• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Andrahandsvärdet på klockor efter finanskrisen 2008

Hej,

Jag har alltid varit intresserad av historia och på senare år även finansmarknaden. Vilket leder mig till frågan, hur påverkades andrahandsvärdet på klockor efter finanskrisen 2008?

Man har läst många domedagsrubriker i media på senaste om fallande bostadspriser. Skulle en ny finanskris pressa ner priserna på t.ex begagnade Rolex eller brukar värdet hålla sig?

Väl mött!
 
Intressant fråga, hittade denna:
https://www.vintageandarchives.com/price-trend-of-pn/

Osäker på varifrån han har hittat informationen, men överlag så tror jag det kan se ut ungefär sådär. De kändaste och mest eftertraktade modellerna drabbas antagligen inte så hårt (de rika har fortfarande pengar). Eller vad tror ni?

Jag och en vän har en hypotes om att värdet på klassiska modeller kommer hålla sig medans mer nisch modeller kan bli mer svårsålda.
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Det var absolut en korrigering men det tog bara något år så hade man kommut ikapp och förbi på iaf vintagemarknaden. Begagnade moderna klockor kan jag inte svara på men jag antar att marknaden först och främst bara blev trög iom nypriserna inte sänktes.
 

Kugghjul

Panerai
Hej,

Jag har alltid varit intresserad av historia och på senare år även finansmarknaden. Vilket leder mig till frågan, hur påverkades andrahandsvärdet på klockor efter finanskrisen 2008?

Man har läst många domedagsrubriker i media på senaste om fallande bostadspriser. Skulle en ny finanskris pressa ner priserna på t.ex begagnade Rolex eller brukar värdet hålla sig?

Väl mött!

Bolag som hade råd att övervintra den temporärt låga nyförsäljningen utan att dumpa priserna fick inga större prisnedgångar, t ex Rolex.

På begagnatmarknaden fanns det en hel del fynd att göra när folk behövde få in pengar snabbt.

Jag kan tänka mig att en hel del "softare" märken hade stora ny-rabatter för att överleva för stunden, men inte Rolex Patek etc.
 

M021

Rolex
2-Faktor
Skulle vilja påstå att det är segmentet "mellan segmentet" som Longines, Certina osv som drabbas hårdare som nämnts i tråden. De med pengar har förmodligen pengar fortfarande medan medelsvensson prioterar annorlunda.
 

Alarik

Audemars
2-Faktor
Tror att det främst är breddmarknadsprodukter som tar stryk i en sånt läge över tid.
Köpkraft för denna typ av lyxkonsumtion finns nog fortsatt relativt stark eftersom målgruppen sannolikt inte påverkats i samma utsträckning (läs lever på ruinens brant).
 
Har en hypotes om att allt fler trappat upp sin lyxkonsumption de senaste åren pga stigande bostadspriser i kombination med låg ränta. Tycker Instagram och Facebook svämmar över med bilder från "The good life". Folk med vanliga jobb och medelinkomster prioritera t.ex klockor före annat, inklusive mig själv. Jag tror att en ny finanskris skulle slå ganska hårt även mot Rolex. Men detta är ju bara spekulation och inget jag direkt hoppas på. :)
 

Kugghjul

Panerai
Har en hypotes om att allt fler trappat upp sin lyxkonsumption de senaste åren pga stigande bostadspriser i kombination med låg ränta. Tycker Instagram och Facebook svämmar över med bilder från "The good life". Folk med vanliga jobb och medelinkomster prioritera t.ex klockor före annat, inklusive mig själv. Jag tror att en ny finanskris skulle slå ganska hårt även mot Rolex. Men detta är ju bara spekulation och inget jag direkt hoppas på. :)
Och klocksnack, men då de flesta användare är anonyma så är det ju svårt att bilda sig en uppfattning om finansieringen, och trådar kring klockfinansiering på forumet leder ofta ingenstans. De är ofta lika döda som min tråd kring att teckna sig för BR i spekulation; och sedan går en bostadsutvecklare ut med att nästan hälften av deras BR köps av spekulanter.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Den svenska marknaden påverkar säkerligen bara hur långa nya klockors om säljs. Priserna på begagnade klockor styrs snarare av valutakurser och konjunkturer i andra läder, framförallt USA.
 
Topp