• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Aluminium 3d printad klocka

SuperAnka

Breitling
Hej,

Jag brukar mest läsa på forumet men nu tycket jag att det var läge att visa upp mitt projekt som jag har jobbat med de senaste månaderna, en 3d printad klocka! Eftersom jag inte har tillgång till någon verkstad men fortfarande ville bygga min egna klocka så fick jag hitta något annat sätt att tillverka boetten till min klocka så det blev att få den printad hos Shapeways. Shapeways använder "direct laser melting" för att printa i aluminium vilket gör att man får hyfsat bra toleranser till ett helt ok pris, kostade ca 700 kr att få boetten tillverkad.

Let mer om klockan: Urverket (Vostok 2414A), krona och visare kommer från en Vostok Komandirskie som jag slaktade. Urtavlan skrev jag ut på fotopapper som jag sen klarlackade och limmade ovan på den gamla urtavlan. Tanken var att ha urglaset "pressfit" men p.g.a. toleranserna i 3d printnings processen fick jag ta och limma dit det med lite epoxy.

DSC04882.JPG

DSC04876f.jpg

DSC04890.JPG

DSC04894.JPG
DSC04897.JPG

Baksida printade jag i plast på min printrbot simple 3D printer som jag har hemma. Jag printade också en hel hög med olika storlekar och design prototyper på min egna 3d printer innan jag skickade iväg min slutgiltiga design för att få den printade i aluminium.
2016-02-28 17.26.33.jpg
 

Greven

Audemars
Grattis till första inlägg! Spännande och kul projekt. Skall bli intressant att se hur det utvecklas och material förbättras.
 

Gurgel

Cartier
Kul och roligt projekt! Hur bedömer du att aluminium kommer hålla som material, det är ju ganska mjukt menar jag.
 

SuperAnka

Breitling
Yta som blir när man 3d printar är ganska ojämn så man ser inte repor och liknande så mycket men ja det är ganska mjukt och kommer antagligen få "patina" ganska snabbt. Shapeways hade även rostfritt stål som alternativ men då var toleranserna alldeles för dåliga så det gick inte att använda...
 
Mycket intressant!
Hur blir 3d printad aluminiums struktur? Är den relativt solid och går att högglans polera utan att det syns luftgropar som kan förekomma vid exempelvis traditionell gjutning?
 

SuperAnka

Breitling
Mycket intressant!
Hur blir 3d printad aluminiums struktur? Är den relativt solid och går att högglans polera utan att det syns luftgropar som kan förekomma vid exempelvis traditionell gjutning?
Det ända jag har gjort med ytan är att polera den lite med stålull för att få lite metallglans, Jag får se om jag vågar mig på att polera upp den till högglans framtiden. Just nu gillar jag att den ser lite rå ut :)
 

Fido1

Panerai
Pledge Member
2-Faktor
Kul läsning! Coolt att printa i aluminium, visste inte det gick.
Jag gillar också den rå ytan.
 
Topp