• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Alternativ till Breitling navitimer?

ThomasA

Breitling
Hej, har nyligen fått intresse för klockvärlden och kommer inom kort köpa min första klocka som kostar mer än några 1000-lappar..

Jag har snöat in på Breitling Navitimer, helt enkelt för att jag gillar utseendet på den, men finns det alternativ jag borde kika på tycker ni?

Och en annan sak, hur går trenderna gällande utseendet på klockor egentligen? Tycker mig se att de flesta är ganska "rena"..
Ja, jag vet, det viktigaste är att man själv är nöjd och trivs med sin klocka, men jag vill samtidigt inte köpa något för en bra slant som är helt "ute" pga att jag inte har koll!
Så har ni någon input är jag tacksam!?
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Det beror såklart helt och hållet på din budget och om du vill köpa nytt eller begagnat.
Omega Speedmaster Pro och Rolex Daytona är ju bra alternativ, om än vitt sprida i pris.
Sedan beror det ju även på vilken Navitimer man kollar på, finns ju en del olika.
 

ThomasA

Breitling
Hej, tack för tips!
Tänker att den inte ska kosta över 60000:- i alla fall. Kan även bli en fräsch begagnad om det dyker upp ngt (billigare då).
Modellen är typ Breitling Navitimer Ref A23322, eller där i krokarna.
 

DrDre

Patek
Om du gillar den klassiska Navitimerdesignen så kolla in Sinn. De har en modell som är väldigt väldigt lik. Om den inte utgått ur sortimentet nyligen så finns den på deras hemsida.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Att följa modet är inte att rekommendera. Tror dock vi är på väg mot mindre klockor storleksmässigt även om exempelvis Rolex gått åt andra hållet de senaste åren.

Generellt sätt brukar jag råda folk som frågar den typen av frågor att inte köpa en för stor klocka. De flesta brukar dra sig mot mindre och mindre klockor ju längre de haft intresset.

Sinnen är ett bra alternativ till Navitimern tycker jag.
 
För 60k så kan du få en Keramisk Sub/GMT och en Speedy PRO om du köper beggat här på K&S -det skulle vara mitt råd om du vill köpa säkra kort som håller i längden...
 

F-L-P

Panerai
Hej, har nyligen fått intresse för klockvärlden och kommer inom kort köpa min första klocka som kostar mer än några 1000-lappar..

Jag har snöat in på Breitling Navitimer, helt enkelt för att jag gillar utseendet på den, men finns det alternativ jag borde kika på tycker ni?

Och en annan sak, hur går trenderna gällande utseendet på klockor egentligen? Tycker mig se att de flesta är ganska "rena"..
Ja, jag vet, det viktigaste är att man själv är nöjd och trivs med sin klocka, men jag vill samtidigt inte köpa något för en bra slant som är helt "ute" pga att jag inte har koll!
Så har ni någon input är jag tacksam!?

Navitimer är ju en klassisk modell vars desingn är ju mer rotad i funktion än trend vilket brukar vara bra för hur den ska hålla "över tiden". Sinnen är ju också kul, jag föredrar nog den, mer creddigt med en sinn i nördkretsar men ganska okänt varumärke för stora massan. Kan ju både vara positivt och negativt..

Nytt är ju dyrare och ofta får man tipset; köp begangnat. Men vill man ha en navitimer, kommer att köpa en klocka och använda den konstant så är inte ny en så dum ide det heller.

´Klassiska flygar modeller som man nya eller begagnade kan hitta under 60 lök är bland annat:

IWC Flieger serien
iwc ingenieur
Omega Speedmaster PRO
Glycine Airman
Någon av de ursprungliga B-Uhr tillverkarna.
Cartier Santos (historiskt, dock inte design mässigt)
och breitlingen du tittat på..

Om det inte är flygkopplingen som tilltalar utan mest en sportigstålklocka finns det en drös till klassiker. Singular har en bra sammanfattning i följande lista https://klocksnack.se/threads/artikelserien-klockvärldens-25-klassiker-av-singular.3680/
 

Sputniq

Panerai

4cie

Rolex
2-Faktor
Vill du ha en Navitimer så skall du köpa en sån :)
Inget annat kommer att "duga" utan bara vara transportsträcka till du fått den på armen...

/Daniel



Håller med, är det Navitimern som du jämför alla andra klockor med så är det Navitimern du ska ha. Du kommer inte att bli nöjd förrän du har den på armen :p
 

DW6900MS

Audemars
2-Faktor
Har själv haft en Navitimer och kan sakna den ibland, otroligt snygg och grym finish.
IMAG0966.jpg
 
Topp