• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Angående dumma jämförelser...

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Måste bara få uttrycka en grej. Att Seikos massprodukserade lågbudgetsklockor jämförs med Toyota är helt på sin plats anser jag.. Klockorna är precis som Toyota massprodukserade men tillförlitliga och av rimlig kvalite i prisklassen... Men att jämföra Seikos premiumkollektioner med Skoda är ju bara så fel och korkat.. Den finns ju ingen liknelse överhuvudtaget.

Shizukuishi Watch Studio, anläggningen där Seiko har sin produktion av mekaniska Grand Seikos, mekaniska premiumdykare och mekaniska Credors med en produktionsvolym på 30 000 klockor per år, alla klockor och urverk där sätts ihop för hand, poleras för hand med helt egentillverkade komponenter. Alltså så är det så långt ifrån masstillverkning man kan komma, samt med en hel del traditionellt hantverk som vi klocknördar brukar uppskatta. Så nej, att jämföra Seiko med Skoda är helt galet.

1000w

12_0502_Seiko_horloger1.jpg
 

max

Dancing Queen
Hade seiko varit smarta hade de marknadsfört sig under olika namn, precis som toyota och Lexus (där liknelsen käns mer lämplig).
Nu har de samma namn och det är väl rätt självklart att de får problem som statusmärke med en så stor "billigtskräp"-produktion.
Bra och fina klockor men en stor miss i marknadsföringen.
Sen tycker jag att de misslyckats med designen på det mesta vilket är anledningen till att jag drar mig till annat, men det är ju en smaksak.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
max skrev:
Hade seiko varit smarta hade de marknadsfört sig under olika namn, precis som toyota och Lexus (där liknelsen käns mer lämplig).
Nu har de samma namn och det är väl rätt självklart att de får problem som statusmärke med en så stor "billigtskräp"-produktion.
Bra och fina klockor men en stor miss i marknadsföringen.
Ur ett perspektiv att ses som ett lyxmärke gör dom fel, fast jag tror att Seiko inte behöver marknadsföra sig under olika namn. Dom har en genuin historia att vila sig emot, och deras försäljning av premiumkollektioner går bra i Asien, och det är den största marknaden för lyxprodukter, så dom behöver nog inte bevisa mycket mera rent generellt för sin försäljning.
 

Scaramanga

Patek
2-Faktor
Skoda gör väldigt bra bilar. Lokala VAG-verkstad påstår att det oftare är fel på en nyare Audi än en Skoda.

Vet inte hur detta passar in i diskussionen men jag äger både en Audi och en Skoda... och några Seikos ;)
 

max

Dancing Queen
80talisten skrev:
Ur ett perspektiv att ses som ett lyxmärke gör dom fel, fast jag tror att Seiko inte behöver marknadsföra sig under olika namn. Dom har en genuin historia att vila sig emot, och deras försäljning av premiumkollektioner går bra i Asien, och det är den största marknaden för lyxprodukter, så dom har egentligen inte mycket att bevisa.
Menar du att seiko som märke i europa (ja vi befinner oss i europa) har ett så gott och stabilt rykte från en genuin historia av kvalitet att de har en bra marknad för sin GS-serie?
Jag håller fullt med om att skoda inte är en bra liknelse och jag tror att alla vet det även om vi har ganska högt i tak här och att gliringar från olika sidor ibland kan gå till överdrift mer för att retas än för att faktiskt uttrycka en åsikt.
Personligen hade jag gärna sett att seiko gjorde det samma sak som toyota-Lexus för europa, tror att de skulle lyckas mycket bättre med sin GS-serie om de la den under nytt namn. Men på ett klockforum som detta så tror jag att de flesta har koll på att GS är bra skit rent kvalitetsmässigt.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
max skrev:
80talisten skrev:
Ur ett perspektiv att ses som ett lyxmärke gör dom fel, fast jag tror att Seiko inte behöver marknadsföra sig under olika namn. Dom har en genuin historia att vila sig emot, och deras försäljning av premiumkollektioner går bra i Asien, och det är den största marknaden för lyxprodukter, så dom har egentligen inte mycket att bevisa.
Menar du att seiko som märke i europa (ja vi befinner oss i europa) har ett så gott och stabilt rykte från en genuin historia av kvalitet att de har en bra marknad för sin GS-serie?
Jag håller fullt med om att skoda inte är en bra liknelse och jag tror att alla vet det även om vi har ganska högt i tak här och att gliringar från olika sidor ibland kan gå till överdrift mer för att retas än för att faktiskt uttrycka en åsikt.
Personligen hade jag gärna sett att seiko gjorde det samma sak som toyota-Lexus för europa, tror att de skulle lyckas mycket bättre med sin GS-serie om de la den under nytt namn. Men på ett klockforum som detta så tror jag att de flesta har koll på att GS är bra skit rent kvalitetsmässigt.

