• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Alternativ till att föra över USD, Euro, GBP och AUD

seikoswede

Silver
Hej på er!

Säljer ibland lite samlarprylar till främst USA och Australien men också till England och Europa. Oftast säljer jag till bekanta eller medlemmar i mitt forum vilket gör att det inte behövs samma köparsäkerhet som när man köper av okända. De vet ju vem de handlar av och jag är alltid frikostig med returer och reklamationer.

Vad är då bästa sättet att få betalt för att slippa avgifter eller i varje fall minimera dem så mycket det går?

PayPal är ju dyra som fan, även om man skickar som vän/familj och även bankerna tar ju bra betalt. Dessutom är amerikaner ofta skeptiska till internationella banköverföringar, troligen pga priset.

Funderar på ett gratis Revolutkort men är lite osäker på om det kommer funka efter Brexit och undrar om det kanske finns andra bra lösningar därute?

Tar tacksamt emot tips!!

JIm

Jag vet inte om informationen är tillförlitlig men enligt den här hemsidan läggs inga avgifter på om avsändaren först överför pengar till sitt paypalkonto och sedan använder saldot och du som mottagare betalar bara 1% i avgifter (utöver en möjligtvis kass växelkurs?) och jag har svårt att se hur det skulle bli både billigare och smidigare.

Alternativen är väl internationell banköverföring, BTC m.m. men det är både bökigare och förmodligen även dyrare än 1%.

Hej!

Problemet med PayPal är att det är bökigt om något. Alla har inte PP, betalar man med kreditkort åker man alltid på en lite högre avgift vid internationella överföringar, alla har inte pengar på sitt konto och måste då fylla på sitt PP konto och så vidare.

Funkar för de som är vana vid PP men det vore önskvärt med ett lättare system.
Revolut verkar relativt billigt och enkelt, i varje fall under må-fre då påslaget bara är 0,5% på bankernas interränta.

Tror dessutom man kan skicka ut “fakturor” till vänner och bekanta.

Vill ha ett lätt system och betalar gärna men tycker PP är dyra i vissa fall och det tar väldigt mycket tid att förklara för icke PP användare hur det funkar. Har dessutom torskat på en del betalningar och jag vill ha ett system som bägge parter enkelt kan förstå. Särskilt avgifterna som inte är lätta att förstå för alla.

Jim

Paypal är väl ändå den överlägset vanligaste betalplattformen och om du har svårt att få folk (de få som inte redan har det) att skaffa Paypal så lär det nog knappast vara lättare att få dem att registrera sig hos andra plattformar för att skicka olika typer av digitala valutor eller liknande. Det är inte meningen att vara negativ men globalt sett så är det Paypal som gäller för betalning av varor och tjänster och att försöka konvertera ett helt gäng människor till en för dem okänd plattform låter ännu krångligare i all välmening. ☺️ Jag kan bara tala för mig själv men om jag skulle köpa något och säljaren insisterade på att jag skulle betala genom Revolut hade jag nog tackat för mig och letat vidare.

Jag skickar klätterskor till Rumänien för omsulning med ojämna mellanrum. Vi använder Revolut, tror att den enda avgiften är växelkursen som känns helt ok.

Tackar!

Tror jag skall testa för det verkar onekligen som ett lättare sätt än PP.

Ingen annan som har erfarenhet av Revolut?

Vänligen

Jim
Enda nackdelen jag haft hittills är att jag behövt verifiera mig orimligt många gånger. Dels för att de flyttat från UK till EU pga Brexit, dels för att jag bytt telefon och haft ett garantiärende på den. Men bortsett från det så har det varit smidigt.

Okej, tack igen!

vad har du för nivå? Gratis eller någon av de andra? Tänkte kanske testa med gratisvarianten och byta upp mig om jag är nöjd och behov uppstår.

För min del rör det sig inte om några jättesummor per år men allt som underlättar är ju bra.

Många av medlemmarna på mitt forum är äldre amerikaner som dels inte är så “computer savvy” och dels är det många som misstror PP vilket får till följd att det är svårt att föra över pengar för en rimlig avgift då amerikanska banker också tar ut rejäla avgifter som det verkar.

Skulle vara kul att höra erfarenheter med fler som använder Revolut!

vänligen

Jim

Paypal är väl ändå den överlägset vanligaste betalplattformen och om du har svårt att få folk (de få som inte redan har det) att skaffa Paypal så lär det nog knappast vara lättare att få dem att registrera sig hos andra plattformar för att skicka olika typer av digitala valutor eller liknande. Det är inte meningen att vara negativ men globalt sett så är det Paypal som gäller för betalning av varor och tjänster och att försöka konvertera ett helt gäng människor till en för dem okänd plattform låter ännu krångligare i all välmening. ☺️ Jag kan bara tala för mig själv men om jag skulle köpa något och säljaren insisterade på att jag skulle betala genom Revolut hade jag nog tackat för mig och letat vidare.

Jo du har rätt i mycket och jag kommer nog att använda PP i fortsättningen också, särskilt för vår vintagebutik och vid köp på Tradera mm.

Men jag har ett litet entusiastforum och hittar ibland reservdelar och annat som
är attraktiva utanför Sverige och särskilt då
I USA och i Australien.

Väldigt många av våra medlemmar har inte PP och tänker inte skaff heller och betalar då med kreditkort vilket blir dyrt för bägge parter.
Även de som har PP kan åka på en hyggligt rejäl avgift om de inte har pengar på sitt PP konto vid internationella överföringar.

Och eftersom jag har drivit forumet länge så känner medlemmarna mig väl så de vet vem de dealar med och de vet att de kan byta elller få pengar tillbaka om de inte är nöjda. Därför är det inga problem att använda annan tjänst än bank eller PP just där, och det är egentligen bara där jag har behovet av sådan lösning.

PP eller bank wire funkar bra för mig i de flesta andra situationer men har blivit bränd några gånger på just forumet när medlemmar är för snabba på PP och tex för över USD istället för SEK och då har jag förlorat pengar.
Och eftersom det är ett litet forum så är det inte så snyggt att komma i efterhand och be om mer pengar. Bättre att hitta en lösning som är bra för bägge parter istället.

vänligen

Jim

Okej, tack igen!

vad har du för nivå? Gratis eller någon av de andra? Tänkte kanske testa med gratisvarianten och byta upp mig om jag är nöjd och behov uppstår.

För min del rör det sig inte om några jättesummor per år men allt som underlättar är ju bra.

Många av medlemmarna på mitt forum är äldre amerikaner som dels inte är så “computer savvy” och dels är det många som misstror PP vilket får till följd att det är svårt att föra över pengar för en rimlig avgift då amerikanska banker också tar ut rejäla avgifter som det verkar.

Skulle vara kul att höra erfarenheter med fler som använder Revolut!

vänligen

Jim
Kör gratisvarianten jag med.

Tillbaka
Topp