• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Andrahandsvärdet PVD klockor

SwedishMade

Cartier
Om vi fortsätter lite OT så gör kromet i en stållegering att det blir hårdare (=bättre nötningsprestanda) och höga halter gör det mer korrosionsbeständigt.
Ja, det är väl därför Rolex valt detta.

Det sägs att det är Sandvik som gör Rolex stålet, vet du detaljer kring detta?

Det bekräftas väl i princip här av Sandvik själva:
http://www.sandvik.com/en/news-and-media/news/2013/10/stainless-love/

här står det mer uttryckligt, dock ej från Sandvik själva:
http://www.jarnriket.com/pages.asp?PageID=4646
 
Om vi fortsätter lite OT så gör kromet i en stållegering att det blir hårdare (=bättre nötningsprestanda) och höga halter gör det mer korrosionsbeständigt.
Väldigt intressant. Vad säger du om Sinns Tegimenteringsteknik?

Back
TEGIMENT
Greatly increased scratch-resistance thanks to surface hardening

TEGIMENT Technology raises the hardness level of the base material, e.g. stainless steel, by a significant factor. The technology was first introduced in the 756 Duochronograph at the International Baselworld Watch and Jewellery Show in Basel in 2003, replacing the ice hardening technique for nickel-free watch cases first presented in 2002. Originally TEGIMENT Technology was only used on stainless steelcases. The term is now used to refer to all materials with a hardened surface.

TEGIMENT Technology provides highly effective protection against scratches. The method is not, however, based on the application of a coating. Instead it is the surface of the material itself which is hardened by means of a special process, thereby creating a protective layer (“tegimentum” in Latin). The surface of any watch hardened using TEGIMENT Technology has a significantly greater level of protection against scratches than that afforded by the hardness of the base material.
 

ulli

Omega
2-Faktor
Väldigt intressant. Vad säger du om Sinns Tegimenteringsteknik?

Back
TEGIMENT
Greatly increased scratch-resistance thanks to surface hardening

TEGIMENT Technology raises the hardness level of the base material, e.g. stainless steel, by a significant factor. The technology was first introduced in the 756 Duochronograph at the International Baselworld Watch and Jewellery Show in Basel in 2003, replacing the ice hardening technique for nickel-free watch cases first presented in 2002. Originally TEGIMENT Technology was only used on stainless steelcases. The term is now used to refer to all materials with a hardened surface.

TEGIMENT Technology provides highly effective protection against scratches. The method is not, however, based on the application of a coating. Instead it is the surface of the material itself which is hardened by means of a special process, thereby creating a protective layer (“tegimentum” in Latin). The surface of any watch hardened using TEGIMENT Technology has a significantly greater level of protection against scratches than that afforded by the hardness of the base material.
Tegiment är som du skriver en härdning av själva stålet och inte någon process där något extra material tillförs ovanpå som för PVD.
Förenklat kan man säga att ju hårdare material du har så får du bättre reptålighet. Med Tegiment-härdning kan man få upp ythårdheten till 1200 HV vilket ska jämföras med hårdheten utan härdning som ligger på 200-240 HV. Alltså borde Tegiment förbättra repkänsligheten linjärt med ca 5 gånger lite förenklat. Vet inte om det upplevs så i verkligheten men intressant teknik och personligen hade jag gärna haft det på min BLNR med PCL då det i stort sett räcker att fundera på att sätta på sig klockan så får man tio nya repor på spännet...
 
Tegiment är som du skriver en härdning av själva stålet och inte någon process där något extra material tillförs ovanpå som för PVD.
Förenklat kan man säga att ju hårdare material du har så får du bättre reptålighet. Med Tegiment-härdning kan man få upp ythårdheten till 1200 HV vilket ska jämföras med hårdheten utan härdning som ligger på 200-240 HV. Alltså borde Tegiment förbättra repkänsligheten linjärt med ca 5 gånger lite förenklat. Vet inte om det upplevs så i verkligheten men intressant teknik och personligen hade jag gärna haft det på min BLNR med PCL då det i stort sett räcker att fundera på att sätta på sig klockan så får man tio nya repor på spännet...
Jag fick provrepa en bit Sinn-länk på Erkikson med ett vasst verktyg och det var inte lätt. Gav en bra känsla också. Tack för svar.
 

Nicbex

Audemars
2-Faktor
Skulle aldrig köpa en aftermarketPVD:ad klocka. Kan tycka att PVD fungerar på vissa klockor från fabrik när de är designade därefter men nja..
 

