• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Amplitud och dess vikt

EmilN

Basic
Hallå,

Har köpt en Speedmaster Reduced från 2007 efter en tids övervägande. Va nere på Kroons vilka sa att den håller tiden bra men att amplituden är låg (225, ligger på mellan 270-310 nyservad) och att den därför bör servas (kan ju tänkas att de är lite lätt partiska). Kan returnera klockan om jag vill, men det som tilltalar är att den är fullset och en vad jag förstår relativt ny Speedmaster reduced då de slutade tillverkas 2009.

När jag vrider upp den 60 varv och låter den ligga så tickar den på knappa 30 timmar, läste att det är 40 timmar när den är ny/servad. Den håller även tiden bra under dessa timmar.
Frågan då: Spelar det så stor roll att den har en svagare amplitud då den ändå kommer att sitta på armen och per automatik "vrida upp" sig själv då den är automatisk? Eller kan det vara så att det helt enkelt inte räcker med armens rörelse om amplituden är 225?

Tacksam för svar! :)

Var den fullt uppvriden när de mätte amplitud? Hade inte oroat mig om den håller tiden bra och vrids upp som den ska.

Var den fullt uppvriden när de mätte amplitud? Hade inte oroat mig om den håller tiden bra och vrids upp som den ska.
Det stämmer att den va fullt uppvriden när de mätte. Du tror alltså att den kommer ticka på med hjälp av handens rörelser och inte stanna? (anledningen att jag inte testat är att länken är alldeles för stor och vill inte kapa den innan jag vet om jag ska skicka tillbaka) Vill ju gärna inte behöva vrida upp den, tappar lite av känslan kan jag tycka..

Så vidare den automatiska uppdrivningen fungerar som den ska så är det inga problem, det var den jag syftade på i mitt förra inlägg. Men att den har så låg amplitud kan ju innebära att den behövs servas inom inte allt för lång tid. Reduced är, förhållande till vad den kostar, dyr att serva.

Så vidare den automatiska uppdrivningen fungerar som den ska så är det inga problem, det var den jag syftade på i mitt förra inlägg. Men att den har så låg amplitud kan ju innebära att den behövs servas inom inte allt för lång tid. Reduced är, förhållande till vad den kostar, dyr att serva.
Ja, om man har oturen att kronografmodulen måste servas/bytas.
Annars är det ju ett vanligt ETA i botten som inte borde kosta mycket att serva.

Ja, om man har oturen att kronografmodulen måste servas/bytas.
Annars är det ju ett vanligt ETA i botten som inte borde kosta mycket att serva.

Är det inte det som är kruxet, att det är piggyback, och då "måste man" i princip alltid byta kronografmodulen? Kan ha fått det om bakfoten dock.

Är det inte det som är kruxet, att det är piggyback, och då "måste man" i princip alltid byta kronografmodulen? Kan ha fått det om bakfoten dock.
Det är egentligen mer än jag vet. Men enligt uppgifter på internet byter man ofta modulen helt, vilket bidrar till det högre priset för service. Jag antar då att man kan även kan skippa att göra något alls med den. Problemet är väl att Omega/Swatch group inte kan ge full garanti om den inte byts eller servas.

Jag skulle kontakta Klockmaster Globen och låta dem ge ett utlåtande. De har duktiga urmakare och kanske kan serva basverket utan att peta i modulen.
@EmilN

Tillbaka
Topp