• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Andra riktiga klockan, första vintage.

Ericson

Omega
Hej!
Budade i all min hast hem en Omega Seamaster Cosmic på tradera häromdagen.
Hämtade ut paketet idag och är för det mest nöjd med köpet.

Dock är jag lite orolig över gången. Är som rubriken antyder rätt ny på det här med klockor så har ingen aning om detta är normalt.
Där är ett klipp som jag filmat.
Det jag tänker på är att sekundvisaren inte riktigt flyter på som jag är van vid att min andra mekaniska klocka gör (Citizen Promaster), utan snarare hackar lite oregelbundet fram. Detta gör mig lite nervös då jag inte riktigt vet om det ska vara så.

Kanske har gjort som så många före mig och betalat ett överpris för en klocka som inte riktigt är som den ska, men då får jag väl byta i det sura äpplet :)
http://www.tradera.com/item/190118/258017847/omega-seamaster-cosmic-i-box-
Där är annonsen med bilder på klockan i övrigt.

Tacksam för hjälp!
 

månljus

Panerai
Ser faktiskt skumt ut. Den verkar både flyta och hacka sig fram. Har du dragit upp den ordentligt? Kan i och för sig vara bra att lyssna på någon som har bättre koll än vad jag har innan du gör något.
 

Ericson

Omega
Ser faktiskt skumt ut. Den verkar både flyta och hacka sig fram. Har du dragit upp den ordentligt? Kan i och för sig vara bra att lyssna på någon som har bättre koll än vad jag har innan du gör något.

Kände också det.
Öppnade precis upp paketet så har inte pratat med säljaren om det än.
Dock så har den inte tappat eller gainat någon tid på den dryga timman den varit uppvriden.
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Kände också det.
Öppnade precis upp paketet så har inte pratat med säljaren om det än.
Dock så har den inte tappat eller gainat någon tid på den dryga timman den varit uppvriden.
Lyssna på ljudet, är det ett jämt eller ojämt tickande? Varje steg bör ju vara likadana. Misstänker att den behöver service och justering om den slår ojämt.
 

Ericson

Omega
Lyssna på ljudet, är det ett jämt eller ojämt tickande? Varje steg bör ju vara likadana. Misstänker att den behöver service och justering om den slår ojämt.
Såvitt jag kan höra så är det ett jämt tickande.
Ah, okej. Jag har förstått det som att serva dessa gamla ur inte är någon billig historia?
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Såvitt jag kan höra så är det ett jämt tickande.
Ah, okej. Jag har förstått det som att serva dessa gamla ur inte är någon billig historia?
Det hela är ju svårt att avgöra på avstånd. Så länge den inte tjuvstannar och håller tiden kan man leva med lite ojämn gång. Service är kostsam om man ser till urets värde. Dessa äldre ur gör ju ofta färre tick per sekund också, kan lura ögat.
 

eriksson850

Carpe Diem certifierad medlem
2-Faktor
Tror inte det har med själva gången att göra om klockan håller tiden i övrigt. Skulle tippa på antingen att kuggen på "sweep seconds pinion" är trasig, allternativt att det sitter en del som fjädrar "sweep seconds pinion" som inte fungerar som den ska.

Sweep second pinion är den axel som sekundvisaren är fäst på och ser troligtvis ut ungefär såhär. Den är då ofta fjädrad med något som brukar se ut som ett litet tunt bleck. (Sorry vet inte dem svenska namnen på delarna och är heller ingen urmakare så kan absolut ha fel)

$_3 (6).JPG
 

Ericson

Omega
Tror inte det har med själva gången att göra om klockan håller tiden i övrigt. Skulle tippa på antingen att kuggen på "sweep seconds pinion" är trasig, allternativt att det sitter en del som fjädrar "sweep seconds pinion" som inte fungerar som den ska.

Sweep second pinion är den axel som sekundvisaren är fäst på och ser troligtvis ut ungefär såhär. Den är då ofta fjädrad med något som brukar se ut som ett litet tunt bleck. (Sorry vet inte dem svenska namnen på delarna och är heller ingen urmakare så kan absolut ha fel)

$_3 (6).JPG

Det tycker åtminstone jag låter som en fullt rimlig förklaring.
En dialog förs just nu med säljaren. Får se vad det blir av det här.
 
Topp