• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Alternativ montering av nato

MasterChief

Rolex
2-Faktor
Jag har aldrig riktigt blivit vän med nato. Klockorna hamnar långt upp, fläpar hit och öglor överallt som bara förstör symmetrin på vilken klocka som helst. Usch! Jag klarar det inte!!!

Men idag kanske jag till slut blivit kompis med nato. Detta genom en alternativ montering som kallas över-under och går ut på att man enbart får ett band under klockan och alla öglor och flärpar hamnar på undersidan av handleden.

Jag skulle kunna göra en helt fantastisk beskrivning om hur man gör men varför uppfinna hjulet en gång till?

4.45 in i den här videon förklaras det hur man gör.

Vad tycker ni? Bra eller anus? (som Filip&Fredrik brukar säga)

Visa gärna upp era resultat. Så här blev mitt snabbtest. Bare with me, ett 20mm nato på en 22mm Seiko skx. The horror! :nailbiting:

0ECFBBC0-1194-4D5C-B58F-AB79BD6F6DF6.jpeg
72FDC0B2-9790-45A1-9D3F-1528A2D9E569.jpeg
 
Senast ändrad:

Adro

Panerai
2-Faktor
Så har jag alltid använt Nato strap. Det är väl så man ska och tänkt att använda det.
 

MasterChief

Rolex
2-Faktor
För att illustrera vad jag inte gillar med ”standard”-monteringen av nato.

I present to you, flärpar och öglor.

2DB76B0E-166F-407D-8D6A-E3F411771012.jpeg
97899E85-8C27-4DA4-85C0-929340540B6B.jpeg
 

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Nej, nej, nej! Nu är ni ute och cyklar;). Ni vill ha NATO men utan uppsidan? En av de bästa (och tuffaste:)) grejerna med NATO är ju just flärpen och att hårdvaran (öglorna) syns ordentligt. Varför gömma allt detta underbara på undersidan? Låter som att ni kanske skulle satsa på mjukisalternativet med ett tvådelat NATO istället? Att riktiga NATO-band bygger på höjden är ju däremot ett reellt problem. Här har ni min hemmasnickrade lösning på det:
0927n-jpg.395525

Seiko 7002.jpg
 

Affe

Una vida loca
2-Faktor
Sätter en femma på att du sitter hemma och testar down-under i detta nu och svär över alla förstörda natoband du har i byrålådan... ;)


Hehe...man kanske skulle kunna tro det, men att svära eller gråta över gamla Natos som ligger i byrolån finns inte på kartan. Kostar ju bara några hundralappar så det finns 100 andra saker som jag svär över garanterat.
För övrigt så har jag aldrig varit ett stor fan av Natos, då jag gillar att köra med dom originalspännen som finns till klockorna.
 

Chad

Rolex
Alltid gjort så. Tkr det helt klart är snyggast. Ngn som vet bra natos i 19 mm får jättegärna hojta btw!
 

mrbonvivant

Breitling
Har en fråga: Jag har en 16610 Z serien, det vill säga utan lugghål, och har nyligen införskaffat mig ett NATO. Läste dock runt lite och vad jag förstår så kan ett NATO-band tyvärr ha en tendens att fastna i bandstiften och få de att lossna om man råkar ha en klocka likt min utan lugghål. Är detta något någon här på KS råkat ut för på klockor utan lugghål? Tack.
 

Lowe92

Cartier
Har en fråga: Jag har en 16610 Z serien, det vill säga utan lugghål, och har nyligen införskaffat mig ett NATO. Läste dock runt lite och vad jag förstår så kan ett NATO-band tyvärr ha en tendens att fastna i bandstiften och få de att lossna om man råkar ha en klocka likt min utan lugghål. Är detta något någon här på KS råkat ut för på klockor utan lugghål? Tack.
Har inte hänt mig med nato-band dock med ett annat hemmaknåpat band som kanske inte hade optimal passform. Oavsett så har du ju ett till bandstift som håller klockan på plats så det är ju säkert för klockan.
 
Topp