• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Amplitud på klocka - vad är normalt (video-klipp)?

På kul filmade jag en klocka (som har safirbaksida) på "high-speed" med kameran. Kollade av vilken amplitud svänghjulet svängde med, eftersom klockan sackat en del förut.

Min fråga; vad är normalt? Jag har hört 270°, denna ligger på över 280 (även om det inte direkt är någon exakt mätning... :oops: ). Antar att det är inom det "normala"? Jag vet att högre amplitud inte nödvändigtvis medför att klockan tappar tid, men just här är det så i alla fall.

Filmen med min "mätning" finns här:
http://www.youtube.com/watch?v=9jjRAKvYZdw

Mvh,

Andreas

Cool film! Har dock fått för mig att en amplitud på 280 inte borde, per automatik, göra att klockan tappar tid!? Beror det kanske på vilken klocka det gäller eller? Någon som vet?, upplys mig gärna!

Har det inte att göra med urverkets bph?
ETA 2824-2 har ju 28,800 BPH, så ditt mått är detta /100 ? :|

Hade du gjort samma sak med ett urverk med 36000bph, så hade du väl fått ett mått på 360 ?

Nehe. Googlade lite och lärde mig något nytt:

"The best single measure of the condition of a watch is the amplitude of the balance. Amplitude is expressed as the number of degrees of swing of the balance from rest (in the centered position) to the end of its excursion in either direction. In a healthy, freshly-serviced watch, amplitude should be between 275 to 310 degrees in the horizontal (dial up or dial down) position. In a vertical position (crown down, left, up, or right), amplitude will drop about 45 degrees due to increased friction in the balance pivots. Thus, an acceptable minimum for vertical positions is about 230 degrees. Because correct amplitude--good motion in the parlance of watchmaking--depends on every component of the movement, most faults will be reflected in inadequate (or, occasionally, excessive) amplitude. Without good motion, a watch cannot be properly adjusted. No amount of fiddling with the escapement can correct for poor motion."

Edit: Lite mer:
http://forums.watchuseek.com/f6/balance ... 56960.html

Andreas_v_H skrev:
Min fråga; vad är normalt? Jag har hört 270°, denna ligger på över 280 (även om det inte direkt är någon exakt mätning... :oops: ). Antar att det är inom det "normala"? Jag vet att högre amplitud inte nödvändigtvis medför att klockan tappar tid, men just här är det så i alla fall.

Högre är bättre. Bäst bland mina klockor har en ny Sub varit med 305°.

Edit: ser att du redan besvarat din egen fråga, sorry.

Ok, tack Google ;) Så om jag förstår det rätt så indikerar det att @Andreas_v_H ´s Sinn borde gå att "rucka", så att den håller tiden bättre, och inget servicebehov föreligger?

David skrev:
Högre är bättre. Bäst bland mina klockor har en ny Sub varit med 305°.

Intressant! Jag har också Googlat lite, detta är onekligen ett festligt ämne. Min sinn är nog mer än väl inom det normala då, skönt. Det där med att balansen ligger på två "friktionsytor" när klockan ligger på någon form av högkant lärde jag mig faktiskt precis förra helgen, hade inte tänkt på det innan (att den tappar i amplitud). Fram med kameran igen, mao!

Tack alla för era svar!

/ Andreas

Btw... vad händer egentligen när man "ruckar" en klocka? Trodde att det just påverkade själva balansens svängning... Med "rucka" menar jag att pilla lite på den där "tappen" eller "skruven" med + och - tecken åt endera hållet. Jag kanske har missuppfattat allting? Någon som vet? Orkar inte "goggla" själv ;)

Har haft en klocka inne på mätning!
Behöver lite hjälp att tolka de olika siffrorna, Finns DU,CD,CR,X,D,DVH,Di på kvittot?!
DU ger -4,3 sek/d med 262 i ampl
CD ger -11,8 sek/d med 265 i ampl
D ger 13.2 sek/d med 98 i ampl

Någon vet vad bokstäverna i början står för, mest nyfiken. Själva värdena är inte så mycket att snacka om.

Här har ni ett kvitto på en mätning på min Rolex 16610. Jag fattar inte allt av det.. Men olika amp i olika positioner.

image.jpg

Vad tror du gränsen mellan ruckning och service går? mitt 98 D-värde är rätt mycket större. Ruckning eller Service?
Man kan ju i princip alltid rucka en klocka att gå mer exakt, men problemet är att gången på en klocka som behöver services ofta ändras när klockan inte är fullt uppdragen. Med andra ord kan den nyruckade klockan gå kanon första dygnet,men exempelvis tappa 10 sekunder andra dygnet.

Vet inte vad det är för urverk i din klocka heller, men är amplituden låg så tyder det såklart på servicebehov och det behovet försvinner ju inte efter en ruckning.

Generellt tyder stor avvikelse i amplitud mellan olika positioner på servicebehov, men alla urverk skiftar en del i amplitud mellan olika positioner. Hur mycket som är normalt beror på urverk.

• Like
Reactions: Kim
Tavla upp/ner = allt över 300 är bra. Under 280 bör ruckas/servas enligt mig, (beroende på verk såklart) men jag är extremt petnoga med sånt.

Tavla upp/ner = allt över 300 är bra. Under 280 bör ruckas/servas enligt mig, (beroende på verk såklart) men jag är extremt petnoga med sånt.
Vilka märken är det som är kända för att ha låg amplitud även när de mår bra? Vet att SEIKOs verk brukar ligga på 230-260 beroende på verk som nyservade/nya.

Vilka märken är det som är kända för att ha låg amplitud även när de mår bra? Vet att SEIKOs verk brukar ligga på 230-260 beroende på verk som nyservade/nya.

Seiko är de enda jag på rak arm kommer på i skrivande stund (är fruktansvärt trött och hjärnan är inte med i svängarna idag tyvärr) men utöver det så poppar inget upp i huvudet just nu!

Påtal om Seiko. Tänkte köpa en Seiko turtle fr 80 talet. Och amplituden ligger på 231. Är det bra? Måste man lämna in den på service direkt eller tror ni den håller några år till?

Påtal om Seiko. Tänkte köpa en Seiko turtle fr 80 talet. Och amplituden ligger på 231. Är det bra? Måste man lämna in den på service direkt eller tror ni den håller några år till?
230 är schysst på 6309/6306. Lär inte gå upp av en helservice. Beror ju dock på hur man mäter.

Tillbaka
Topp