• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Amundsen Polar: 250 ex - nån som vet mer?

Zthlm

Basic
Stötte på en herre idag som hade en trevlig klocka. Visade sig vara en Amundsen Polar (osäker på vad modellen faktiskt kallas) och enligt ägaren har det bara tillverkats 250 ex som samtliga har varit på nordpolen och testats på olika sätt (första exet ska tydligen ligga nedgrävt någonstans på nordpolen!).

Verkar ha gjorts prototyper med svart resp. Vit tavla men enbart producerats i svart utförande under tidigt 2000-tal.

Jag blev såld direkt och gjorde lite olika sökningar men det verkar inte finnas så mycket skrivet om dem mer än viss auktionsinfo. Nån här på forumet som vet mer om klockan och dess historia eller t o m har ett ex i sin samling?

https://jewelry.ha.com/itm/timepiec...-edition-wristwatch-no-049-250/a/5294-54222.s

FEB8DDCC-F2D2-477F-A919-21923FDB12FF.jpeg

Såldes för runt 76.000 NOK när den kom runt 2004. Var väl ca 80.000 SEK då.
Köptes upp av bolag som sedan gick i konkurs . Så här ser min ut

Jaa, äntligen lite mer info. Ska man hålla utkik på tidssonen.no om man vill hitta ett ex eller var har man störst chans? Får man fråga när, var och för hur mycket du köpte din?

Jaa, äntligen lite mer info. Ska man hålla utkik på tidssonen.no om man vill hitta ett ex eller var har man störst chans? Får man fråga när, var och för hur mycket du köpte din?

Var faktiskt delägare i bolaget som tillverkade den (minoritetsägare!). Vi som var med från början köpte den för knappt 30.000 SEK. Har själv gett bort min till min son. Det
var dock med blandade känslor. Var min favorit :)

Finns en Amundsen på Chrono24 just nu. Dock (som de ser ut) i dåligt skick. Dessutom saknas både box / låda samt papper.

Tillbaka
Topp