• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Alternativ till Explorer/Oyster Perpetual etc under 10k

Rymdkatten

Silver
2-Faktor
Hej!

Tänkte fråga om ni har några bra tips på klockor i stil med Explorer/Oyster Perpetual, dock ej kopior eller som är alldeles för lika. Ja ni fattar.

- Svart tavla
- Relativt stilren
- Ingen day
- Helst ingen date (verkar vara svårt att undvika)
- Länk
- 36-38mm
- Mekanisk
- Pris ca 2-10k

Orsaken till max 10k är inte att jag inte har råd med dyrare, det är bara det att jag inte uppskattar den relativt lilla kvalitetsökningen som dyrare klockor ger. Jag är en sådan som hellre har tio klockor á 5k än en á 50k.

Det vanliga rådet folk verkar gilla att ge är "spara till en Rolex, du vet att du kommer köpa en till slut ändå". Jag gillar inte Rolex och vill inte ha en. Punkt.

Kan ju börja med vilka jag själv har kikat lite på:

Samt Seiko SARB033

upload_2018-2-15_9-35-28.png

Jag är en Seiko-nörd och har ganska många redan, så hade gärna velat testa ngt nytt.

Glycine Combat 6 Classic 36mm

upload_2018-2-15_9-34-8.png

Alla förslag är välkomna! Nåja, nästan iaf. Tack på förhand!

Senast ändrad:
Jag är en sån där som alltid håller ögonen öppna efter moderna mekaniska klockor utan datumfönster och med >100M vattentäthet. De är inte många!

Det finns en Nomos Tangente Sport Index. Inte med i nuvarande katalog och ser väldigt dressig ut.
Du har Nomos Club, som dock har sin alldeles säregna stil på urtavlan.
Union Glashütte har en Noramis utan datum på 34 eller 40mm.

Sänker man kraven till 50 meters tryck på vattentätheten så dyker det nog upp lite fler, men dem lämnar jag därhän just nu.

Senast ändrad:
Hej!

Tänkte fråga om ni har några bra tips på klockor i stil med Explorer/Oyster Perpetual, dock ej kopior eller som är alldeles för lika. Ja ni fattar.

- Svart tavla
- Relativt stilren
- Ingen day
- Länk
- 36-38mm
- Mekanisk
- Pris ca 2-10k

Orsaken till max 10k är inte att jag inte har råd med dyrare, det är bara det att jag inte uppskattar den relativt lilla kvalitetsökningen som dyrare klockor ger. Jag är en sådan som hellre har tio klockor á 5k än en á 50k.

Det vanliga rådet folk verkar gilla att ge är "spara till en Rolex, du vet att du kommer köpa en till slut ändå". Jag gillar inte Rolex och vill inte ha en. Punkt.

Samt Seiko SARB033

Jag är en Seiko-nörd och har ganska många redan, så hade gärna velat testa ngt nytt.

Jag har hellre en klocka för 50k än 10 för 5k. Tänk vad olika det kan vara... :rolleyes:
Förslag till dig är en beg Tudor BB 36mm. Lite dyrare än din budget men ändå.

Dessa två klockor har jag ägt och saknar jättemycket:
Armida A6, tyvärr slutsåld just nu. 39mm, safirglas, 300m wr, ETA 2824, finns utan datum och helst ska man ha vita visare (finns även orangefärgade visare)
MKII Vantage, också slutsåld sedan läääänge. Samma specifikationer, förutom 200m wr och tror inte att det finns en no date modell
De kanske går att hitta begagnade för lite pengar.

8DADAB87-E323-4BAD-896B-9B1FC7E27985.jpeg

BB32FBCF-AB28-4A4B-980A-DF32B6DC6E08.jpeg

När jag läste titeltn så tänkte jag direkt Sinn 556..precis som några andra innan också föreslagit ser jag.

En som jag själv gillar skarpt är Monta Triumph. Visserligen något över din budget men såg att det låg en beggad ute på köp och sälj för ett tag sedan. Finns i flera färger, har dock datum.

138C6817-2142-4A2F-A31D-8D8DA33AAA03.png

Lånat bild från internet.

Hej!

- Svart tavla
- Relativt stilren
- Ingen day
- Länk
- 36-38mm
- Mekanisk
- Pris ca 2-10k

Samt Seiko SARB033

Hörre du pågafan
Ta bort din khaki på k&s och avänd skiten ur den ;)

Hörre du pågafan
Ta bort din khaki på k&s och avänd skiten ur den ;)

Jo inget fel på den, men inte använt den så mycket senaste tiden :) Så den får gå vidare till ngn annan!

Den här skulle kanske kunna vara ngt? Rätt stil, vettigt pris och bra säljare. Dessutom kan varenda urmakare serva den.

https://klocksnack.se/threads/orfina-military-mk-2.87873/

Den är fin men är väldigt lik en som jag har till salu nu på K&S: https://klocksnack.se/threads/prisbump-hamilton-khaki-field-auto-38-mm.86794/

upload_2018-2-16_13-32-44.png

Mao söker en ngt dressigare klocka än en typisk field watch.

Har haft min SARB033 ett tag. Den sitter som en smäck på min handled som är 18cm runt om.
Men sen är det ju så att jag inte prövat så mycket annat som påminner som Explorern, inkl Explorern själv, så jag har svårt att ge ett bra perspektiv.
Jag blir dock själv sugen på att pröva både Longines conquest classic och Sinn 556 som det tipsats om ovan. Jag har blivit sugen på en Explorer, men det handlar ju om absurt mycket mer pengar och som så mycket annat så är det ju "diminishing returns" när man går upp i prisklass.
Det är också fullt legitimt att inte vilja köpa en Rolex, alla måste inte vilja ha en.

Har haft min SARB033 ett tag. Den sitter som en smäck på min handled som är 18cm runt om.
Men sen är det ju så att jag inte prövat så mycket annat som påminner som Explorern, inkl Explorern själv, så jag har svårt att ge ett bra perspektiv.
Jag blir dock själv sugen på att pröva både Longines conquest classic och Sinn 556 som det tipsats om ovan. Jag har blivit sugen på en Explorer, men det handlar ju om absurt mycket mer pengar och som så mycket annat så är det ju "diminishing returns" när man går upp i prisklass.
Det är också fullt legitimt att inte vilja köpa en Rolex, alla måste inte vilja ha en.

Nu när SARB033 slutats tillverkats blev jag faktiskt lite mer sugen på den. Fast kommer invänta Basel, finns stor chans att det kommer en ersättare, precis som det gjorde med populära Cocktail Time.

Tillbaka
Topp