• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Angående olika avdelningar på forumet....

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Det kanske ändå är aktuellt att dela upp forumet lite? Eftersom alla diskussionsämen (naturligt nog) inte kan tilltala alla på ett och samma forum kanske det här kan underlättas med en uppdelning.. Sen blir det ganska mycket trådar och en hel del missas. Jag tror KS har vuxit sig stort nog för en uppdelning.

80talisten skrev:
Det kanske ändå är aktuellt att dela upp forumet lite? Eftersom alla diskussionsämen (naturligt nog) inte kan tilltala alla på ett och samma forum kanske det här kan underlättas med en uppdelning.. Sen blir det ganska mycket trådar och en hel del missas. Jag tror KS har vuxit sig stort nog för en uppdelning.

Vad är det du känner att du vill dela upp, mer specifikt? ;)

Skickade ett svar men det kom inte fram..

som sagt, vilket tycker du inte funkar ?
Jag tycker modd hemslöjds delen är riktigt seg tyvärr

Ända jag saknar egentligen är en forumdel för Off-topic. Slår vad om att en hel del av oss klockbärare har intresse för matlagning, whisky och annat livsnjutar relaterat :)

Personligen så tycker jag det är ganska drygt att hoppa mellan alla kategorier och tittar nästan aldrig i annat än huvuddelen med undantag för när jag sitter på tapatalk och kan se alla nya trådar oavsett kategori.
Det är lätt att man delar upp för mkt och man aldrig får svar på sina frågor, men en off-topic kan kanske vara lämpligt. Förslagsvis endast postningsbart i den delen om man har över 50 inlägg för att slippa för mkt junk.

Om det delas upp mer så ser jag gärna en "Visa nya inlägg" på alla sidor inkl i trådar så att man ekelt kan hoppa tillbaks i en överblickande vy istället för att man hoppar tillbaks i en specifik kategori. Det är kanske ingen stor modd så det kan ju vara en bra modifikation oavsett fler avdelningar eller ej @daviden :D

EVENTUELLT en OT kategori men inget mer....

Blir för rörigt på ett allmänt forum, ska man ha en Seiko del så måste man ha en Rolex del och då bör man ha en Panerai del osv+.....

Jokkmokkswe skrev:
Gör en seiko avdelning så slipper vi dödliga läsa om vad de odödliga skriver !
Hmmm... - är du den där killen som älskar det där märket Omega..?

För att hålla mig till ämnet, varför inte ha en omröstning angående om att ha en Off topic-del?

CaptainOats skrev:
80talisten skrev:
Jokkmokkswe skrev:

För att hålla mig till ämnet, varför inte ha en omröstning angående om att ha en Off topic-del?

Han och undersköterskan bli ensamma där :) i en Omega del dvs
:) precis vad jag också tänkte.

80talisten skrev:
CaptainOats skrev:
80talisten skrev:
Jokkmokkswe skrev:

För i h-vete!!!! Kan ni för en gångs skull skippa det där grollet! Börjar bli skapligt less på att ni drar upp och omvandlar varenda tråd till att handla om era egon och märkesfixering!
Ni behöver inte förklara er, just shut it och håll er till ämnet bitte.

Jokkmokkswe skrev:
;) klart, men återkopplar till att jag ägt en seiko. Blir väldigt rörigt med olika avdelningar.
Jo det är sant, kan i värsta fall leda till minskad aktivitet. Men en OT-del hade nog varit bra.

Jokkmokkswe skrev:
;) klart, men återkopplar till att jag ägt en seiko. Blir väldigt rörigt med olika avdelningar.

:)
Håller med om att det kan bli rörigt och lägre aktivitet, speciellt med märkesbundna avdelningar.
Men OT tycker jag förgyller vanliga delen lite, men till en viss grad.

Borde finnas en som sagt för livsnjuteri, Mat, dricka osv.
Annars är det rätt bra som det är tycker jag.

max skrev:
80talisten skrev:
CaptainOats skrev:
80talisten skrev:
Jokkmokkswe skrev:

För i h-vete!!!! Kan ni för en gångs skull skippa det där grollet! Börjar bli skapligt less på att ni drar upp och omvandlar varenda tråd till att handla om era egon och märkesfixering!
Jag har faktist bättrat mig väldigt mycket på den fronten :)

Asså jag tycker det är bra som det är. Kanske en OT del med whisky och grilltips.

En Seiko-del vore toppen.

Annars tycker jag snarare att man ska ha färre delar. Väldigt sällan jag kollar något utanför Diskussion.

Jokkmokkswe skrev:
Men är nog med vintage delen, händer att man missar saker där.
+1
Har dock ett bokmärke med länken https://klocksnack.se/search.php?search_id=newposts som jag trycker på när jag vill ut från trådar, då ser man alla nya posts oavsett kategori, men då spelar det ju å andra sidan ingen roll om det är fler eller färre kategorier :D
Men trådar kan försvinna ganska fort i diskussionsdelen nu med denna frekvens på användande och det kanske blir fler svar generellt om man gör en uppdelning mellan klockfrågor och offtopic.
Vintage tycker jag är en väldigt svår kategori då nästan allt vintage postas i vanliga diskussionsdelen istället just för att folk kollar mindre i vintagedelen.

