• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Android app - tema

daveid

Cartier
2-Faktor
Är i slutskedet av en android app som håller koll på klockans avvikelse (ett litet hobbyprojekt) som jag utvecklat några kvällar nu under sommaren, läser till civilingenjör inom datateknik annars och syftet med applikationen var att lära sig lite android utveckling under sommaren, har ingen tidigare erfarenhet alls utav det. Det som återstår är lite buggfixar och att ändra det visuella. Nu behöver jag tips från er på KS om vad jag ska ha för tema, bakgrundsbild, färg på knappar och listor osv. Ni får en sneak peak på en sida i applikationen (vill inte visa allt för mycket), alla synpunkter är välkomna. Gärna snygga färgkombinationer och bakgrundsbilder som inte är copyright. Applikationen kommer att vara gratis!
Screenshot_20160720-151941.png

Tack på förhand!
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Screenshot_20160721-114705.png


Jag tycker personligen standardteman är lite tråkigt. Vad tycks om denna färgkombo? Hiss eller diss? Bör jag byta bakgrund och färg/form på knappar och listor?

Tycker den första bakgrunden var bättre, sedan så tycker jag det är snyggare om man har samma form på knapparna som på "watch1, watch2" boxen, fonten i knapparna kan även göras mindre.

Jag gillar det minimalistiska i material design, tycker det är behagligt för ögonen, det har hänt att jag har avinstallerat appar för de ser för gräsliga ut :)
Sådant här gillar jag, sedan kanske vissa av ikonerna inte är de snyggaste.
YOksB0H.jpg

Minimal-Android-Home-screen.png

Galaxy-S2-Desktop.jpg

timers.jpg


Hur kommer man mäta avvikelsen i din app?
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Man mäter avvikelsen genom att ta ett kort på klockan och sen registreras tiden då kortet togs, sedan så anger användaren vilken tid klockan är på kortet. Registrerar man två sådana med tillräckligt stort intervall får man en helt okej skattning på avvikelsen. Finns nån liknande app som inte fungerar optimalt. Tack för tipset @Empa ska pusha till github och sedan testa med lite mer minimalistisk design, göra knappar osv svagt genomskinliga och leta efter en bättre bakgrund. Tack för tipsen!
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Är detta mer uppskattat? Ska hitta en bättre royalty free bakgrund men med transparenta listor och rektangulära knappar? Är det mer minimalistiskt?
Screenshot_20160721-175324.png
 

SSL

Audemars
Mycket bättre blev det. Personligen gillar jag inte träslag, gräsmattor, blommor eller annat som bakgrund. Gillar det minimalistiska likt @Empa
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
@daveid Mycket bättre, men du ska inte följa helt vad jag tycker, du gör ju som du vill :)
Men om jag får välja så dra ner storleken på fonten i rutorna, samt kanten runt knapparna.

Man kanske tom kan ta bort "Remove Watch" och lägga in en liten ta bort symbol till höger om "watch 1, watch 2" eller ha en meny som kommer upp vid lång tryck på knappen. Cancel knappen kanske inte heller behövs då "Back" gör samma sak?
 

Platinum

Cartier
Varför inte följa Googles riktlinjer angående design? Material är ju skitsnygg och finns både som mörkt och ljust. Deras riktlinjer sträcker sig dessutom vidare bort från bara färgteman så om du kollar in https://material.google.com/ så ser du allt ifrån vad som ska användas när (listor, knappar etc) till hur det ska avbildas (typsnitt, inskjutningar etc). Att ha bilder som bakgrunder och sådant känns riktigt förlegat om man har varit med ett tag.

Jag ser bara fördelar med det faktiskt, applikationerna blir riktigt snygga, passar in bättre till hela mobilupplevelsen och (oftast) ännu mer praktiska/intuitiva.
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Varför inte följa Googles riktlinjer angående design? Material är ju skitsnygg och finns både som mörkt och ljust. Deras riktlinjer sträcker sig dessutom vidare bort från bara färgteman så om du kollar in https://material.google.com/ så ser du allt ifrån vad som ska användas när (listor, knappar etc) till hur det ska avbildas (typsnitt, inskjutningar etc). Att ha bilder som bakgrunder och sådant känns riktigt förlegat om man har varit med ett tag.

Jag ser bara fördelar med det faktiskt, applikationerna blir riktigt snygga, passar in bättre till hela mobilupplevelsen och (oftast) ännu mer praktiska/intuitiva.
Tack för tipset. :) Utvecklar du själv till android?
 

daveid

Cartier
2-Faktor
@daveid Mycket bättre, men du ska inte följa helt vad jag tycker, du gör ju som du vill :)
Men om jag får välja så dra ner storleken på fonten i rutorna, samt kanten runt knapparna.

Man kanske tom kan ta bort "Remove Watch" och lägga in en liten ta bort symbol till höger om "watch 1, watch 2" eller ha en meny som kommer upp vid lång tryck på knappen. Cancel knappen kanske inte heller behövs då "Back" gör samma sak?
Kanten på knapparna har jag redan minskat och har minskat storleken på både fonten och storleken på knapparna :) Ska se över cancel knappen :)
 

Erik1

Patek
2-Faktor
Personligen gillar jag inte "Box-linjer" runt knappar, får excel-känsla. Prova att bara ha en mörkare nyans/ annan färg på knapparna?

Testa utan versaler med, kan vara så att det är bättre med eller inte men värt att prova

Annars ser det bra ut! Kul att du tar dig tiden. Hade varit grymt om det kom till IPhone med
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Twixt finns väl inte på play store? @mouqvist :) Och kopierar inte rakt av, jag är mer novis och inte van att programmera till android, i appen jag gör tar man ett kort och väljer vad tiden på klockan på kortet är genom att välja timmar, minuter och sekunder (eventuellt tiondelars millisekunder).

@Erik1 tack för dina synpunkter, har ändrat knapparna rejält sen igår ska testa utan versaler också. Eftersom det är ett litet hobbyprojekt kommer det ta tid eftersom jag gör det här vissa kvällar när jag hinner vid sidan av jobb och annat som sker nu under sommaren. :)
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Liten bump, appen fungerar utan några buggar som jag känner till, vad tycker ni om utseendet/temat? Ska fixa lite småsaker så den ser ännu bättre ut någon annan dag. Back to work.
Screenshot_20160722-122937.png
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Jag hade nog behållt det gråa som i första exemplet, tycker kontrasten är för stor mellan det svarta och vita. Hade nog dragit ner fonten lite på knapparna som jag tycker ser bra ut nu med skuggningen :)
 

Crispie

Rolex
Hallå! bumpar denna tråd med en fråga om hur detta projekt gick? Finns appen på playstore eller känner någon till annan app med motsvarande funktion? twixt verkar inte finnas på playstore. ping @daveid
 

daveid

Cartier
2-Faktor
Hallå! bumpar denna tråd med en fråga om hur detta projekt gick? Finns appen på playstore eller känner någon till annan app med motsvarande funktion? twixt verkar inte finnas på playstore. ping @daveid
Yes! Jag kodade färdigt appen och publicerade den på playstore. Ingen värsting-app men den uppfyller sitt syfte. :)
https://play.google.com/store/apps/details?id=com.david.watchDeviationTracker
Mer info kan du hitta i denna tråden:
https://klocksnack.se/threads/varsågoda-en-android-app-för-en-ungefärlig-tidsavvikelse.58166/
Hoppas du finner den användbar.
 
Topp