• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Angående 116610LN och 114060...

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Hur tänker ni angående modellerna och särskilt ni som äger någon av dem..? Personligen tycker jag att 114060 har en så fin och ren tavla att den nog är snyggast i mina ögon av de två, men att datum är en viktig komplikation går ju ej att frångå (och även viktig för mig) och har man en annan klocka/andra klockor man använder i stort sätt kontinuerligt som har datum så tror jag att avsaknaden av datumet på nodate-SubC:n blir mindre "chockerande" än om man skulle ha en 114060 som den enda klockan, och då isåfall skulle nog en 116610 vara ett mycket bättre val. Dessutom verkar det som att en del med 114060 sålt dessa, berodde det på avsaknaden av datumet?

Slutsats: 116610 om man skulle vara en OWG.
114060 om man har en annan klocka/andra klockor som man använder som har datum.

Min 114060 fick lämna endast pga. avsaknaden av datum.

Edit: Pannan lika så, tror jag nu har lärt mig att i alla fall jag inte kan ha en klocka utan datum och vara helt nöjd!

Inte direkt svårt att ha datumet i huvudet, alt. kolla på mobilen de gånger man behöver veta.
114060 FTW, även om brodern med datum är snygg den med, dock lite mer toolig.

Båda är bra val, jag tycker det är en ren smaksak. Visst är 114060 renare, men 116610 är också klassisk om man inte kan vara utan datum. De enda som går bort för mig är avarterna Sea-Dweller, en Rolex med datum ska ha bubbla, punkt. (Och samtidigt kan jag tycka att en klocka med HEV som ska föreställa ett riktigt verktyg inte ska behöva en datumkomplikation.)

Tycker att datum är en helt meningslös komplikation, i synnerhet på en dykare.

Personligen ställer jag aldrig datum när jag slänger på mig en klocka.

J

Tycker att datum är en helt meningslös komplikation, i synnerhet på en dykare.

Personligen ställer jag aldrig datum när jag slänger på mig en klocka.

J
Hehe, faktumet är att datumet använder jag ofta! speciellt när jag är i affären och ska handla mjölk, bröd m.m. för att få det så färskt som möjligt, sen är jag usel på att hålla reda på rätt datum :p men som jag sa innan, har man andra kockor med datum som man använder tror jag att problemet blir minimalt.

Svårt det här. Jag tillhör ju dem som anser att en Rolex SKA ha datumbubbla. Fast nu har jag ju en som saknar datum...
Tycker nog som easy rider, datumet kan man ha i huvudet och tavlan blir ju mer clean utan. Men, men, det är ju som andra redan sagt en smaksak.

För min del är datum självklart, men visst är 114060 väldigt snygg med ren tavla!
Men, som sagt...jag behöver datum...

Är du van med datum på andra klockor och är kass på att hålla reda på datumet samt använder komplikationen ofta? Jag skulle gått på datum.

Smsar och klocksnackar också. ;)

Sant!:)
Blir bara så full i skratt i bland när man hör säljare av mobiltelefoner prata med kunder, och ställa frågan "vad skall du använda din mobil till?"
Det får mig att få en vanvettig lust att bara gå fram och skrika "vad tror du man använder en telefon till...ringa givetvis!:)

Nu vet ju att man använder mobilen till mer an att ringa på, men ändå. Så jag kunde bara inte låta bli!:D

Jag är dement och kan inte hålla datum i huvudet. Ville nog från början haft en sub no date men pga min bristande förmåga att komma ihåg vilket datum det är så blev det en 116610 och jag är skitnöjd. Det är en grymt behaglig och mångsidig klocka.
Med det sagt så tycker jag fortfarande att en 14060 hade varit grymt att ha som reserv klocka.

Med det sagt så tycker jag fortfarande att en 14060 hade varit grymt att ha som reserv klocka.
Exakt så resonerar jag... 116610 är perfekt om man är en OWG, 114060:s avsaknad av datum är nog lättare att komma över om man har andra klockor som har datum som används flitigt...

Tillbaka
Topp