• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Andrahandsvärde på Jaeger LeCoultre?

Josef B

Bestraffaren
Hur står sig andrahandsvärdet på Jaeger LeCoultre? Är vissa modeller bättre än andra? Hur står sig tex Master Compressor?

Tack i förhand. *edit, glömde, jag som är så trevlig ;)
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Jag är rätt förvånad över hur lite JLC man ser här och på andra ställen kontra Rolex.
Priserna är ju nästan likvärdiga i många fall vad jag har sett, då menar jag främst deras dykarmodeller.
 

jakob.dala

Oo=v=oO
2-Faktor
Har sålt både ganska nya och vintage JLC och prisraset är ju ganska stort i början men sen hyfsat stabilt.
Memovox vintage börjar ju bli riktigt dyrt, prisdubbling på ett par år skulle jag säga.
 

Josef B

Bestraffaren
jakob.dala skrev:
Har sålt både ganska nya och vintage JLC och prisraset är ju ganska stort i början men sen hyfsat stabilt.
Memovox vintage börjar ju bli riktigt dyrt, prisdubbling på ett par år skulle jag säga.

Vad anser du om Master Compressor Navy Seal? Jag får helt enkelt räkna med en ordentlig värdeminskning om jag nu köper från AD?
 

jakob.dala

Oo=v=oO
2-Faktor
Josef B skrev:
jakob.dala skrev:
Har sålt både ganska nya och vintage JLC och prisraset är ju ganska stort i början men sen hyfsat stabilt.
Memovox vintage börjar ju bli riktigt dyrt, prisdubbling på ett par år skulle jag säga.

Vad anser du om Master Compressor Navy Seal? Jag får helt enkelt räkna med en ordentlig värdeminskning om jag nu köper från AD?

Antagligen ja men rätt köpare är alltid beredd att betala när utbudet är så litet : )
 

Josef B

Bestraffaren
Då är det som jag trodde. Om jag nu ska ha en JLC, då måste jag verkligen VILJA ha den, och inte nåt som man känner för stunden.

Många gånger som nån lägger ut bilder på nån JLC så höjs dem till skyarna och många klockentusiaster gillar dem skarpt, så det är skumt att de tappar så mycket i värde.
 

jakob.dala

Oo=v=oO
2-Faktor
Josef B skrev:
Då är det som jag trodde. Om jag nu ska ha en JLC, då måste jag verkligen VILJA ha den, och inte nåt som man känner för stunden.

Många gånger som nån lägger ut bilder på nån JLC så höjs dem till skyarna och många klockentusiaster gillar dem skarpt, så det är skumt att de tappar så mycket i värde.

Livet ska ju vara roligt också.
Jag bär gärna JLC och njuter av det : )
Alfa Romeo är ju mitt bilval trots att jag även kompletterar det med en V70.
Har ju lite svårt att se samlarvärdet i en V70 eller 320d. Detsamma kan nog sägas om vissa större klockmärken ; )
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Reverso brukar hålla lite högre värde. Har varit sugen på en ganska länge.
 

Josef B

Bestraffaren
jakob.dala skrev:
Josef B skrev:
Då är det som jag trodde. Om jag nu ska ha en JLC, då måste jag verkligen VILJA ha den, och inte nåt som man känner för stunden.

Många gånger som nån lägger ut bilder på nån JLC så höjs dem till skyarna och många klockentusiaster gillar dem skarpt, så det är skumt att de tappar så mycket i värde.

Livet ska ju vara roligt också.
Jag bär gärna JLC och njuter av det : )
Alfa Romeo är ju mitt bilval trots att jag även kompletterar det med en V70.
Har ju lite svårt att se samlarvärdet i en V70 eller 320d. Detsamma kan nog sägas om vissa större klockmärken ; )

Japp håller fullständigt med! Ska suga på karamellen och titta runt lite. Tråkigt att RobE inte har JLC bara, måste till Nymans.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Josef B skrev:
jakob.dala skrev:
Josef B skrev:
Då är det som jag trodde. Om jag nu ska ha en JLC, då måste jag verkligen VILJA ha den, och inte nåt som man känner för stunden.

