• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Alternativ till Steinhart Ocean 39 Vintage GMT

Detärjag

Cartier
Hallå fellow klocknördar, min första tråd här men jag har varit här länge och läst. Underbart forum!

Hursomhelst, jag är illa ute nu eftersom jag är riktigt riktigt sugen på den här och kommer inte kunna hejda mig länge till :p https://www.steinhartwatches.de/en/ocean-39-vintage-gmt-premium-blue-red-keramik.html

Min fråga är om det finns nåt bra alternativ till den. Kraven är att det ska vara pepsi eller coke bezel, GMT, datum och inte överstiga 20K. Gärna lägre än så också. Gillar att ha mina klockor som beaters, ha dem var jag vill, när jag vill. Sen får den jättegärna se lite ”vintage” eller ”retro” ut som den här.

Eller bör jag köpa den trots att det är homage. Älskar bara stuket på dem (att det blåa är inte jätteblått utan ser lite mer faded ut som vintage Rolex GMT). Ska jag skita i att det är Steinhart? Hur är kvalitén annars på Steinhart om man jämför med Oris, Glycine, Christopher Ward, Squale, Longines osv?
 
Senast ändrad:

FOQ

Audemars
Kolla in denna annars: https://www.christopherward.co.uk/c65-vintage-gmt-644505

Christopher Ward C65 Vintage GMT.

Screenshot_20190917-184955__01.jpg
 

bluesdog

Cartier
Squale GMT 30 ceramic gjordes i begränsat antal under kort tid i somras tog slut som smör i solsken
kommer förmodligen inte tillverkad fler och ersattes med Squale GMT 30 vintage som inte blev lika populär!
Köp min använd få ggr och säljs eftersom jag fått tag på en mkll Keywest Istället!
 

Jockinho

Patek
2-Faktor
Tudorn är faktiskt min holy grail just nu som jag sparar till men vill ha nåt som påminner om den fram tills jag köper den. Den är bra bir över 20K även som begagnad. TAG går bort, gillar inte märket och deras dykare..ser alltför ”moderna” ut i min mening.

Låter som du ska köpa Steinhart och sen flippa när du har råd med tudor. Förlusten nog inte enorm ändå. Denna finns ju med:
https://klocksnack.se/threads/san-martin-vintage-gmt-pan-am.119768/

Även dessa lite större men Quartz och billigare samt hajloggan är ju wunderbar!

https://www.seriouswatches.com/collections/oceanx/products/oceanx-sharkmaster-gmt-sms-gmt-211

Edit: Och visst liknar alla ovan rolex, och CW är ju fin utan att kännas allt för mkt ripoff. Men om något ska vara ett substitut i längden kanske det också bör vara designen du vill ha ändå.
 

FOQ

Audemars
Denna har jag funderat länge på. Snygg och har sin egen stil..problemet är att den inte är lika snygg som Steinharten. Men Steinharten är mer eller mindre än kopia. Tuff dilemma. :/

Jag gillar just denna för att det inte är faux patina. Smaken är ju som baken, men hade hellre satsat på denna. Funderat själv på att köpa den. Boetten är dessutom ganska tunn och bekväm.
 

Detärjag

Cartier
Squale GMT 30 ceramic gjordes i begränsat antal under kort tid i somras tog slut som smör i solsken
kommer förmodligen inte tillverkad fler och ersattes med Squale GMT 30 vintage som inte blev lika populär!
Köp min använd få ggr och säljs eftersom jag fått tag på en mkll Keywest Istället!

Wow tack ska googla den. Varit nyfiken på Squale. Intressant märke, verkar vara många som älskar dom och en del som...gillar dom mindre :D aldrig haft möjlighet att klämma på en. Över till Google nu.
 
  • Like
Reactions: FOQ

Thomas_Magnum

Breitling
Har hatt Steinhart og Tudor samtidig og likt begge klokkene godt. Syns Steinhart gir mye kvalitet for pengene, så lenge de holder seg rundt 3000,- kroner og nedover. Etter min mening har de ingenting å gjøre i samme prisklasse hvor man finner f.eks. en litt påkostet Certina eller når de nærmer seg prisen på en brukt Longines, Alpina eller Oris..

