• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Andrasortering i klockbranschen

Gavve

Greven
2-Faktor
Nja vad skulle det vara? En gissning är att de kosmetiska detaljerna i klocko har ganska låga kostnader och därför kan bytas för en försumbar peng. Andrasortering brukar ju röra just estetiska/kosmetiska features, inga funktionsmässiga sådana.

Bortser från alla skräpmärken som redan är andrasortering by default
 

Ministern

Founder
2-Faktor
Tror inte riktiga tillverkare släpper ifrån sig något som inte lever upp till standard. Däremot så kan nog felsatsningar vad det gäller design och modell dyka upp på spotmarknaden.. Gäller nog mest tillverkare med evinnerligt antal LE..
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Inte för att det skulle handla om andrasortering, men jag är rätt säker på att det kan förekomma försäljning av klockor som returnerats/reklamerats men som fixats till och återsäljs som nya.

Vet inte om jag tycker att det egentligen spelar någon roll dock...
 

Matts

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Finns väl några halvkända "andrahandssorteringar"

Oyster
Cosmograph

Cosmograph
Oyster

Är väl den som poppar upp i minnet just nu;)
 

Fixoflex

Patek
2-Faktor
Jag är uppvuxen i glasindustrin där ordet var sekunda! Små skönhetsfel som endast kunder uppfattas av initierade. Tror att det förekommer även i klockindustrin. Har inga bevis dock!
 

tim ur länk

Rolex
2-Faktor
Är man seriös rättar man väl till det som inte är korrekt eller kasserar. Är det i ordning är det väl inte andrasortering längre
 

vikgul

Lilla Buh
2-Faktor
Ger ingen exklusiv bild av märket om man säljer andrasortering till lägre pris, vill hålla så hög lägstanivå som möjligt. Att varumärket uppfattas som exklusivt är livsviktigt i branschen.
 

Olof

Omega
Seiko butiken på premium outlets i Vegas har en monter med typ 2a sortering.
Sen om det är defekter som uppkommit i produktion eller i hantering vet jag inte.
 

Sond

Patek
Intressant frågeställning. Vad gäller exklusiva skor så finns ju en sådan marknad. Sedan har vi ju "tre skilling banco". Vad gäller de mer exklusiva klockorna så skulle ju ett fel på några klockor höja värdet. Men att sälja dem som 2:s sortering? Nej.

Men borde det finnas? Ja, kanske. Jag har köpt ett antal skor som är 2:sortering. Skillnad givetvis. Men att köpa en Rolex som har en skönhetsfläck till reducerat pris skulle jag lätt kunna tänka mig. Eller en PP. Men trots allt en orealistisk affärsidé för en seriös klocktillverkare.
 

Oskar

Omega
Tillverkningskostnaden är så liten i förhållande till priset samt att allt är i delar. Är ett case repigt så kan man ersätta bara det istället för hela klockan. - ingen business i andrahandsortering
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Intressant frågeställning. Vad gäller exklusiva skor så finns ju en sådan marknad. Sedan har vi ju "tre skilling banco". Vad gäller de mer exklusiva klockorna så skulle ju ett fel på några klockor höja värdet. Men att sälja dem som 2:s sortering? Nej.

Men borde det finnas? Ja, kanske. Jag har köpt ett antal skor som är 2:sortering. Skillnad givetvis. Men att köpa en Rolex som har en skönhetsfläck till reducerat pris skulle jag lätt kunna tänka mig. Eller en PP. Men trots allt en orealistisk affärsidé för en seriös klocktillverkare.

Yes, men skor har ju ingen egentligen "funktion" på samma sätt som ett urverk, är ju då rena kosmetiska fel det rör sig om, färgavvikelser och sådant. Nu är jag inte superinsatt i just skotillverkningsprocessen men en gissning är att man upptäcker detta först när skon till stor del är färdigtillverkad och inte kan repareras/åtgärdas på något vettigt sätt. I synnerhet inte om det är whole-cuts :)

Tillverkningskostnaden är så liten i förhållande till priset samt att allt är i delar. Är ett case repigt så kan man ersätta bara det istället för hela klockan. - ingen business i andrahandsortering

yes, precis som jag var inne på. Försumbart att byta ut delar som har avvikelser, även om typ en keramisk vridring såklart kostar mer än en krona
 

CLT

Rolex
Kan också innebära att man säljer av serier som inte är gångbara längre. Behöver inte ha något att göra med kvalitén. Eller ärligt jag är övertygad om att det inte är kopplat till kvalitén.
Helt rätt, är modeller som gott ur sortimentet som säljs där. Tag Heuer har också en butik där dom säljer modeller som varit svårsålda. Men har inget med kvalitén att göra!
 
Topp