Nej jag pratar om att Seiko fokuserar sin marknadsföring på Asien, och i Asien är deras försäljning av exempelvis GS bra. Men Europa kommer nog tyvärr i sista hand för dem i rent marknadsföringssyfte.
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
Det var jag :D Seiko anses nog vara Skoda bland de flesta, klocknördar eller annat folk. Inte deras GS-linje men hur många har egentligen koll på den, förutom Seikonördarna?
Det är bara att inse, Seiko må ha samma klass på urverk och finish som Rolex, men synen på de kommer inte vara samma som synen på Rolex eller annat premiummärke. Jag kan bara tala för mig själv, men tänker jag Seiko tänker jag inte 50kkr-klockor utan mer på prisspannet 1-10k, dvs budget.
Sluta grina nu och inse att de misslyckats kapitalt med sin marknadsföring kring deras premiummodeller. Hur som helst så skiter dom nog i det då de förmodligen tjänar en jävla massa stålar oavsett.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
easy rider skrev:
Det var jag :D Seiko anses nog vara Skoda bland de flesta, klocknördar eller annat folk. Inte deras GS-linje men hur många har egentligen koll på den, förutom Seikonördarna?
Det är bara att inse, Seiko må ha samma klass på urverk och finish som Rolex, men synen på de kommer inte vara samma som synen på Rolex eller annat premiummärke. Jag kan bara tala för mig själv, men tänker jag Seiko tänker jag inte 50kkr-klockor utan mer på prisspannet 1-10k, dvs budget.
Sluta grina nu och inse att de misslyckats kapitalt med sin marknadsföring kring deras premiummodeller. Hur som helst så skiter dom nog i det då de förmodligen tjänar en jävla massa stålar oavsett.
Som sagt det beror på vilken del av världen vi pratar om, deras huvudområde är asien, och där säljer GS och annat premium utan problem. Och då ska man komma ihåg att asien är en av de viktigaste delarna för lyxförsäljning rent allmänt.. :)
 

Fryken

Kamrern
2-Faktor
max skrev:
Hade seiko varit smarta hade de marknadsfört sig under olika namn, precis som toyota och Lexus (där liknelsen käns mer lämplig).
Nu har de samma namn och det är väl rätt självklart att de får problem som statusmärke med en så stor "billigtskräp"-produktion.
Bra och fina klockor men en stor miss i marknadsföringen.
Sen tycker jag att de misslyckats med designen på det mesta vilket är anledningen till att jag drar mig till annat, men det är ju en smaksak.

+1 Väl talat, som vanligt!
 

CaptainOats

Patek
2-Faktor
max skrev:
Hade seiko varit smarta hade de marknadsfört sig under olika namn, precis som toyota och Lexus (där liknelsen käns mer lämplig).
Nu har de samma namn och det är väl rätt självklart att de får problem som statusmärke med en så stor "billigtskräp"-produktion.
Bra och fina klockor men en stor miss i marknadsföringen.
Sen tycker jag att de misslyckats med designen på det mesta vilket är anledningen till att jag drar mig till annat, men det är ju en smaksak.