Hvis du først ville vurdert å bruke over 7000,- på en Steinhart er jo egentlig ikke en Tudor GMT langt unna. Hvis planen er å ha en "billig" klokke med Pepsi-look inntil du har råd til din grail ville jeg heller forsøkt å få tak i en Timex Q.


B89A0266hero.jpg
 

Detärjag

Cartier
Jag gillar just denna för att det inte är faux patina. Smaken är ju som baken, men hade hellre satsat på denna. Funderat själv på att köpa den. Boetten är dessutom ganska tunn och bekväm.

Det som är bra med den är att det inte är en kopia på annat, den är snygg och jag har hört bra saker om CW och deras kvalité. Gillar dessutom treudden på sekundvisaren..häftigt.

Det som är mindre bra, logot (gamla loggan på ovansidan=ljusår snyggare) och är inte samma stuk som Steinharten som är kopia på Tudor, Rolex iofs. Det är ju inget dåligt i sig, bara smaksak.
 
  • Like
Reactions: FOQ

FOQ

Audemars
Det som är bra med den är att det inte är en kopia på annat, den är snygg och jag har hört bra saker om CW och deras kvalité. Gillar dessutom treudden på sekundvisaren..häftigt.

Det som är mindre bra, logot (gamla loggan på ovansidan=ljusår snyggare) och är inte samma stuk som Steinharten som är kopia på Tudor, Rolex iofs. Det är ju inget dåligt i sig, bara smaksak.

Hehe och jag tycker det är bättre nu med loggan. Roligt att nån skiter i det som används normalt.

Känns som du bestämt dig redan för Steinhart. Kör bara. Om du vill ha mer råd om just Steinhart kan du hoppa in i Micro och affordable tråden. Där får du veta lite mer om kvalitét osv.
 

Detärjag

Cartier
Har hatt Steinhart og Tudor samtidig og likt begge klokkene godt. Syns Steinhart gir mye kvalitet for pengene, så lenge de holder seg rundt 3000,- kroner og nedover. Etter min mening har de ingenting å gjøre i samme prisklasse hvor man finner f.eks. en litt påkostet Certina eller når de nærmer seg prisen på en brukt Longines, Alpina eller Oris..

Hvis du først ville vurdert å bruke over 7000,- på en Steinhart er jo egentlig ikke en Tudor GMT langt unna. Hvis planen er å ha en "billig" klokke med Pepsi-look inntil du har råd til din grail ville jeg heller forsøkt å få tak i en Timex Q.


B89A0266hero.jpg

Snygg klocka men tyvärr jag kan inte med kvarts alltså. Dessutom ska det vara något europeiskt. Vet inte om det är snobbigt men sån är min smak alltså. Finns betydligt bättre auto europeiska klockor för 7-8 lax och uppåt.
 

Thomas_Magnum

Breitling
Snygg klocka men tyvärr jag kan inte med kvarts alltså. Dessutom ska det vara något europeiskt. Vet inte om det är snobbigt men sån är min smak alltså. Finns betydligt bättre auto europeiska klockor för 7-8 lax och uppåt.

Det var derfor jeg nevnte Certina, Longines, Alpina og Oris. Hvis retro GMT-looken var et mål i seg selv uten at det blir for "homage" tenkte jeg Timex var et rimeligere alternativ inntil Tudoren var innen rekkevidde :)
 

North

Rolex
Friends Of KS
2-Faktor
Om du kan tänka dig helfärgad vridring.. Tycker denna är trevlig, nu när du ändå nämner Squale.. :) Gör sig bra på flera olika typer av band kan jag tänka mig vilket är ett av flera plus denna har.

39mm, bakelite vridring, skruvad krona och tar 20mm band.
5d12ec6c0641a667836280.jpg

CF7A0794-7F41-4E1C-88EC-39CD94645311.jpeg
 
Senast ändrad:
Topp