• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Angående SMP bond (Köper Omega upp dessa från andrahandsmarknaden?)

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Läste tidigare i år på forumet att Omega köper dessa modeller från andrahandsmarknaden för att strypa tillgången.

Ligger det någon som helst sanning i detta?
 

Vesper

Rolex
Det låter rätt konstigt, då kunde dom ju bara tillverkat en mindre mängd? Eller har dom ändrat sig hipp som happ?
 

Gavve

Greven
2-Faktor
Det är sant... omega planerar att i samband med nästa Bond-film släppa en limiterad upplaga om endast 1000007 vintage-Bondare. Alltså SMP Bond som har köpts upp på andrahandsmarknaden och sedan servats och säljs med garanti, precis som nyköp. Garanterad succé!
 

calzone

Vacheron
woooooooooot ?. Var har du hört detta ifrån ?, du menar att Omega sitter uppe mitt i natten å snipar auktioner på EbaY ?...............
 

Aquaracer2

Ingamay
2-Faktor
Jag menar ingenting mer än att jag läste det här på forumet och jag vill mena att idén inte är helt galen oavsett om det nu är sant eller inte. Något som det inte verkar vara.
 
Det stämmer såklart inte, en modell som 2531.80.00 har tillverkats i hundratusentals exemplar sedan introduktionen år 1993. Modellen var Omegas storsäljare under sina 13 år i produktion och att köpa in bara en bråkdel av klockorna skulle kosta många miljoner kronor och inte resultera i något särskilt då det är en riktig volymmodell vi talar om. Däremot är det uppenbart att andrahandsvärdet stigit kraftigt och börjar anta (i mina ögon) närmast orimliga nivåer. Låt oss ta just 2531.80.00 som exempel. Modellen, som bars av Pierce Brosnan i samtliga Bondfilmer frånsett Goldeneye (där den kvartsdrivna 2541.80.00 fick företräde) och som Omega marknadsförde som "James Bond's Choice" under andra halvan av 90-talet och början av 00-talet (mycket framgångsrikt dessutom; denna enda enskilda modell hade en särställning under en tioårs-period och lyfte hela varumärket), slutade tillverkas år 2006 och listade då som allra mest på 17,5k i Sverige. Att hitta en mycket välvårdad begagnad och nästan ny full-set för runt 10k var då inga problem. Idag har priserna gått upp kraftigt till följd av Omegas rörelse up-scale. Det gäller SMP-kollektionen överlag, och särskilt då populära modeller som 2531.80.00 och den likaledes eftertraktade 2254.50.00. Välvårdade full-set kostar nu nästan lika mycket som nypriset för bara sju år sedan.

Vänligen
Forumets undersköterska
 
Topp