Jag vet inte riktigt om det hade det, då hade historian gått förlorad med ett "nytt" märke.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
CaptainOats skrev:
max skrev:
Hade seiko varit smarta hade de marknadsfört sig under olika namn, precis som toyota och Lexus (där liknelsen käns mer lämplig).
Nu har de samma namn och det är väl rätt självklart att de får problem som statusmärke med en så stor "billigtskräp"-produktion.
Bra och fina klockor men en stor miss i marknadsföringen.
Sen tycker jag att de misslyckats med designen på det mesta vilket är anledningen till att jag drar mig till annat, men det är ju en smaksak.

Jag vet inte riktigt om det hade det, då hade historian gått förlorad med ett "nytt" märke.
+1
 

max

Dancing Queen
80talisten skrev:
Nej jag pratar om att Seiko fokuserar sin marknadsföring på Asien, och i Asien är deras försäljning av exempelvis GS bra. Men Europa kommer nog tyvärr i sista hand för dem i rent marknadsföringssyfte.
Dåså, då är det ju inte så konstigt att de inte har något högre anseende än skoda om de har europa nederst på prioritetslistan. Jag förstår att du vill att alla sr storheten som du ser, men de har som sagt varit urusla på marknadsföring i europa och seiko är helt enkelt associerat med lågbudgetklockor som är ok men inte mer.
Ser att du är väldigt obekväm med detta anseende då du skapar nya trådar om ämnet konstant men jag tror inte att du kommer kunna göra seikos marknadsföringsjobb så du får nog helt enkelt nöja dig med att du har en fin klocka som du själv älskar, gör du det till ditt mission att frälsa klockvärlden så finns nog stor risk att denna klocka äter upp ditt klockintresse inifrån, många innan dig inom många genrer har blivit "haters" för att andra inte ser storheten som just de ser.

Over and out, nu tar vi påskledighet tycker jag :)

CaptainOats skrev:
Jag vet inte riktigt om det hade det, då hade historian gått förlorad med ett "nytt" märke.
Det är såklart en sak de borde gjort redan då GS introducerades. Men mtp den dåliga grund de har i europa idag så tror jag ändå att det vore en möjlig och bra väg att gå om de vill lyckas i europa/usa.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Men vännen. Nu får du nog tagga ner lite med korståget. Ett tips är att skriva en köpguide eller liknande och samla all information på ett ställe. Som det känns nu så kommer det 10 trådar i veckan om exakt samma sak. Jag har för övrigt skrivit en go grej om ämnet som kanske kan bidra, men den släpper jag inte förrän om någon vecka.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
yonsson skrev:
Men vännen. Nu får du nog tagga ner lite med korståget. Ett tips är att skriva en köpguide eller liknande och samla all information på ett ställe. Som det känns nu så kommer det 10 trådar i veckan om exakt samma sak. Jag har för övrigt skrivit en go grej om ämnet som kanske kan bidra, men den släpper jag inte förrän om någon vecka.
Jag vet... jag vet... det är inte min dag idag.. Varit på dåligt humör sen jag steg upp... Jag ber om ursäkt... Och nej jag är inte obekväm med att Seiko riktar sin marknadsföring till asiatiska marknaden.. Europas konsumtion är ändå en liten prutt i sammanhanget mot Asien :) Nej nu är det påsk! nu ska vi vara glada.. :)
 

mace

Cartier
2-Faktor
Easypeasyrider - håller med. Däremot inte att premiumdelen skulle vara jämförbart med Skoda. Tror deras anseende flackar över rätt stor skala beroende på precis det ni säger - de säljer allt under samma namn.

Därför är det sjukt mycket modigare att köpa en 80 k seiko gs om istället för en Rolle om man gillar seikon bättre. På damma sätt som en vw pantheon är det modigare valet än Audi a8.
 

