• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Alternativa klassiker?

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det diskuteras ju ideligen och listas och grejas om vilka klockor/modeller som är mest ikoniska och klassiska. Ni vet, de gamla vanliga, Rolex Submariner, Omega Speedy Pro, etc, etc, etc. Klassiker, absolut, men det känns ju som att det vore kul med lite variation i listandet. Så, hur skulle indielistan se ut? Vad har vi för alternativa klassiker? Vilka är doldisarna? Vad har vi för märken och modeller som hängt med genom åren men inte riktigt tagit klivet fullt ut...?

Några som jag tycker skulle platsa är dessa...


Glycine Airman, obruten utgivning sedan början på 50-talet...




Heuer 1163, säregen ikon i min bok. Microrotorverk och svincool boett.




Seiko Marinemaster, japp, jag vet att jag fluffar yonsson lite nu, men vad sjutton, det är ju en grym klocka!





Så, vad säger panelen? Hur skulle KS alternativa klassikerlista se ut?
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
6e9902ef5c6939806e39934ce56861df.jpg
59d4f2a0d4a6d4d93b8d4fe8c3ec6fe9.jpg

GP WW TC = world wide time controll ett ikonosikt ur för resande och finansfolk! High-end klocka med stil!
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
SEIKO tuna är ju en klockren klassiker. Funnits med och utgjort stommen i SEIKOs professionella dykarlinje sedan 70-talet. Finns i diverse olika utföranden och med både kvart, mekaniskt eller springdrive-urverk.
image.jpg

Troligtvis den modell SEIKO ändrat minst på de senaste 40 åren.
 

Thorn

Friends of KS
Kanske inte klockren indie klassiker (även om den sitter på många hipsterarmar):
Omega constellation, snygg och enkel med riktigt jävla snygga tavla i pie pan utförandet, lägg till produktion under många år. Kanske för förändrad under årens lopp för att verkligen kvala in men en klassiker i mina ögon.
Bild hänsynslöst stulen från google.
image.jpg
 

Xalle

Audemars
2-Faktor
9eb4151ca9a6225719c07e1f44e8c49c.jpg
Motivering tror jag inte behövs ;) Det är ju Kungen av rock'n'roll! En klocka som jag ofta kikar på, men som aldrig skulle få någon armtid...
 

Watchout

Omega
Du skojar eller? Breitling Navitimer är däremot en klassiker. Att det däremot är en rip off på en klassiker, det köper jag.


Håller definitivt med om att Navitimern är en Given klassiker!
Tänkte denna som en indieklassiker då den har en lite intressant historia, bra utseende och schysst tillverkare.
Rip off är väl lite hårt, dom betalade säkert dyrt för rättigheterna ;)
 

OBRKV

Cartier
Gamla CCCP-Vostok! Jävligt roliga klockor som finns i olika utförande och med sina egna lösningar.
ImageUploadedByTapatalk1431957246.358247.jpg
ImageUploadedByTapatalk1431957259.755190.jpg

ImageUploadedByTapatalk1431957372.867003.jpg

Edit, dubbelbild. Ledsen för dåliga bilder. Det jag hade i luren.
 

Bilagor

  • ImageUploadedByTapatalk1431957271.972894.jpg
    ImageUploadedByTapatalk1431957271.972894.jpg
    23.6 KB · Visningar: 67

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Håller definitivt med om att Navitimern är en Given klassiker!
Tänkte denna som en indieklassiker då den har en lite intressant historia, bra utseende och schysst tillverkare.
Rip off är väl lite hårt, dom betalade säkert dyrt för rättigheterna ;)


Jag håller med Shonen Knife-@yonsson , Sinnen diskas pga de bara köpt rättigheterna...däremot kanske deras EZM1 eller nåt skulle kunna platsa på listan? :D
 
Topp