Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se
Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.
Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.
Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!
/Hook & Leben
1: Hur köper man en ny PVD-behandlad Rolex? Det går ju inte i och med att de inte är PVDade från fabriken.Avser du sälja din Rolle sen eller behålla den? Vill du behålla den och tycker PVD är coolt så kör på det! Vill du sälja den sen så skulle jag avråda från PVD, dels kostar klockan mer ny och dels är andrahandsvärdet oftast lägre än en dito obehandlad klocka. Tänk också på att du inte kan serva en PVD-behandlad klocka hos AD utan måste skicka till oberoende urmakare eller tex Pro-Hunter om du köpte den från dem.
Vet att SS (precis som många andra) åtminstone tidigare kört med DLC (Diamond like carbon) som är ett hårdare material än många andra som används vid PVD behandling.Satsa isåfall på en klocka som är keramisk från grunden. Panerai, Omega eller något liknande. Håller väl också bättre i längden. Ingen expert på området men finns väl alltid en risk för "äggskals situation". Fick höra att SS keramiska har annan metall? För att PVD ytan samt stål ytan ska gå bättre ihop...
Verkar som man "hör" saker som stämmer emellanåtVet att SS (precis som många andra) åtminstone tidigare kört med DLC (Diamond like carbon) som är ett hårdare material än många andra som används vid PVD behandling.
Jag har en Breitling seawolf i blacksteel utförande (gjort av Breitling). Har en ide om att skaffa mig en Breitling pro II länk och få den DLC coatad. Hittade på ett annat forum namnet på den fabrik som Breitling använder till sin DLC coating, ARGOR ALJBA. Någon som vet o kan bekräfta detta, har mailat fabriken, väntar fortfarande på svar. Tänkte att om man hade deras DLC coatare så borde ju chansen öka med att få ett armband i samma nyans som klockan. Är det någon på forumet som gjort något liknande?
Eftersom skaran köpare krymper avsevärt så kommer den skaran inte vara beredd att betala lika mycket heller förmodligen
Om du vill ha det gjort i Sverige så gör väl Micromy i Täby det?
Skulle kunna vara en eskortfirmaHar använt Micromys tjänster ett par ggr.....blir klockrent!!
Jobbar en del med PVD i jobbet då vi har ett antal artiklar som beläggs med DLC i serieproduktion så jag tar mig friheten att gå in och svara.PVD är en sorts DLC om jag förstått terminologin korrekt. Eller hur var det @_jonte ?
Majestätiskt svar!Jobbar en del med PVD i jobbet då vi har ett antal artiklar som beläggs med DLC i serieproduktion så jag tar mig friheten att gå in och svara.
PVD (Physical Vapour Deposition) är ett samlingsnamn för många olika beläggningsprocesser där DLC (Diamond Like Carbon) är en variant. Fördelen med DLC är bland annat att den har låg vilofriktion och är mycket hård (>2000 HV). För att få bra nötningsprestanda brukar man lägga ett lager med typ kromnitrid under. Typiska tjocklekar för automotive är ett DLC-lager på 1-2 mikrometer (tusendels mm) och ett lika tjockt kromnitridlager under. Dessutom krävs det ett bindelager mellan skikten och substratet (stålet). Detta kan vara några atomlager med rent krom. Hela processen att belägga tar ca 8 timmar).
Nackdelarna förutom att varenda fingeravtryck syns är att ytan bör fin och att renhen är mycket viktig annars flagnar den. Något annat man måste tänka på är vilken stålkvalitet man ska belägga då PVD sker vid ganska höga temperaturer (typ 200-400 grader) så måste materialet vara stabilt vid dessa temperaturer annars får man dimensionsförändringar (dessa förändringar kanske är försumbara på en klocklänk). Något annat man ska tänka på är om stålet innehåller bly som stör processen och man kan få dålig kvalitet på beläggningen.
Det var lite om PVD-beläggning och framförallt DLC-beläggning. Egentligen kunde jag använt det korta svaret "Ja" på yonssons fråga...
Fast jag skrev ju tvärt om.Egentligen kunde jag använt det korta svaret "Ja" på yonssons fråga...
Jobbar en del med PVD i jobbet då vi har ett antal artiklar som beläggs med DLC i serieproduktion så jag tar mig friheten att gå in och svara.
