• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Alternativ till bandstift

Arcticreef

Silver
IMG_2926.jpeg
Av någon outgrundlig anledning har jag svårt att lita på bandstift. Kanske beror det på en klocka jag tappade när jag var i tonåren. Jag antar att vad som hände var att ett bandstift. Jag har därför alltid gillat gillat Panerais variant. Den känns pålitlig. Ett system jag tycker verkar ännu bättre är Breguets (vg se bilden). En kombination av av två skruvar som kombineras med röd loctite borde väl vara en synnerligen säker lösning.

Vad tycker ni? Litar ni på bandstift?

IMG_2926.jpeg
Av någon outgrundlig anledning har jag svårt att lita på bandstift. Kanske beror det på en klocka jag tappade när jag var i tonåren. Jag antar att vad som hände var att ett bandstift. Jag har därför alltid gillat gillat Panerais variant. Den känns pålitlig. Ett system jag tycker verkar ännu bättre är Breguets (vg se bilden). En kombination av av två skruvar som kombineras med röd loctite borde väl vara en synnerligen säker lösning.

Vad tycker ni? Litar ni på bandstift?
Jag tänker ett par saker.
Röd Loctite, det låter utmanande. Röd sitter hårt. Det torde räcka med lila. Det enda man vill är att skruven egentligen går så trögt att den inte kan vrida loss sig.
Den andra tanken som slår mig är att det skillnad på bandstift och bandstift. Om jag får gissa var det en inte alltför dyr klocka du tappade när du var i tonåren. Jag gissar också att den hade billiga och uppenbarligen dåligt bandstift. Bandstift av bra kvalitet går inte sönder i min värld. Så jag är inte orolig ö h t avseende bandstift.

Panerai har annorlunda stift på somliga modeller, där det sitter en liten knapp på baksidan som man trycker in varvid stiftet kan röras axiellt. Annars hålls det på plats av en liten fjäderbelastad pinne. Men havererar den fiffiga konstruktionen blir stiftet inte mycket att lita på.
Screenshot_20250123_063559_Samsung Internet.jpg
Screenshot_20250123_063630_Samsung Internet.jpg

Bra bandstift ska som sagt inte gå av normalt, men risken finns ju alltid att klockan får en smäll eller att man fastnar i något. De tål ju inte vad som helst.

Genomlöpande band, som NATO och liknande, kom ju till för just det. Om ett bandstift släpper så hänger den kvar ändå, man måste ha sönder båda för att tappa klockan vilket reducerar risken betydligt. Men det passar förstås inte på alla klockor, men oftast på den typen av klockor där risken för olyckor är störst...

Det säkraste jag har som jag använder vid tex djuphavsfiske är rubberbs bundvariant. Med det är nog enda sättet att bli av med klockan om man blir av med hela armen. Som Nato men med en extra säkerhetsdetalj

Posta i tråden 'Klocka på resa, vågar man?'
https://klocksnack.se/threads/klocka-på-resa-vågar-man.73599/post-1862642

Inte snyggt på en dressklocka men funkar bra för att hålla kvar klockan om ett band stift går av/lossnar.

Riktigt fiffig lösning ju!

Har faktiskt aldrig själv haft någon oro för det här över huvud taget. Enda gången jag kanske hade funderat på det är om man utsätter klockan för extrema saker men känns som man själv går sönder före i så fall :p

Klockan jag hade i barndomen åt bandstift på löpande band. Tror att det berodde på en kombination av låg kvalitet, duktigt bilhandlarhäng, och mycket halkande i isiga backar - när man for på arsl3t och tog emot sig med händerna så gick stiftet direkt.

Har dock aldrig varit med om det sedan jag slutade grundskolan så jag misstänker att det var en cocktail av dåliga förutsättningar som skapade problemet.

Så jag kan nog inte påstå att jag misstror mina bandstift, i vart fall inte så att jag har tänkt på det särskilt.

Klockan jag hade i barndomen åt bandstift på löpande band. Tror att det berodde på en kombination av låg kvalitet, duktigt bilhandlarhäng, och mycket halkande i isiga backar - när man for på arsl3t och tog emot sig med händerna så gick stiftet direkt.

Har dock aldrig varit med om det sedan jag slutade grundskolan så jag misstänker att det var en cocktail av dåliga förutsättningar som skapade problemet.
Sitter klockan för löst runt handleden kan man skada stiften om man böjer handleden. Lätt åtgärdat dock.

Tillbaka
Topp