Kvisten

Cartier
2-Faktor
Ägde en PVD:ad klocka en gång i tiden. En gång, och aldrig mer. Sjukt hur mottaglig för diverse märken/repor klockan var. Den blev bara ful efter ett tag varpå jag sålde den till ett rejält underpris. Never again. :)
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Är det i klocksammanhang du har använt deras tjänster? De har ju flera olika typer av beläggningar, vilken typ använde du dig av? Förstår av kommentaren att du blivit nöjd.

Hade en SS UTC ORC Exteme Black. Den kom inte på länk utan på ett Velcro armband. Inte alltid helt skönt. Så jag gick och köpte en länk i stål som sedan Micromy fick behandla. De gjorde, ca 2002, PVD behandlingen åt SS av just den klockan, så de visst hur de skulle få till det. Det jag skulle gjort innan behandlingen var nog att mattpolera länken, nu blev det en annan nyans på PCL delen på länken. Hade nog varit snyggare. Mycket nöjd med resultatet.

Nu har jag köpt en ny UTC i stål och låtit SS polera bort den blanka mittytan...blev mycket mera tool över klockan.

På org velcro
DSC00297.JPG

På behandlad SS länk, sista bilden är på länken innan behandling....
DSC00170.JPG

DSC00133.JPG
 

xmb216bc

Panerai
Hade en SS UTC ORC Exteme Black. Den kom inte på länk utan på ett Velcro armband. Inte alltid helt skönt. Så jag gick och köpte en länk i stål som sedan Micromy fick behandla. De gjorde, ca 2002, PVD behandlingen åt SS av just den klockan, så de visst hur de skulle få till det. Det jag skulle gjort innan behandlingen var nog att mattpolera länken, nu blev det en annan nyans på PCL delen på länken. Hade nog varit snyggare. Mycket nöjd med resultatet.

Nu har jag köpt en ny UTC i stål och låtit SS polera bort den blanka mittytan...blev mycket mera tool över klockan.

På org velcro
DSC00297.JPG

På behandlad SS länk, sista bilden är på länken innan behandling....
DSC00170.JPG

DSC00133.JPG

Snyggt, precis så jag tänkt mig, ska bara kolla med dem om "Breitling DLC nyans"
 

xmb216bc

Panerai
Kool, de har även hjälpt mig att behandla ett Breitlingspänne. Det var blankpolerat, har för mig att de först sandblästrade det......blev riktigt bra i svart sedan.
Pratade just med dem, de hade ingen möjlighet innan semestrar. Tycker din nyans verkar ok även till Breiling, så jag kommer nog testa att göra en DLC coating, kan ju finnas risk att nyansen inte blir 100 överensstämmande
 

Davvan

Pamela Gidley
Pledge Member
2-Faktor
Pratade just med dem, de hade ingen möjlighet innan semestrar. Tycker din nyans verkar ok även till Breiling, så jag kommer nog testa att göra en DLC coating, kan ju finnas risk att nyansen inte blir 100 överensstämmande

Friskt vågat!!! Har lagt upp bilder på spännet på KS, hittar de inte nu....men söker du så bör de dyka upp i någon tråd.
 

xmb216bc

Panerai
Sådär, steg ett klart, begagnad professional II länk nyss hemkommen från kaplans, mycket nöjd med den. Nu blir det att vänta med att skicka iväg den på svärtning. Fick oxå kontakt med fabriken ARGOR ALJBA, de tog sig inte an jobb från " singel end user" men de verkade trevliga att ha o göra med, villiga att svara på frågor. Ska bli jä...gt spännande o se resultatet längre fram
 

Floduttern

Audemars
Pledge Member
2-Faktor
Skulle kunna tänka mig en CWC SBS diver med ett matchande svart nato som:


st11326.jpg


Tänker det kan vara en bra start för att se hur jag känner kring en PVD:ad klocka


Hade en SS UTC ORC Exteme Black. Den kom inte på länk utan på ett Velcro armband. Inte alltid helt skönt. Så jag gick och köpte en länk i stål som sedan Micromy fick behandla. De gjorde, ca 2002, PVD behandlingen åt SS av just den klockan, så de visst hur de skulle få till det. Det jag skulle gjort innan behandlingen var nog att mattpolera länken, nu blev det en annan nyans på PCL delen på länken. Hade nog varit snyggare. Mycket nöjd med resultatet.

Nu har jag köpt en ny UTC i stål och låtit SS polera bort den blanka mittytan...blev mycket mera tool över klockan.

På org velcro
DSC00297.JPG

På behandlad SS länk, sista bilden är på länken innan behandling....
DSC00170.JPG

DSC00133.JPG

Jäkligt snyggt, gillar den i svart. Känns väldigt militärt på något vis, som många PVD klockor gör för min del.
 
Topp