• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Andrahandsvärde Sinn 104?

Hej, jag är rätt sugen på att införskaffa en Sinn 104 och har kollat lite gamla annonser för att få en prisbild. Billigaste jag sett var nog 7500 och flera låg på runt 8000-9000. Låter inte detta ganska högt då klockan ny från Sinn själva kostar 10500?

Har jag missat att det är någon speciell modell som är billigare/dyrare eller har de helt enkelt så bra andrahandsvärde?

Hej, jag är rätt sugen på att införskaffa en Sinn 104 och har kollat lite gamla annonser för att få en prisbild. Billigaste jag sett var nog 7500 och flera låg på runt 8000-9000. Låter inte detta ganska högt då klockan ny från Sinn själva kostar 10500?

Har jag missat att det är någon speciell modell som är billigare/dyrare eller har de helt enkelt så bra andrahandsvärde?
Skulle nog vilja påstå att de har ganska bra andrahandsvärde. Ser du det som % istället för krona så låter de väl rätt rimligt att en beggad i fint skick kostar ca 20% mindre?

Köpte mig själv nyligen en beggad för 10k på finelänk. Men ska då tilläggas att jag känner att jag fick ett väldigt bra pris :)

Senast ändrad:
Skiljer om det är med länk eller inte också.

Men ja, de har nog ganska bra andrahandsvärde, procentuellt sätt.

Jag sålde min för 7500, kanske den du såg. Då fick jag kommentarer på att jag hade ute den för billigt.

Beror på i vilket utförande tänker jag. Är den på H-länk eller den finare/dyrare Finelink eller på läder?
Är den limiterad?
En 104:a på Finelink listar ca 13,5k. Är den ett år eller nyare så ligger dem runt 10-11k.
Kommer den på läder blir det ju lite billigare.
Utbud/efterfrågan skulle jag säga styr.
Sinn har ju fått ett väldigt uppsving senaste året bara. :)

Kolla in denna för inspo och vidare frågor ;)

https://klocksnack.se//den-stora-tråden-om-sinn.45897/

Den följer kurvan...
F2.7.gif

Skiljer om det är med länk eller inte också.

Men ja, de har nog ganska bra andrahandsvärde, procentuellt sätt.

Jag sålde min för 7500, kanske den du såg. Då fick jag kommentarer på att jag hade ute den för billigt.
Ja 7500 var nog ett köp för köparen :) men ibland säljs saker billigt om man vill bli av med de fort. Inget konstigt med det.

Beror på i vilket utförande tänker jag. Är den på H-länk eller den finare/dyrare Finelink eller på läder?
Är den limiterad?
En 104:a på Finelink listar ca 13,5k. Är den ett år eller nyare så ligger dem runt 10-11k.
Kommer den på läder blir det ju lite billigare.
Utbud/efterfrågan skulle jag säga styr.
Sinn har ju fått ett väldigt uppsving senaste året bara. :)
Kolla in denna för inspo och vidare frågor ;)
https://klocksnack.se//den-stora-tråden-om-sinn.45897/
De jag kollade på var främst på läder, kanske med något extra band.

Skulle nog vilja påstå att de har ganska bra andrahandsvärde. Ser du det som % istället för krona så låter de väl rätt rimligt att en beggad i fint skick kostar ca 20% mindre?

Köpte mig själv nyligen en beggad för 10k på finelänk. Men ska då tilläggas att jag känner att jag fick ett väldigt bra pris :)

Jag är förvisso rätt ny inom klockvärlden fortfarande men 20% på en par år gammal klocka låter för mig lite.
Brukar jämföra med musikinstrument-världen eftersom det är därifrån jag har mest erfarenhet och där är det väl kutym med minus 40% cirka på några år gamla instrument. Hursomhelst verkar det som att jag inte missat något så vi får se vad tomten kommer med(fast jag orkar nog inte vänta så länge). ;)