Många gånger som nån lägger ut bilder på nån JLC så höjs dem till skyarna och många klockentusiaster gillar dem skarpt, så det är skumt att de tappar så mycket i värde.

Livet ska ju vara roligt också.
Jag bär gärna JLC och njuter av det : )
Alfa Romeo är ju mitt bilval trots att jag även kompletterar det med en V70.
Har ju lite svårt att se samlarvärdet i en V70 eller 320d. Detsamma kan nog sägas om vissa större klockmärken ; )

Japp håller fullständigt med! Ska suga på karamellen och titta runt lite. Tråkigt att RobE inte har JLC bara, måste till Nymans.

Krons ur har också tror jag
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Köp den här :)
Min drömklocka, kolla åtminstonde om dom har den inne så jag kan åka dit och flukta

tumblr_m84u1wyyRI1qzns6no1_500.jpg
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Kör på en :mrgreen: --->(Reservo!!)<--- :mrgreen: nä skämt och sido... Andrahandsvärdet hade inte bekymrat mig om jag vet att jag vill ha klockan.. Själv är jag som så - köper jag en klocka måste jag verkligen veta att jag vill ha den, och är den inköpt så är det för evigt.
 

Josef B

Bestraffaren
Det var på Krons jag var på när jag testade Master Controllen och pratade med nån som heter Hampus/Magnus? Trevlig snubbe. När jag säger Nymans så menar jag indirekt krons med ;)

@CaptainOats

Jag har tänkt lite flyktigt på nyversionen av Deepsean faktiskt, inte med kronografen. Jag har ju provat den och den känns klart mindre än en Submariner.
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Det också.
Men 42 mm är nog lagom för mig men du är väl van vid fetare doningar med dssd o hubbis :)

Ska du prova får du gärna ta nån bild så man får se.

JLC känns moget, som en lagom gråhårig man i en äldre mint 911 och en villa i Bauhaus stil med en föredetta fotomodell till fru.
 

Josef B

Bestraffaren
Nu när jag tänker efter så tror jag inte vi tänker på samma klocka :) Det är den här jag tycker är hyfsad sjyst. Den är på 40,5mm

1302776733297
 

max

Dancing Queen
minns jag inte helt fel så har de den på nk:s klockavdelning, kan vara ute och cykla dock
Men du måste ju lära dig att köpa lätt beggat så du slipper den första dippen :)
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
Josef B skrev:
Nu när jag tänker efter så tror jag inte vi tänker på samma klocka :) Det är den här jag tycker är hyfsad sjyst. Den är på 40,5mm

1302776733297

Jaha, det där är vintage varianten, jag har lite svårt för fake patinan.

Gillar den jag postade mer, den har lite bättre egenskaper enligt mig, se skillnad här.

2431710-18190276-thumbnail.jpg
 

max

Dancing Queen
CaptainOats skrev:
Jaha, det där är vintage varianten, jag har lite svårt för fake patinan.

Gillar den jag postade mer, den har lite bättre egenskaper enligt mig, se skillnad här.
Men kronograf på en deep sea?
Dock insåg jag att den med text som du visade josef, endast säljs i staterna. Om jag inte missförstått något?
Men europa-versionen gillar jag nog mer
jlc_memovox_eu_us-600x416.jpg


Polarisen är ju inte fyskam heller
jaeger-lecoultre-polaris_01_500.jpg


Ska nog ta en promenad imorgon om du känner för att strosa förbi nk och se om de har den inne Josef.
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Man kan ju förenkla det, JLC är otroligt fina och välbyggda klockor med uselt andrahandsvärde. Köper du en ny har den omedelbart tappat 35-40 procent. Vet man att man skall behålla klockan så spelar det dock ingen roll.
 
Topp