• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Angående Omega Planet Ocean...

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
... så kan jag inte förstå hur Omega kunde förstöra den så illa i och med släppet med PO 8500, 2500an är ju så mycket snyggare och känns så mycket mera "genuin", som en dykare ska kännas. Transparent bakboett på en dykare är ju bara tramsigheter som PO 8500 har. Håller ni inte med?
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
... så kan jag inte förstå hur Omega kunde förstöra den så illa i och med släppet med PO 8500, 2500an är ju så mycket snyggare och känns så mycket mera "genuin", som en dykare ska kännas. Håller ni inte med?
Dålig koll på dem - släng gärna upp bilder för en comparo

(Söndag morgon - orkar ej googla...)
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Håller med i att den äldre är stiligare. 8500 har blivit lite mer "sportig" i och med matt bezel och tjockare visare. Men att det är glas på baksidan gör mig inget. Snyggt och det påverkar ju inte annat än att Boetten blivit lite tjockare..
Fina klockor båda 2.
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Dålig koll på dem - släng gärna upp bilder för en comparo

(Söndag morgon - orkar ej googla...)

Bilder hjälper inte mycket, man måste ha hanterat båda för att känna skillnaden. Men här kommer exempel..

PO 2500

721392d1338221870-**-sold**-fs-omega-planet-ocean-42mm-2500d-reduced-dsc_0728.jpg

484760d1312344380-wruw-wednesday-aug-3-omega-planet-ocean-c.jpg


PO 8500

IMG_1899m.jpg

poti2.jpg
 
  • Like
Reactions: Wii

Jockinho

Patek
2-Faktor
Jag tyckte den nya var finare, kvalitén kändes super och finishen lite bättre. Men den äldre är en grym dinka med.
 

JayJay

Rolex
Jag stör mig absolut på att sportklockor har glasbaksida. Omega är ju emellertid inte direkt ensamma med att köra på det.
 

Isodor

Audemars
Visst känns 8500 mycket mer "modern".
Jag gillar det skarpt dock, men jag förstår de som är nostalgiska och kan ogilla det.
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Tyckte den nya såg fin ut - men är det så att den är högre?

Sett nyare omegor som är typ 2 cm höga...
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Jag stör mig absolut på att sportklockor har glasbaksida. Omega är ju emellertid inte direkt ensamma med att köra på det.
Förstår vad du menar - det förstör det tooliga intrycket. Men hur många promille av ägarna till dykklockor i stål som kostar över 30,000 kommer någonsin dyka med dem?

Då kan jag hellre ta en glasbaksida för att kolla in ett snyggt urverk
 

JayJay

Rolex
TKVF - För mig är det argumentet irrelevant. Jag gillar det ändå inte. Det som stör mig är försämrad tålighet (eller i af känslan av det) samt att det gör klockan högre. Vilket av de två jag stör mig mest på är svårt att säga.

JS_80 - Naturligtvis är det marknaden som styr vad tillverkarna erbjuder. Jag tror att dem flesta liksom du föredrar glasbaksida. Men det ändrar inte att jag föredrar sportklockor med stålbaksida.
 

Kson

Patek
2-Faktor
Jag har haft en 2500xl och jag tycker den nya är snyggare och som redan är sagt mer sportigare! Är de ingen som äger båda?
 
Visarna på 8500 kan mycket väl orsaka ögoncancer. Sjukt fula om man jämför mot 2500 som faktiskt är riktigt snygg för att vara en Omega. :)
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Visarna på 8500 kan mycket väl orsaka ögoncancer. Sjukt fula om man jämför mot 2500 som faktiskt är riktigt snygg för att vara en Omega. :)
Tycker ingen av de två modellerna har snygga visare... Hade en Speedie broad-arrow förut, och en av sakerna jag störde mig på var just visarna. De blir stora och blaffiga med den där "pilen"
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Absolut inte för att trycka ner PO 8500 på något sätt, men den känns och ser för jäkla tråkig ut, sen känns 45k rätt så saftigt för den, även om jag förstår att många tycker den är prisvärd.
 

TheKing

Cartier
Håller inte med. 2500 kändes naken på något sätt. Jag tycker att Omega fick alla rätt med 8500. Klockan känns mer manlig, sportig och fulländad.

Visarna, urtavlan, matta ringen... :rolleyes::cool:

Man kan däremot diskutera priset.. Strax över 40'



Skickat från min Galaxy S4!
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Nya är hästlängder snyggare. Gamla gör inget för mig.

Glasbaksida är trevligt när verket är någorlunda pyntat. Fin klocka om man kan leva med höjden.
 

Isodor

Audemars
Hur kan man klaga på priset? 45' För en sådan klocka med ett sådant urverk är väl bang-for-the-buck om något.. Jämför med nya Subben för 68' så ser jag knappast var de pengarna ligger någonstans..
 

80talisten

I wish a could afford a real gold Rolex!
Hur kan man klaga på priset? 45' För en sådan klocka med ett sådant urverk är väl bang-for-the-buck om något.. Jämför med nya Subben för 68' så ser jag knappast var de pengarna ligger någonstans..
Jo jag uttryckte mig lite fel kanske, sen kan man utan större problem hitta den ny för under 30K på Chrono24.
 

Feskarn

Företag
Forumpersonal
Forumsponsor
Pledge Member
2-Faktor
Nya är hästlängder snyggare. Gamla gör inget för mig.

Glasbaksida är trevligt när verket är någorlunda pyntat. Fin klocka om man kan leva med höjden.

+1

Jag har haft den äldre både med chrono och den utan så även med den nya med 8500/9300. Kan man leva med höjden så tycker jag att den nya är snyggare. Angående priset så fick jag min PO chrono med 9300 för 35k så en 8500 borde man kunna hitta för 30k. Men jag hade personligen nog aldrig plockat ut en ny hos svensk AD för fullpris. Då hade jag hellre lagt de pengarna på något annat ur (läs Rolex) och lag till några slantar.
 

Bodén

Panerai
Tycker att den nya gör nästan allt bättre. Den gamla ser nästan lite tråkig ut.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
 

max

Dancing Queen
Tja tråkigt, men omegas (och de flesta andra märkens också såklart) nyfärsäljning går till extremt stor del åt en förstagångsköpare som fått en bonus eller liknande och firar med en klocka som statussymbol. Dessa köpare testar lite klockor i butik utan research och en stor del faller för att man kan se urverket vilket känns lite exklusivare.
Alltså kan omega öka butiksförsäljningen genom denna enkla manöver, även om det kan sänka andrahandsmarknaden något där folk ofta är mer belästa.
Tycker nog tyvärr båda modellerna är dötråkiga, men smaken är som baken :)
 

AgE

Omega
Tycker cal 8500 är ett mycket trevligt verk, förstår varför Omega vill visa upp det. Har inte heller något direkt problem med glasbaksida på toolwatches. Men jag är ändå lite kluven, tycker vissa delar på den gamla PO:n gör sig bättre. Svårt att sätta fingret på vad det är, men jag tycker proportionerna känns mer balanserade på den gamla. Nånting med visarna? Kluven till den matta finishen på bezeln också.

Största problemet är dock att jag upplever 8500 som alldeles för tjock. För mig är 42 mm egentligen gränsfall så den större (45,5?) är inte att tänka på. När jag provade 42 mm blev den löjligt hög på handleden, satt inte alls bra. Så den går bort av den anledningen. Tänker mig att den större inte känns lika hög eftersom proportionerna höjd/diameter blir mindre extrema.

Snyggaste PO:n tycker jag nog är den limiterade liquidmetal-versionen (lånad bild):
 
Topp