• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Alternativ till Patek Philippe Worldtime sökes

Kugghjul

Silver
Patek Philippe Worldtime är en väldigt fin klockan, men "lite" dyr. Jag söker därför alternativ som liknar denna relativt smäckra kostymklocka, dvs jag vill inte ha en biffig klocka - vilket många med världstid tenderar att vara.

Material: Titan, stål eller gult guld eller rött guld
Mekanism: Mekanisk (aut eller manuell) eller kvarts
Funktioner: Urtavla med uppräkning av tidszoner via storstäder där man utan åtgärd simultant kan se tiden i samtliga städer. Den BÖR ha visning av tid för både sommar och vintertid för de städer där man har detta. Därtill får klockan gärna ha datumvisning, och som bonus kronograf.
Pris: Billigare än PP WT
Storlek: Inte kännas biffig

Jag har letat men inte hittat något riktigt bra, de flesta andra jag hittat tenderar att vara väldigt tjocka. Detta är ett alternativ
https://www.ablogtowatch.com/jaeger-lecoultre-geophysic-universal-time-watch/
men jag skulle gärna se att klockan har datum samt kanske är lite äldre så det finns ett bra beg utbud. Breitlings
https://www.breitling.com/en/models/galactic/galactic-unitime/technical-data/
är i biffigaste laget: Diameter44.00 mmThickness15.30 mmWeight (without strap)113.10 gr.

https://www.ablogtowatch.com/iwc-pilots-watch-worldtimer-review/
kryssar nästan alla boxar i princip men är för tung för mig med 140 g, kanske lite i största laget, prisvärd beg för de av er som klarar vikten.

Alla tips emottages tacksamt!

Senast ändrad:
Känns spontant som en väldigt svår klocka att slå gällande dess funktioner.
En mindre dyr klocka är väl isåfall en JLC Memovox Worldtime snarare än Geophysicen. Dock ingen sommar/vintertid som du letar efter.
Den är mindre, äldre och snyggare i mina ögon än Geophysic Worldtime.

66379-f25799414e1eb632da80613caeed8126.jpg

Patek Philippe Worldtime är en väldigt fin klockan, men "lite" dyr. Jag söker därför alternativ som liknar denna relativt smäckra kostymklocka, dvs jag vill inte ha en biffig klocka - vilket många med världstid tenderar att vara.

Material: Titan, stål eller gult guld eller rött guld
Mekanism: Mekanisk (aut eller manuell) eller kvarts
Funktioner: Urtavla med uppräkning av tidszoner via storstäder där man utan åtgärd simultant kan se tiden i samtliga städer. Den BÖR ha visning av tid för både sommar och vintertid för de städer där man har detta. Därtill får klockan gärna ha datumvisning, och som bonus kronograf.
Pris: Billigare än PP WT
Storlek: Inte kännas biffig

Jag har letat men inte hittat något riktigt bra, de flesta andra jag hittat tenderar att vara väldigt tjocka. Detta är ett alternativ
https://www.ablogtowatch.com/jaeger-lecoultre-geophysic-universal-time-watch/
men jag skulle gärna se att klockan har datum samt kanske är lite äldre så det finns ett bra beg utbud. Breitlings
https://www.breitling.com/en/models/galactic/galactic-unitime/technical-data/
är i biffigaste laget: Diameter44.00 mmThickness15.30 mmWeight (without strap)113.10 gr.

https://www.ablogtowatch.com/iwc-pilots-watch-worldtimer-review/
kryssar nästan alla boxar i princip men är för tung för mig med 140 g, kanske lite i största laget, prisvärd beg för de av er som klarar vikten.

Alla tips emottages tacksamt!

"CALIBRE DE CARTIER MULTIPLE TIME ZONE,
CALIBRE 9909 MC" :happyhappy:

Montblanc Spirit Orbis kanske? Finns ett gäng alternativ på tavla, rätt storlek och imo en av de bättre WT på marknaden i den priskategorin den spelar i

Stort tack för era förslag!

Känns spontant som en väldigt svår klocka att slå gällande dess funktioner.
En mindre dyr klocka är väl isåfall en JLC Memovox Worldtime snarare än Geophysicen. Dock ingen sommar/vintertid som du letar efter.
Den är mindre, äldre och snyggare i mina ögon än Geophysic Worldtime.

66379-f25799414e1eb632da80613caeed8126.jpg
Helt klart en snygg klocka i bra storlek med datum. Men den saknar 24h skala för städerna.