Rörigt som tusan, det jag ville få fram är att jag är för en offtopicdel men emot fler underkategorier för klockdiskussioner.

max skrev:
Jokkmokkswe skrev:
Men är nog med vintage delen, händer att man missar saker där.
+1
Har dock ett bokmärke med länken https://klocksnack.se/search.php?search_id=newposts som jag trycker på när jag vill ut från trådar, då ser man alla nya posts oavsett kategori, men då spelar det ju å andra sidan ingen roll om det är fler eller färre kategorier :D
Men trådar kan försvinna ganska fort i diskussionsdelen nu med denna frekvens på användande och det kanske blir fler svar generellt om man gör en uppdelning mellan klockfrågor och offtopic.
Vintage tycker jag är en väldigt svår kategori då nästan allt vintage postas i vanliga diskussionsdelen istället just för att folk kollar mindre i vintagedelen.

Rörigt som tusan, det jag ville få fram är att jag är för en offtopicdel men emot fler underkategorier för klockdiskussioner.

Tack för tipset, var faktiskt smart. Men det blir per automatik man går in under disskusion

Re: Sv: Angående olika avdelningar på forumet....

Allvarligt talat, är det bara på min dator och telefon som det FINNS en "senaste/nya inlägg"???
Jag använder aldrig de olika forumdelarna! Både på Tapatalk och Chrome är default att se nya inlägg oavsett kategori...
Alltså finns inget behov av fler avdelningar?!

Re: Sv: Angående olika avdelningar på forumet....

Camo00 skrev:
Allvarligt talat, är det bara på min dator och telefon som det FINNS en "senaste/nya inlägg"???
Jag använder aldrig de olika forumdelarna! Både på Tapatalk och Chrome är default att se nya inlägg oavsett kategori...
Alltså finns inget behov av fler avdelningar?!
Denna länk finns dock endast på förstasidan, man kan alltså inte komma dit från en tråd eller när man skrivit ett inlägg.
Dessutom kan det ju vara bra att få en snygg och vettig uppdelning av foruminnehållet ändå då många klickar mellan kategorierna och om jag söker klocka vill jag ha ett köp&sälj-kategori för att veta att jag bara läser annonser osv.
Vi är dessutom uppe i en sådan användarbas att om man lägger en klockfråga under diskussionskategorin så är den nere på sida två tämligen fort och antalet som läser trådar på sid 2 är betydligt lägre än på sid 1. Alltså är frågan om det är dags för en off-topic-kategori högst relevant i mina ögon.

Motargumentet till detta är dock nästan bättre, det är ett klockforum och diskussionerna är faktiskt till väldigt stor del klockrellaterade. Annat kanske inte hör hemma här och de få livsnjutartrådar som uppstår skapar inga egentliga problem i diskussionsdelen. Alltså skulle en offtopicdel inte avlasta diskussionsdelen utan endast expandera forumet med en massa blaj. Detta riskerar alltså att få forumet mindre fokuserat och därmed får vi in fler som inte är intresserade av klockor utan mest att skriva junk. Därav slutsatsen att om det blir ett off-topic förespråkar jag antingen att det är helt osynligt tills man har 50/100 posts alternativt att man ej kan posta där om man har under 50/100 posts.

Uppdelning av forum är SVÅRT! Många är de forum som dött pga för stor uppdelning av forumkategorier.

Jag läser knappt hälften av trådarna. 50% är ju tyvärr ganska mycket nonsens, eller ämnen/bilder som redan avhandlats/visats.

Därför behövs ingen uppdelning. Snarare spamfilter...

easy rider skrev:
Jag läser knappt hälften av trådarna. 50% är ju tyvärr ganska mycket nonsens, eller ämnen/bilder som redan avhandlats/visats.

Därför behövs ingen uppdelning. Snarare spamfilter...

Men det finns ju redan på sätt och vis i form av blockningsfunktionen.

Svår fråga, finns ju både plus & minus med en uppdelning, men jag håller med om en OT skulle vara ok.
Tycker dock att om man sätter en gräns som Max tyckte på 50/100 poster , då blir det fortfarande OT poster på den vanliga diskussionen, så då tror jag det fortsätter med OT i de andra forumdelarna....
Men jag håller med Max om att det svårt att dela upp forumet....

På andra forum så är första sidan "Aktuella diskussioner" där ploppar det upp de nyaste från alla kategorier, sen kan man om man vill klicka sig in i speciella avdelningar. Så avdelningar är mer till för när man ska posta en ny tråd och välja rätt kategori där den ska ligga. Då behöver man inte oroa sig över att missa något i någon kategori och man kan bara hänga i en viss kategori. Det tycker jag funkar bra.
Fler kategorier, men förstasidan är flödet för alla aktuella trådar.

Skulle behövas en "eye candy" avd, där alla trådar med foton behandlas.
Under samma avd. finns en klistrad tråd med foto-tips och kanske kamera-rekommendationer...

Tillbaka
Topp