• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Alternativ till dressers (toolklockar till skjorta)

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Allt funkar! Sluta läsa stilguider från början av 1900-talet! (Höll själv på med sådant fjanteri i typ 20 år: Inget armbandsur till frack, inga bruna skor kvällstid, inte klinka i glasen vid skål, inte smälla i väg champagnekorken etc etc). Sedan, vid pass fyllda 40+ så skiter jag fullständigt i alla konventioner och gör som jag vill. Kör rosa Crocs på jobb sommartid... Tycker "Ploprof-exempel" här ovan var lysande. Snyggt som fan!
Du har ju gett upp ;)
Nej men seriöst så har du en poäng, några äldre stilkonventioner kan man bryta idag. Det är ju dock lite så för att komma undan med det måste man nästan känns till dem, annars blir det lätt bara smaklöst. Men klinka dyra vinglas eller skjuta en kork i huvudet på något är väl aldrig ok? Det är vett, inte stil.

För att återkoppla klocka och kostym, det går att ha det mesta så länge det inte är något väldigt vulgärt. Vi nördar kan ju påstå att en sub är en "tool watch"/sportur, men faktum är att det är ett smycke för välmående och det gör att den går att bära till kostym.
 

JohnDoe

Rolex
Allvarligt talat finns det någon förutom ribbing på svd som bryr sig. Har aldrig någonsin hört någon säga något om vilken klocka jag eller någon annan bär. Inte ens i Uppsala. På den tiden var i vart fall alla mer upptagna av festa än att ens notera om övriga deltagare ens hade kläder...
Som sagt ett ickeproblem. Har haft klockor av olika stil dagligen sedan jag köpte min första egna klocka 76 (Seiko :) ). Det är först på detta forum jag ens hört talas om frågeställningen.
 
Jag skulle kunna tänka mig att en rolex 14060 funkar utmärkt till kostym. På tal om detta, var på en "gask" i Uppsala en gång, blev placerad mitt emot en kille som tyckte sig kunna allt om klockor osv. På dessa gasker råder kostymtvång och till detta bar jag en omega Speedmaster. Döm till min förvåning när snubben mitt under en konversation om klockor kläcker ur sig till mig. - "du är ju diskvalificerad från att ha en åsikt eftersom du bär ett racingur till kostym". Jag garvade, sa skål och svepte en shot sen var det bra med det...
Speedmaster till kostym är ju dock inget vidare kan jag tycka. Jag har testat en gång men insåg ganska snabbt att det var inget för mig. Numera använder jag oftast min Pie Pan men har även några andra äldre vintage ur som passar bra.

Jag skulle ju dock inte såga en person jag inte kände på det viset du beskriver men i mitt stilla sinne skulle jag tycka det vore lite trist. En OP är väl inte klockren men den är ju enligt mig bra mycket mer lämplig för ändamålet och något jag faktiskt skulle kunna acceptera och bära så även en typ EXP I, annars är ju DJ/DD självklara.
 

Aboynamedsue

Patek
2-Faktor
Jag skulle kunna tänka mig att en rolex 14060 funkar utmärkt till kostym. På tal om detta, var på en "gask" i Uppsala en gång, blev placerad mitt emot en kille som tyckte sig kunna allt om klockor osv. På dessa gasker råder kostymtvång och till detta bar jag en omega Speedmaster. Döm till min förvåning när snubben mitt under en konversation om klockor kläcker ur sig till mig. - "du är ju diskvalificerad från att ha en åsikt eftersom du bär ett racingur till kostym". Jag garvade, sa skål och svepte en shot sen var det bra med det...
Att inför andra kritisera vilken klocka/slips/skjorta mm någon bär visar ju bara på att man själv är ett rövhål.
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Du kan bära vad som helst till kostym.. Såg en viss Nordea VD bära typ Suunto sportklocka. Så bär du en dykare är det nog ingen som börjar skrika ;)
 

Gold

Panerai
2-Faktor
En färgglad reverso måste åndå vara godkänt sen kan man gå loss på band om man ska ta ut svängarna
image.jpeg
 
D

Deleted member 4412

Guest
Summa sumaris är väl att bär man något man inte trivs i eller känner sej bekväm med så syns det direkt och vice versa. Personligen tycker jag iaf att "nyrika" ryssar är väl ett typ exempel på vad som är totalt smaklöst och där pengar verkligen inte spelar någon roll.
Splitter ny guldrolle, smaklös Versace kostym, färgglad slips, snakeskinn boots haha. Sorry om nån kände sej träffad men det är bara min åsikt.
Sen i det stora hela så är det ju förbaskat snyggt med vilken skön vitage dykare eller chrono till en snyggt sittande kostym, tycker det är betydligt smakfullare till kostym än en ny bling bling klocka. Återigen, bara min åsikt och smak..
 
D

Deleted member 4412

Guest
Jag tycker öven det omvända, dvs att dressare/kostymklockor, egentligen bara blir snyggare när dom bärs till ledigare klädsel.
Tex en Tank eller Reverso till tshirt eller en stickad tröja. Bryter mönstret mer och gör klockorna mer levande..
image.jpeg
 

PCB

Audemars
oris aquis 43 på länk, torde vara perfekt
toolig,stilren men änndå lite bling
höjden på 12mm borde inte heller utgöra något hinder
 
D

Deleted member 4412

Guest
Hittade några fler bilder på olika länkar på gammel-ploppen:
image.jpeg

image.jpeg

Stenhårt som sagt..
 
Topp