• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Andra Orisen som lossnar från handleden vid fysisk aktivitet.

Hej käre klocksnackare, idag när jag var ute på en löprunda vid lunch timmen så kände jag att handleden kändes lite väl lätt när jag närmade mig bilen och får genast panik då jag ser att min Oris Diver 65a har lämnat handleden och börjar springa tillbaks från spåret jag kom ifrån (7.5km) och kunde inte hitta klockan även fast jag gick tillbaks hela jävla rundan.
Tycker det är rätt otroligt att klockan övh kan lossna från handleden och det är tyvärr inte första gången just detta händer mig utan min tidigare Oris Aquis lossnade helt vid länk infästningen då skruven hade gängats upp och lossnade men som tur var hann jag då iaf fånga klockan innan den åkte i backen.
Har ni någon förklaring på hur tusan det här kunde hända och är detta nånting som Oris har problem med? Detta fenomen har jag aldrig någonsin varit med om med någon av alla andra klockor jag haft. Mvh Tiny

Aldrig hört talas om. Körde du 65:an på länk också?

Du hittade alltså inte klockan? Fan vad trist.
Kanske täcker din försäkring detta?

Aldrig hört talas om. Körde du 65:an på länk också?

Du hittade alltså inte klockan? Fan vad trist.
Kanske täcker din försäkring detta?
Båda två på länk, Aquisen har ju skruvlänk och ca 1vecka innan den lossnade hade jag lämnat in den på länk förkortning hos stjärnurmakarna och jag antar att dom möjligtvis inte drog åt skruvarna tillräckligt eller om det ska tillsättas loctite efter att man har skruvat ur skruvarna? Jag har en hemförsäkring som förhoppningsvis täcker detta via folksam.

Hej käre klocksnackare, idag när jag var ute på en löprunda vid lunch timmen så kände jag att handleden kändes lite väl lätt när jag närmade mig bilen och får genast panik då jag ser att min Oris Diver 65a har lämnat handleden och börjar springa tillbaks från spåret jag kom ifrån (7.5km) och kunde inte hitta klockan även fast jag gick tillbaks hela jävla rundan.
Tycker det är rätt otroligt att klockan övh kan lossna från handleden och det är tyvärr inte första gången just detta händer mig utan min tidigare Oris Aquis lossnade helt vid länk infästningen då skruven hade gängats upp och lossnade men som tur var hann jag då iaf fånga klockan innan den åkte i backen.
Har ni någon förklaring på hur tusan det här kunde hända och är detta nånting som Oris har problem med? Detta fenomen har jag aldrig någonsin varit med om med någon av alla andra klockor jag haft. Mvh Tiny
Oj! Tråkigt, hoppas försäkring täcker det mesta. Något Oris absolut borde se över! Tills dess kör inte Oris som löparklocka.

Har du själv varit och pillat på skruvarna tidigare? Eller låtit någon mindre väl vald urmakare justera länken åt dig kanske?
De flesta tillverkare och urmakare använder sig av Loctite (typ 221 eller 222) för att låsa skruvarna, kanske det som har saknats i dessa fall?

Har du själv varit och pillat på skruvarna tidigare? Eller låtit någon mindre väl vald urmakare justera länken åt dig kanske?
De flesta tillverkare och urmakare använder sig av Loctite (typ 221 eller 222) för att låsa skruvarna, kanske det som har saknats i dessa fall?
Nej aldrig, alltid lämnat in till vad som måste anses som relativt seriösa urmakare såsom klockmaster och stjärnurmakarna där den sistnämnda kanske inte håller högsta kvalite.

Tråkigt att höra! =/ Hoppas det löser sig med försäkringen!
Haft 2 aquis i omgångar som jag utsatt för det mesta utan problem.

Alltså jag har inte haft några problem med min aquis, har varken loctite eller något liknande.

Du låter ju som en olycksfågel men att det skall hända två ggr är ju helskumt, första gången kunde det ju vara så att de var urmakaren som inte skruvat dit skruvarna ordentligt, men att det händerpå en annan klocka ärju bedrövligt.

Hoppas det löser sig för dig.

Tappat en skruv från infästningen mellan länk och boett på min Aquis. Tappade aldrig klockan. Får skylla mig själv lite, hade väl slarvat med skruvningen, använde inte loctite. Nu kastar jag ett getöga på skruvarna ofta.

Mysko. Min 65:a har inte skruvar utan stift men de satt som satan och jag tog sönder flera verktyg när jag kortade länken. Så att något stift skulle släppa av sig självt verkar otroligt.

Haft samma problem med en Oris Divers Date för några år sedan. Flög av på dansgolvet när jag va ute på rajraj!

Tappat en skruv från infästningen mellan länk och boett på min Aquis. Tappade aldrig klockan. Får skylla mig själv lite, hade väl slarvat med skruvningen, använde inte loctite. Nu kastar jag ett getöga på skruvarna ofta.
Samma här, kortade länken själv utan att använda loctite. Skruven skruvas upp efter någon vecka.

Tillbaka
Topp