• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Alpha Explorer 36mm, sekundvisare som stannar

NQ2

Basic
Jag har en Alpha 1933 Explorer 36mm där sekundvisaren stannar ibland, ungefär 1s. Det sker ofta någonstans runt 10-5 minuter i, vid varje varv. Klockan är bara någon vecka gammal, och håller inte tiden jättebra. Den går +2-3minuter per dygn.

En bekant föreslog att det är normalt att sekundvisaren går ojämnt och tar små pauser på ca 1s, varje minut, startar sedan av sig självt och fortsätter gå en liten stund.

https://calibercorner.com/stuttering-seconds-hand-explained/

Det är en jättetrevlig klocka i övrigt, särskilt för mina smala handleder. Är det någon som vet om det här är ett normalt beteende?

Alpha.jpg

Senast ändrad:
Jag har en Alpha 1933 Explorer 36mm där sekundvisaren stannar ibland, ungefär 1s. Det sker ofta någonstans runt 10-5 minuter i, vid varje varv. Klockan är bara någon vecka gammal, och håller inte tiden jättebra. Den går +2-3minuter per dygn.

En bekant föreslog att det är normalt att sekundvisaren går ojämnt och tar små pauser på ca 1s, varje minut, startar sedan av sig självt och fortsätter gå en liten stund.

Det är en jättetrevlig klocka i övrigt, särskilt för mina smala handleder. Är det någon som vet om det här är ett normalt beteende?

Alpha.jpg

Dom kostar som tur är inte så mycket. Bara att köpa nytt. Tror inte det är värt att fixa.

Jag har reklamerat klockan till säljaren på Ebay, möjligen får man tillbaka något på "garantin".

Alpha.jpg
Jag tror att visaren sitter snett och tar i glaset just där du nämner. Går att fixa, men klockan måste öppnas och verket tas ur.
Avseende gången så har du köpt en billig lågkvalitativ klocka. Krasst så får du vad du betalar för. Ibland har man flax, den kanske funkar lite bättre, men inte alltid.
Allt behöver inte vara kass, men räkna med mycket ojämn kvalitet. Och det var väl det du noterat nu.

Det är faktiskt normalt

Men bara på fjärrstyrda/synkade klockor av den typen du förr hittade på tågperronger :D

De är ovanligare idag, men fram till 90/00-talet fanns det stora stationsklockor där sekundvisaren stannade upp och funderade på livet en mikrostund, nästan varje varv kl 12. Synkades på något sätt vill jag minnas att jag läst.

De har ju dock ingenting att göra med mekaniska urverk, men på ett nördforum får man väl ta ut svängarna lite? ;)

så då utnyttjar du väl den då..... ? Isf att köpa nytt ? Eller var det nån skum eBay försäljare ?

Jag försöker reklamera klockan på Ebay, säljaren i Litauen har bra recensioner sedan tidigare men är inte direkt responsiv i det här ärendet. Jag har skickat en tydlig felbeskrivning där jag förklarar att klockan 1: Inte håller tiden närmre än ca +2 minuter per dygn, och att 2: sekundvisaren går ojämnt och stannar någon gång varje minut för att sedan starta igen. Jag har även skickat en video på hur sekundvisaren beter sig.

Eftersom säljaren inte svarat så gjorde jag idag en "return request" via Ebay, säljaren har till den 5.e Mars på sig att svara, om dom inte gör det kan Ebay gå in och medla som jag har förstått det. Det ska bli intressant att se hur ärendet hanteras.

Tillbaka
Topp