• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Alternativ till Sinn 556i?

JeanL

Friends of KS
Hej!
Ny här på forumet och med ett uppväckt klockintresse som har legat slumrande lång tid så funderar jag nu på att handla en Sinn 556i men.....
Jag går igång på den enkla sparsmakade designen på 556i och på att man verkar få mycket klocka för pengarna men jag har noll koll på om det finns andra liknande alternativ. Finns det andra klockor som skulle kunna vara ett alternativ i typ samma prisklass dvs under 15 papp?
556-I_V.jpg
 

mattande

Post nr 1 miljon? Oui, ce fut moi!
Kör på 556an! Ska va mycket pang för pengen! Riktigt trevlig modell! Och välkommen hit!
 

Yo-han

Troll probationary
Under 15 papp? Du får väl en ny 556 för under 7 papp från tyskland?

Standardsvaret är väl annars beggad iwc xvi, vet ej var dom ligger på nu men kursade min för runt 20' för några år sedan, vet ej vad dom ligger på nu men får nog höja budgeten lite från 15 för att gå upp i varumärkeshierarkin.
 

Limpas

Cartier
När jag var på jakt efter en 556i letade jag efter alternativ, men hittade aldrig något vettigt. många föreslog någon Damasko (da36, eller vad modellen nu hette) men den fastnade jag inte alls för :) Så kör på 556i tycker jag, den är riktigt fin och prisvärd. Bäst gör den sig på länk. Min kan ev. vara till salu snart.
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Under 15 papp? Du får väl en ny 556 för under 7 papp från Tyskland?
Inte med länk ;)

image.jpg

Kör på en 556i eller a skulle jag säga. Ligger några billiga på K&S nu (om de inte redan gått åt)

Grym klocka på alla sätt och vis, ruskigt skön länk. Det enda jag kan sakna är vridning men har en beater med istället :)

sen är jag lite tveksam till glasbaksidan IOM. Att det är standardverk men ganska rogivande att vila ögonen på verket som jobbar.

Gillar att den "bara" måttar 38.5 med, gör sig bra och jag har ändå relativt stora handleder
 

Pelarn

Patek
2-Faktor
Kör på en 556, mycket bra val. Tror dock det blir svårt att hitta en ny under 7 tusen, som någon nämnde.
Prisvärd är den i alla fall, tycker jag.
image.jpg
image.jpg
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Om du gillar sinn kör på den ifall budgeten tillåter :)

I övrigt är seiko sarx015 lite liknande stuk (fast 2mm större och sämre wr. Fast nog för bad). Mkt trevlig klocka det med, inte klämt på sinnen dock. Men seikon saknar jag ibland, bra vardagsklocka liksom 556 passar bra på många olika band och trevlig välbyggd länk.

R6x5EY8.jpg


https://klocksnack.se/threads/seiko-sarx015.28948/
 

StrawberryFields

Sir Notalot
Den har jag inte sett förut, finns den i Sinns ordinarie sortiment?
Ser ut som en vacker väggklocka i skolan från när jag var ung :)
Verkar som om den släpptes idag. Bilden är från deras instagram konto och kom idag. Kam nog vara lite knivigt att få tag på en. Släpptes till en amerikanska marknaden. Men är väl bara att kontakta en AD over there...

Mobilen..? :mad:
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Knäpp fråga men när behöver man en vridring? Jag förstår givetvis användningen av den när man dyker men annars?
Oändliga möjligheter! När går tåget eller bussen? Vilken tid var det jag skulle vara där nu? När måste man packa ihop och röra sig hemmåt?

Använder vridningen till lite allt möjligt, men mest (jämt?) som påminnelse.
 

JeanL

Friends of KS
Oändliga möjligheter! När går tåget eller bussen? Vilken tid var det jag skulle vara där nu? När måste man packa ihop och röra sig hemmåt?

Använder vridningen till lite allt möjligt, men mest (jämt?) som påminnelse.

Jag hänger inte med eller så är jag bara allmänt dum i huvudet ( troligtvis det sista :)).
Den vanligaste vridringen är väl på 60 minuter eller? säg att klockan nu är 17.15 och bussen går 17.55 då sätter jag vridringens nolla på minutvisarens spets och när minutvisaren har gått 35 min så går bussen....känns som jag inte behöver vridringen till det :)...eller vad är det jag inte förstår?..(ingen ironi i det här, kan tänka mig en dykare bara jag kan komma på en eller flera vettiga användningar av vridringen)
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Va? Nää vrider helt enkelt "nollan" (huvudmarkeringen) till tiden jag behöver komma ihåg, eller slipper komma ihåg IOM. Vridningen :) vrider huvudmarkeringen till 17.55 i det fallet då


Såklart kan man ta tid till eller på saker med hjälp av den med, så den var tänkt ifrån början vid dyk alltså.
 

DB15

Panerai
Pledge Member
Grymt bra klocka för den pengen, är sjukt nöjd med kvaliten på min 556A, Dock är min till Salu och enda anledningen är igentligen att jag tycker den är för liten för mig! :)
 
Topp