MERL

Omega
Lugn nu allesammans :)

Visst, det första asiaterna jag känner nämner i samband med japanska produkter är alltid KVALITET. Men, oavsett affärsområde, att de saknar premiumkänsla. Att ha en grym produkt kvalitetsmässigt och en premiumkänsla är två olika saker. Sen att seiko säljer bra i asien är väl knappast förvånande, men det skulle jag vilja påstå är pga att japanska produkter förknippas med kvalitet, inte premium. Det gäller även deras s.k. Premiumsegment. Om en personal shopper från ex. Sydkorea ska köpa en lyxklocka till en kund, då köper han/hon inte en seiko, inte enligt min erfarenhet iallafall.

Och det är väl knappast något fel med det heller :)
 

easy rider

Brüno
2-Faktor
mace skrev:
Easypeasyrider - håller med. Däremot inte att premiumdelen skulle vara jämförbart med Skoda. Tror deras anseende flackar över rätt stor skala beroende på precis det ni säger - de säljer allt under samma namn.

Därför är det sjukt mycket modigare att köpa en 80 k seiko gs om istället för en Rolle om man gillar seikon bättre. På damma sätt som en vw pantheon är det modigare valet än Audi a8.

Det jag menade var att synen på Seiko som helhet var Skoda. Att deras GS-serie har grym kvalitet tvivlar jag inte på. Skulle kanske ha varit mer tydlig.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Det är ingen fara, det är bara jag som har en dålig dag och är sur och gnällig..
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag tror ni missar några grejer.
1: Grand Seiko har en LÅNG historia av framgångar både internationellt och i Japan. Grand Seiko har ALLTID varit creme de la creme från Seiko, men bör ses som ett "eget märke", då GS är en kvalitetssäkring i sig.
2: Grand Seiko har legat på lut ett bra tag och därefter återuppstod märket i Japan. Att märket därefter släppt åtskilliga modeller som varit framgångsrika är ett faktum. En av modellerna vann exempelvis "European Watch of the Year’ award" 2012 (http://www.0024watchworld.com/watch-of- ... es-in-2012)

3: Grand Seiko ÄR etablerat och säljer bra. Om man beställer en GS från UK, så är det inte ovanligt att man behöver vänta 2-3 månader på sitt exemplar. Även i Paris är prospex och GS-klockorna slutsålda för jämnan.
4: Vi snackar inga höga volymer, vilket inte är konstigt då det är cirka 20 urmakare som sätter ihop klockorna.
 

JayJay

Rolex
CaptainOats skrev:
max skrev:
Hade seiko varit smarta hade de marknadsfört sig under olika namn, precis som toyota och Lexus (där liknelsen käns mer lämplig).
Nu har de samma namn och det är väl rätt självklart att de får problem som statusmärke med en så stor "billigtskräp"-produktion.
Bra och fina klockor men en stor miss i marknadsföringen.
Sen tycker jag att de misslyckats med designen på det mesta vilket är anledningen till att jag drar mig till annat, men det är ju en smaksak.

Jag vet inte riktigt om det hade det, då hade historian gått förlorad med ett "nytt" märke.


Ingen mer än jag som tänker CREDOR?
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
JayJay skrev:
Ingen mer än jag som tänker CREDOR?
Credor är konceptklockor som kan ta flera år att tillverka och de är därmed inte är avsedda för den breda marknaden.
Att Seiko inte helt enkelt snor det namnet har att göra med Credors och Grand Seikos historik. Grand Seiko ÄR redan etablerat!!
 

JayJay

Rolex
yonsson skrev:
JayJay skrev:
Ingen mer än jag som tänker CREDOR?
Credor är konceptklockor som kan ta flera år att tillverka och de är därmed inte är avsedda för den breda marknaden.
Att Seiko inte helt enkelt snor det namnet har att göra med Credors och Grand Seikos historik. Grand Seiko ÄR redan etablerat!!

