• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Alternativ till Explorer 1:an

aljung

Panerai
2-Faktor

Jaså, det säger du ;)

Vad sägs om något som ser liknande ut, men är annorlunda nog för att inte kännas som ett snik-köp? High-end quartz är coolt. Grand seiko sbgx061 uppfyller t o m storlekskravet.

Utmärkt genomgång av yonsson. https://klocksnack.se/threads/jämförande-recension-grand-seiko-sbgx061-vs-sbgx083.13726/#post-254241

Den är också riktigt snygg, tror t.o.m. att jag kommenterade just den av alla de Seikobilder han laddade upp häromdagen :) Måste missat den tidigare.
 
Här har du ett alternativ som ligger nära Exp 1:an. Kanske lite väl nära enligt somliga :)
Ca 3000 kr, 40mm och Miyota-urverk...

A6 C3 no date.jpg
 

aljung

Panerai
2-Faktor
Är sugen på något i storleken 36-37mm med svart tavla, som passar på länk, inte har datum/dag visning och som är lite sportig. Ska gärna gå att bada med också.

Det självklara valet är såklart en Explorer 1:a (14270/114270). Men om man inte har råd/vill köpa en sådan, vad finns det då för alternativ? Säg i prisspannet 5 000 - 10 000 kronor.

Ös på med förslag :)

Kanske ska förtydliga lite av den ursprungliga informationen här.

Jag har haft en Explorer 1:a på prov ett tag och det är en riktigt fin klocka. Det var framförallt storleken på denna som jag gillade. Tänkte att jag kunde få tips på alternativ som är i samma storlek. Jag har en 38mm:s klocka med liknande boett och den upplevs som mycket större.

Uppskattar alla tips som har getts hittills :)
 

plexan

Cartier
Inte lätt som sagt men kanske:

Longines Conquest Classic, dock 40mm
long40c.JPG


eller en Orient chicane 38mm ( dock kass orginal-länk)
3_2_4.jpg


Här explorer moddad med förbättrad länk:
1309471d1386813794-my-attempt-explorient-img_4984_zps9de73d25.jpg
 
Topp