Jag är förvisso rätt ny inom klockvärlden fortfarande men 20% på en par år gammal klocka låter för mig lite.
Brukar jämföra med musikinstrument-världen eftersom det är därifrån jag har mest erfarenhet och där är det väl kutym med minus 40% cirka på några år gamla instrument. Hursomhelst verkar det som att jag inte missat något så vi får se vad tomten kommer med(fast jag orkar nog inte vänta så länge). ;)

Det är en bred pensel du sveper med :) Det finns för många variabler för att kunna göra en generell uppskattning på värdetapp. Finns absolut klockor som tappar 40% på ett par år, men även de som ökar i värde. Sinn håller värdet helt ok, lite beroende på modell, så 20% på en ett år gammal 104 är i allra högsta grad rimligt.

De jag kollade på var främst på läder, kanske med något extra band.

Kom in i klockintresset efter långt gitarrintresse (som finns kvar) men andrahandsvärderna i klockvärlden är generellt bra mycket högre än gitarrer.

Som @Clark Kent var inne på är det dock många faktorer som spelar in och är väldigt olika beroende på märke och modell också.

Senast ändrad:
Begpriserna på Sinn är höga i Sverige jämfört med andra länder, just saying. Men med det sagt håller Sinn rätt bra begpriser faktiskt.

Begpriserna på Sinn är höga i Sverige jämfört med andra länder, just saying. Men med det sagt håller Sinn rätt bra begpriser faktiskt.

Nyfiken vad du baserar det på? Jag är ingen expert på Ebay, det ska gudarna veta, så där har jag ingen exakt koll förutom att det alltid är jäkligt dyrt på den japanska begmarknaden även för de vanliga modellerna. När det gäller c24 så är det också väsentligt dyrare begpriser än KS om man tittar på de vanligaste modellerna.

Jag har tre standard Sinn. U1, Ezm3 och 144st. Vid en snabb sökning kan jag inte hitta en enda varken på eBay eller C24, billigare än vad jag har köpt de för här hemma i Sverige på KS och Blocket.

Summa sumarum har jag fått uppfattningen att svenska begpriser liger lågt i jämförelse med övriga världen...dvs helt tvärtom mot dig :)

Det där låter hoppfullt, om än litet förvånande för Sveriges del. Särskilt på de modeller jag följt. Min egen ezm13 tex har ju sålts lägre här - flera gånger - än jag sett någon annanstans. Någonsin.

Och man undrar ju var begpriserna i så fall skulle vara låga jämfört med Sverige? Tips mottages tacksamt :D

Det där låter hoppfullt, om än litet förvånande för Sveriges del. Särskilt på de modeller jag följt. Min egen ezm13 tex har ju sålts lägre här - flera gånger - än jag sett någon annanstans. Någonsin.

Och man undrar ju var begpriserna i så fall skulle vara låga jämfört med Sverige? Tips mottages tacksamt :D
UK & Tyskland

Och jag kommer från ett gediget bilintresserade, där kan vi snacka tråkiga andrahandsvärden :bag:

Klockor som hobby känns betydligt billigare i den aspekten. Då jag upplever att de håller värdet bra. Självfallet beroende på modell och skick osv. Men generellt så är denna hobby betydligt billigare än mina tidigare :)

Och jag kommer från ett gediget bilintresserade, där kan vi snacka tråkiga andrahandsvärden :bag:

Klockor som hobby känns betydligt billigare i den aspekten. Då jag upplever att de håller värdet bra. Självfallet beroende på modell och skick osv. Men generellt så är denna hobby betydligt billigare än mina tidigare :)

Har också hållt på med bilar tidigare. Jämfört med det så nog de flesta alternativa hobbies billiga...:greedy:

Har också hållt på med bilar tidigare. Jämfört med det så nog de flesta alternativa hobbies billiga...:greedy:
Word! Tänk om bilen kunde täckas av hemförsäkringen.

Tillbaka
Topp