PVD (Physical Vapour Deposition) är ett samlingsnamn för många olika beläggningsprocesser där DLC (Diamond Like Carbon) är en variant. Fördelen med DLC är bland annat att den har låg vilofriktion och är mycket hård (>2000 HV). För att få bra nötningsprestanda brukar man lägga ett lager med typ kromnitrid under. Typiska tjocklekar för automotive är ett DLC-lager på 1-2 mikrometer (tusendels mm) och ett lika tjockt kromnitridlager under. Dessutom krävs det ett bindelager mellan skikten och substratet (stålet). Detta kan vara några atomlager med rent krom. Hela processen att belägga tar ca 8 timmar).
Nackdelarna förutom att varenda fingeravtryck syns är att ytan bör fin och att renhen är mycket viktig annars flagnar den. Något annat man måste tänka på är vilken stålkvalitet man ska belägga då PVD sker vid ganska höga temperaturer (typ 200-400 grader) så måste materialet vara stabilt vid dessa temperaturer annars får man dimensionsförändringar (dessa förändringar kanske är försumbara på en klocklänk). Något annat man ska tänka på är om stålet innehåller bly som stör processen och man kan få dålig kvalitet på beläggningen.
Det var lite om PVD-beläggning och framförallt DLC-beläggning. Egentligen kunde jag använt det korta svaret "Ja" på yonssons fråga...
Tack!Majestätiskt svar!
Ja "hardcoated metal" kan ju vara vad som helst...Fast jag skrev ju tvärt om.
Underbart utlägg, stort tack för det!
Vad tror du om SEIKOs blanka beläggning som de använder på vissa klockor? De kallar materialet för "hardcoated metal" vilket ju egentligen inte säger någonting.
Det är blankt, blir kletigt och verkar ha hyfsat motstånd mot repor.
Det kan inte vara jättenyttigt att ha krom så nära huden, eller läcker inget igenom?Jobbar en del med PVD i jobbet då vi har ett antal artiklar som beläggs med DLC i serieproduktion så jag tar mig friheten att gå in och svara.
PVD (Physical Vapour Deposition) är ett samlingsnamn för många olika beläggningsprocesser där DLC (Diamond Like Carbon) är en variant. Fördelen med DLC är bland annat att den har låg vilofriktion och är mycket hård (>2000 HV). För att få bra nötningsprestanda brukar man lägga ett lager med typ kromnitrid under. Typiska tjocklekar för automotive är ett DLC-lager på 1-2 mikrometer (tusendels mm) och ett lika tjockt kromnitridlager under. Dessutom krävs det ett bindelager mellan skikten och substratet (stålet). Detta kan vara några atomlager med rent krom. Hela processen att belägga tar ca 8 timmar).
Nackdelarna förutom att varenda fingeravtryck syns är att ytan bör fin och att renhen är mycket viktig annars flagnar den. Något annat man måste tänka på är vilken stålkvalitet man ska belägga då PVD sker vid ganska höga temperaturer (typ 200-400 grader) så måste materialet vara stabilt vid dessa temperaturer annars får man dimensionsförändringar (dessa förändringar kanske är försumbara på en klocklänk). Något annat man ska tänka på är om stålet innehåller bly som stör processen och man kan få dålig kvalitet på beläggningen.
Det var lite om PVD-beläggning och framförallt DLC-beläggning. Egentligen kunde jag använt det korta svaret "Ja" på yonssons fråga...
Vad som kommer i kontakt med huden beror på beläggningen men om det är DLC som toppskikt så är det ett icke-metalliskt amorft kol (beteckning: a:C-H (stor nördvarning!!!)) som inte borde ge några problem i sig självt. Sedan om det räcker med 1-2 mikrometers tjocklek till kromet för att inte få några fysiska besvär vågar jag inte uttala mig om. Håller på med motorkomponenter och där är just det ingen ingen issue.Det kan inte vara jättenyttigt att ha krom så nära huden, eller läcker inget igenom?
Jo, Rolex har väl ett stål med högre kromhalt än många andra märken, vilket känsliga personer kan få problem med.Vad som kommer i kontakt med huden beror på beläggningen men om det är DLC som toppskikt så är det ett icke-metalliskt amorft kol (beteckning: a:C-H (stor nördvarning!!!)) som inte borde ge några problem i sig självt. Sedan om det räcker med 1-2 mikrometers tjocklek till kromet för att inte få några fysiska besvär vågar jag inte uttala mig om. Håller på med motorkomponenter och där är just det ingen ingen issue.
Man ska också komma ihåg att de flesta stålsorter innhåller krom om man titta på den kemiska sammansättningen på databladet. Så min gissning är att har man inget problem med ett vanligt armband borde man inte ha problem med ett belagt armband.