Jag är väl medveten om vad CREDOR är och vad GS är samt vilka som är skillnaderna. Jag skrev det som en direkt reaktion på det inlägg jag citerade.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Ja, och jag skrev det som en direkt reaktion på det inlägget jag citerade. :|
Men 15 miljoner yen kanske är ett pris som tilltalar marknaden, vad vet jag. Det finns självklart billigare, men Credor är konst och är till för att Seiko ska kunna visa upp mästerverk som deras horologiska konstnärer tillverkat, inget annat.
( http://www.credor.com/lineup/masterpiece/ )
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
yonsson skrev:
Jag tror ni missar några grejer.
1: Grand Seiko har en LÅNG historia av framgångar både internationellt och i Japan. Grand Seiko har ALLTID varit creme de la creme från Seiko, men bör ses som ett "eget märke", då GS är en kvalitetssäkring i sig.
2: Grand Seiko har legat på lut ett bra tag och därefter återuppstod märket i Japan. Att märket därefter släppt åtskilliga modeller som varit framgångsrika är ett faktum. En av modellerna vann exempelvis "European Watch of the Year’ award" 2012 (http://www.0024watchworld.com/watch-of- ... es-in-2012)

3: Grand Seiko ÄR etablerat och säljer bra. Om man beställer en GS från UK, så är det inte ovanligt att man behöver vänta 2-3 månader på sitt exemplar. Även i Paris är prospex och GS-klockorna slutsålda för jämnan.
4: Vi snackar inga höga volymer, vilket inte är konstigt då det är cirka 20 urmakare som sätter ihop klockorna.

Fast du missar ändå kärnan. "Problemet" är att det heter grand SEIKO. Seiko ses som ett budgetalternativ, bara för att man sätter ett "grand" innan gör inte att det blir ett helt nytt märke tyvärr.


easy rider skrev:
Det var jag :D Seiko anses nog vara Skoda bland de flesta, klocknördar eller annat folk. Inte deras GS-linje men hur många har egentligen koll på den, förutom Seikonördarna?
Det är bara att inse, Seiko må ha samma klass på urverk och finish som Rolex, men synen på de kommer inte vara samma som synen på Rolex eller annat premiummärke. Jag kan bara tala för mig själv, men tänker jag Seiko tänker jag inte 50kkr-klockor utan mer på prisspannet 1-10k, dvs budget.
Sluta grina nu och inse att de misslyckats kapitalt med sin marknadsföring kring deras premiummodeller. Hur som helst så skiter dom nog i det då de förmodligen tjänar en jävla massa stålar oavsett.

+45642132156000105648942131, med detta kan vi nog stänga den här diskussionen.
 

klockodile

Dundee
2-Faktor
Klart att folk skulle smälla av om man sade att Seikon på armen kostade 25000. Vill man ha cred köper man inte en Seiko. Vill man ha en unik modell som värmer armen och som ingen (möjligen ett fåtal då) mer än man själv inser värdet på, då köper man en Prospex. Simple as that. Kram :D
 

JohanHLM

Rolex
Att ni orkar...
En av anledningarna till att jag har en GS är helt enkelt för att folk som inte är insatta ska tro att det är en klocka för en tusing eftersom det står Seiko på tavlan. Därmed slipper jag förklara hur jag har råd och varför jag är så dum att jag lägger si o så mycket pengar på en klocka. Skulle varumärket förknippas med lyx likt Rolex anser jag att charmen med GS skulle försvinna. Jag har inget emot Rolex och skulle gärna ha en sådan i samlingen men jag anser att gemene man i en småstad får någon typ av förutfattade meningar (såvida de inte tror att den är fejk) då de ser en Rolex på handleden. Det tas liksom för givet att man är kung i baren om ni förstår vad jag menar.
 
Topp