de gamla som är lite "slappare"
Snabbt och snabbt... Allt är ju relativt.... Men så vitt jag förstått så tycks de äldre nitade och vikta länkarna tåla mer. Kanske för att de väger mindre. Eller för att de är rassligare och inte har den tajtare passningen som nyare länkar har... Och där jag föreställer mig att nötandet blir större om man inte håller rent. Lite grand som moderna bilmotorer med extremt små toleranser och stora behov av korrekt smörjning... Jämfört med äldre med större toleranser.

Jag vet faktiskt inte. Jag spekulerar och baserar det jag säger på vad jag själv har sett plus vad jag har plockat upp från Michael Young (som renoverar band), samt andra "profiler" på bland annat VRF.

Men vi pratar liksom tjugo år plus... Bär just nu en tjugo år gammal 78360 i riktigt fint skick...

Har för övrigt en kompis, som precis som jag bär en oysterlänk dagligen. Det ser ut som om han håller på att utplåna sin. Tog inte ens tio år. Vad gör han, som jag inte gör? Hans klocka sitter löst. Min tajt. Huruvida han tvättar sin länk vet jag inte, men jag har mina länkar och klockor på i duschen varje dag och sköljer igenom dem.

För egen del föredrar jag den generation som 78360 tillhör. Lagom mix av solida bitar och vikta bleck...:D

Har sett några rejält utslitna av den nuvarande varianten redan... Nytt behöver inte vara bättre...

Men de känns helt klart bättre...

A
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Vikta länkar tycker jag faktiskt är mycket skönare och mysigare, kanske framförallt pga rasslet och vikten, då de ger en helt annan känsla av följsamhet och balans/obalans :)
 

par

Patek
2-Faktor
Snabbt och snabbt... Allt är ju relativt.... Men så vitt jag förstått så tycks de äldre nitade och vikta länkarna tåla mer. Kanske för att de väger mindre. Eller för att de är rassligare och inte har den tajtare passningen som nyare länkar har... Och där jag föreställer mig att nötandet blir större om man inte håller rent. Lite grand som moderna bilmotorer med extremt små toleranser och stora behov av korrekt smörjning... Jämfört med äldre med större toleranser.

Jag vet faktiskt inte. Jag spekulerar och baserar det jag säger på vad jag själv har sett plus vad jag har plockat upp från Michael Young (som renoverar band), samt andra "profiler" på bland annat VRF.

Men vi pratar liksom tjugo år plus... Bär just nu en tjugo år gammal 78360 i riktigt fint skick...

Har för övrigt en kompis, som precis som jag bär en oysterlänk dagligen. Det ser ut som om han håller på att utplåna sin. Tog inte ens tio år. Vad gör han, som jag inte gör? Hans klocka sitter löst. Min tajt. Huruvida han tvättar sin länk vet jag inte, men jag har mina länkar och klockor på i duschen varje dag och sköljer igenom dem.

För egen del föredrar jag den generation som 78360 tillhör. Lagom mix av solida bitar och vikta bleck...:D

Har sett några rejält utslitna av den nuvarande varianten redan... Nytt behöver inte vara bättre...

Men de känns helt klart bättre...

A


Talar du inte mot dig själv nu? Först skriver du att de gamla slits mindre för att de är rassligare och sen nämner du att en kompis slitit sönder sin länk just pga han har den rassligt? Sen var inte mittlänkarna solida för 10 år sen?

Principen jag lärt mig är att sitter det tight så slits det mindre. Dvs de nya länkarna kommer överleva längre. Allting förutsätter givetvis skötsel och korrekt användning.
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Talar du inte mot dig själv nu? Först skriver du att de gamla slits mindre för att de är rassligare och sen nämner du att en kompis slitit sönder sin länk just pga han har den rassligt? Sen var inte mittlänkarna solida för 10 år sen?

Principen jag lärt mig är att sitter det tight så slits det mindre. Dvs de nya länkarna kommer överleva längre. Allting förutsätter givetvis skötsel och korrekt användning.
Nej, men då var jag otydlig. Min kompis har en 78360, dvs efterföljaren till den vikta länken. Länkdelarna i dessa (78360 och framåt) sitter ihop bättre i sina komponenter än de tidigare vikta och nitade.

De yttre länkbitarna i 78360 är solida, medan den mellersta biten är formad av ett ovaltrör. Låset är gjorda av vikta plåtbleck. Varje länkbit i en 78360 sitter ihop väldigt tight.

Bitarna i en vikt 7836 eller 9315 (samma bitar) ser vi i tråden. Genom sin konstruktion tillåts rörelse i de individuella länkbitarna, till skillnad mot den nyare 78360. Därför pratar man om "rassel" när det gäller de vikta länkarna - och nitade också.

Dvs såväl hela länken, som dess komponenter, kan röra sig i större mån på en vikt länk (och en nitad) än en solid (eller semisolid, får man kanske säga). De vikta länkarna är också lättare, dvs mindre påverkan från tyngd.

Min kompis har länken löst sittande runt handleden. Vi har samma slags länk. Ingen av dem är en vikt länk. Det var alltså ett exempel på en observation jag har gjort, där en nyare länk har slitits ut på ca tio år.

Lyckades jag klargöra något?

Mvh A
 

acce1999

Patek
2-Faktor
Yes, då är jag med! Kan bytet vara gjort snarare av upplevd känsla än livslängd?
Ja, det är mitt intryck. Och det hade ju knappast gått att sälja vikta eller nitade länkar idag...

Men om man tar hand om armbanden, så håller de ju jättelänge... Oavsett variant. Och nog är det ganska dramatisk skillnad i känsla på handleden mellan en vikt länk och en länk av senaste version. Hållbarhet eller ej.

A
 

Whedda

Rolex
Älskar vikta länkar! Tunnare profil som jag tycker är härligt och inte känns lika grovt runt handleden.

Hade en 78360 på min 1675 förrut men trivs mycket bättre med den nuvarande 7836 länken även om den är klart rassligare.

Dock är det inget snack om att låsen har förbättrats avsevärt de senaste åren.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Allt var bättre förr!
I alla fall klockorna och tillhörande länkar.
Jag har en nitad och en vikt 9315-länk. Tunna, snygga och följsamma. Fantastiskt att så gamla länkar fortfarande gör sitt jobb med bravur.

Har ett sug efter flexande oysterlänkar, nu senast efter att Per hade en sån på sin Tudor, men även Aurum som kör en sån på sin BB. De är fantastiska!
 
Topp