• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Angående märket See-Gull

Asplund

Patek
2-Faktor
Märket See-Gull har ju hyllats till skyarna på forumet, inte bara en gång utan vid ett flertal gånger.. Sprang på deras modell som heter See-Gull Seamaster, ringer det någon klocka? inte? ta en titt på bilden nedan och förklara gärna för mig vad som är skillnaden mellan dessa och en Steinhart Submariner (Som alla kräks på)

ccja.jpg
 

KMS

Rolex
Den har ju onekligen sina likheter...:)

Lite tråkigt när man gör så. Sea-Gull är ju ändå en såpass stor tillverkare.
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Vad är det man säger? Kopia är den ärligaste formen av smicker ;)
Själv är jag lite sugen på att prova en av deras Tourbillon-verk
 

4cie

Rolex
2-Faktor
Va sugen på att testa en See-Gull fram tills nu. Tappade intresset snabbt.


Är det för att de har gjort en klocka som är misstänkt lik Omegas Aqua Terra? ;)

Jag vill inte försvara någon av dessa "homage"-tillverkare på något sätt men många av tillverkarna generellt sett har tagit inspiration från Omega/Breitling/Rolex för någon klocka någon gång.
Sen hur långt man går i sin "inspiration" är en annan sak. Denna är ju en ren kopia.
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Kollade på deras hemsida och blev förvånad att klockorna kostade så mycket, hade mer fått känslan att de kostade runt 500-1000kr. Sedan har jag svårt med namnet:
-Vad har du för klocka?
-Ja, det är nyaste modellen av fiskmås.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Tyvärr kommer det ju alltid ske plankningar av olika modeller, men att dissa Sea-Gull som märke bara för ovanstående modell känns lite långsökt...
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Märket See-Gull har ju hyllats till skyarna på forumet, inte bara en gång utan vid ett flertal gånger.. Sprang på deras modell som heter See-Gull Seamaster, ringer det någon klocka? inte? ta en titt på bilden nedan och förklara gärna för mig vad som är skillnaden mellan dessa och en Steinhart Submariner (Som alla kräks på)

ccja.jpg



Äh men va fan... Sea-Gull som ändå var inne på rätt spår med typ egen tourbillion och egna verk(?)... Bottennapp... Bojkott som mot alla andra pajasmärkena i kategorin... Steinhartd, Invicia osv...
 
  • Like
Reactions: par

M.L.

Vacheron
2-Faktor
Det var lite synd att de ska behöva ta till detta knep när de har egna fina modeller. Inte mycket som skiljer sig åt där (datumplaceringen?). Men heter den verkligen Seamaster?
 

Asplund

Patek
2-Faktor
Tyvärr kommer det ju alltid ske plankningar av olika modeller, men att dissa Sea-Gull som märke bara för ovanstående modell känns lite långsökt...


Att ta inspiration av andra klockmärken är nog oundvikligt då klockdesigners precis som du och jag säkerligen har favoriter själva. Men i det här fallet är boetten, tavlan, index, visare och krona fanimej identiska. Skräp. Skäms. Bojkott!
 

pnt

Rolex
2-Faktor
Jag fattade inte riktigt hypen innan (har det ens varit en hype?) men det här tar nog fan priset... Steinharts modeller är mer originella än den här.
 

Spindel

KS vulkanolog på Island
Ett klockan ser ju ut som en vanlig klocka, är ju lätt att plocka fram många modeller med det utseendet.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Att ta inspiration av andra klockmärken är nog oundvikligt då klockdesigners precis som du och jag säkerligen har favoriter själva. Men i det här fallet är boetten, tavlan, index, visare och krona fanimej identiska. Skräp. Skäms. Bojkott!
Jo det är trist.... och Sea-Gull är ju ändå en respekterad tillverkare bland de som gillar klockor....
 

POO

Panerai
Vad gjorde jag för fel?
Ni klagar på index formen, som återfinns på flera olika klockmodeller från olika fabrikat.
Ni klagar på boettform, som ser ut som en vanlig klocka.
Det enda jag kan ge er är att namnet är samma.

Första inlägget


Jag citerar mig själv "nu får du ge dig!"

Det är verkligen ingen generisk design utan en karbonkopia.
 

POO

Panerai
Ah, med "ultra thin" menar de nog att de är ute på ultra tunn is gällande designstöld.


Eller att förlagen råkar heta och vara "ultra thin" och är mindre än hälften så tjock. Hade de nu varit sådana fantastiska urmakare som vissa påstår hade de väl åtminstone kunnat göra en klocka som lever upp till namnet.
 
Topp