Nomos Zurich world timer kanske kan vara något. In-house verk, 40mm och endast ca 11mm tjock. Kostar €4429 och finns som vit och blå.
nomos-glashuette-zurich-worldtimer-true-blue_8919_album.jpg
Supersnygg, men saknar 24-skala, och visar därmed endast exakt tid (utan att räkna efter) i en stad.

"CALIBRE DE CARTIER MULTIPLE TIME ZONE,
CALIBRE 9909 MC" :happyhappy:
Cartier gör riktigt snygga klockor men den där saknar lista med städer.

Tissot Worltimer? 36mm och finns i både gult guld och stål. Lite annorlunda layout, inte så vanliga, gjordes inte i såå många exemplar.

Bild stulen från Chrono24
20180122_055639.png
Tack för tipset! Kul att SF valdes för amerikansk västkusttid - en stad som vuxit enormt i betydelse de senaste decennierna men som ändå blivit ersatt av LA på de flesta world timers! Jag googlade lite och hittade en gammal Patek World time som hade med Oslo (bland många andra städer för "europeisk tid" (tror jag))

Montblanc Spirit Orbis kanske? Finns ett gäng alternativ på tavla, rätt storlek och imo en av de bättre WT på marknaden i den priskategorin den spelar i
Helt klart rätt funktioner. Mekaniskt verkar den likna Pateks World Time. Men varför skala för 12h-visarna längst ut? Saknar även vinter-/sommartid. Därtill, jobbigt designbeslut att staden rakt upp har sin text upp och ner, tvärt om jämfört med Patek.

Jag utnämner ändå denna Montblanc till bäst hitills! Plus för att den finns i olika metaller. Notera att spindelväven med longituder och latituder verkar vara tryckta på en skiva som ligger ovanför världskartan. Troligtvis samma skiva som har städernas namn.

Lyssna på denna tomten: "Genève ersätter London på denna specialvariant" :)

Tack igen alla som bidragit! Synd att Nomosen saknade städer, den är RIKTIGT snygg.

Senast ändrad:
Senast ändrad:
Lite bilder på "målbilden".

Känns inte som vi hittat något nyproducerat som är riktigt lika nätt, både runt 40 mm diameter och 10 mm tjocklek. Både MB och FC är runt 12 mm tjocka och 41-43 mm i diameter.

5230R - COMPLICATIONS
Mechanical self-winding movement. Caliber 240 HU. World Time. 24-hour and day/night indication for the 24 time zones. Dial: charcoal gray lacquered, hand-guilloched, gold applied hour markers. Alligator strap with square scales, hand-stitched, shiny chocolate brown, fold-over clasp. Case: rose gold. Sapphire-crystal case back. Water resistant to 30 m. Case diameter: 38.5 mm. Height: 10.23 mm.
Price: 42'000 CHF
5230R_001_8.jpg

5131R - COMPLICATIONS
Mechanical self-winding movement. Caliber 240 HU. World Time. 24-hour and day/night indication for the 24 time zones. Sapphire-crystal case back. Water resistant to 30 m. Case diameter: 39.5 mm. Height: 10.61 mm. Case: rose gold.
Price: 60'000 CHF *
5131R_011.jpg
5131R_011.jpg

Girard-Perregaux WW.TC är fin.
Dock är Chronon inget för dig, 43mm och en rejäl klump. Sålde min för den var obärbar. Dessa kan hittas till vettig peng beggade. Dåligt 2a.handsvärde men fina klockor.

Lite bilder på "målbilden".

Känns inte som vi hittat något nyproducerat som är riktigt lika nätt, både runt 40 mm diameter och 10 mm tjocklek. Både MB och FC är runt 12 mm tjocka och 41-43 mm i diameter.

5230R - COMPLICATIONS
Mechanical self-winding movement. Caliber 240 HU. World Time. 24-hour and day/night indication for the 24 time zones. Dial: charcoal gray lacquered, hand-guilloched, gold applied hour markers. Alligator strap with square scales, hand-stitched, shiny chocolate brown, fold-over clasp. Case: rose gold. Sapphire-crystal case back. Water resistant to 30 m. Case diameter: 38.5 mm. Height: 10.23 mm.
Price: 42'000 CHF
5230R_001_8.jpg

5131R - COMPLICATIONS
Mechanical self-winding movement. Caliber 240 HU. World Time. 24-hour and day/night indication for the 24 time zones. Sapphire-crystal case back. Water resistant to 30 m. Case diameter: 39.5 mm. Height: 10.61 mm. Case: rose gold.
Price: 60'000 CHF *
5131R_011.jpg
5131R_011.jpg
Finns det någon automatisk klocka som tar hänsyn till sommartid? Tror inte det och PP gör definitivt inte det. Vore sjukt komplicerat.

Tillbaka
Topp