• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ang. Glycine Airmans 24h visning

Daruvar

Cartier
Kanske en dum fråga, men jag är nyfiken på Glycine Airman och undrar hur tiden visas på denna häftiga klocka. När jag läser om den så låter det som att den visar tiden i 24h format, det jag undrar är om man kan ha sin "hemmatid" i 12h?
För klockan tycker jag är riktigt snygg, men tycker det låter jobbigt att ha sin "hemmatid" i 24h.

Tack för att ni hjälper en novis!
 

Denke

Brännström
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är grymma klockor!

Man kan grovt sett säga att det finns två varianter på Airman,

1) den klassiska pusrist-versionen med enbart 24H-visning (tim- och minutvisare där timvisaren går ett varv på 24H), ofta har denna version en vridbar bezel så att du kan ställa in en andra tidszon som läses av mot bezeln.

2) den moderna varianten med tim-, minut och 24H-visare. På denna går tim-visaren två varv på 24H och GMT-visaren snurrar ett. Du får då två tidszoner direkt och har ofta en tredje som kan visas med vridbar bezel (GMT-visaren kan ställas individuellt)

Sen har Glycine lite andra varianter med olika bezels etc men de två ovan är huvudvarianterna.

Hoppas det hjälpte!

ps. Jaganatas som ligger på Köp/Sälj måste nog vara årets deal på en limiterad Airman...
 

theargonaut

Patek
Pledge Member
2-Faktor
Daruvar skrev:
Kanske en dum fråga, men jag är nyfiken på Glycine Airman och undrar hur tiden visas på denna häftiga klocka. När jag läser om den så låter det som att den visar tiden i 24h format, det jag undrar är om man kan ha sin "hemmatid" i 12h?
För klockan tycker jag är riktigt snygg, men tycker det låter jobbigt att ha sin "hemmatid" i 24h.

Tack för att ni hjälper en novis!
Ursäkta om jag inte riktigt greppar... Men vad är det som är så jobbigt med att ha just "hemma-tiden" i 24-visning?

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
 

plattfot

Rolex
Denke skrev:
Det är grymma klockor!

Man kan grovt sett säga att det finns två varianter på Airman,

1) den klassiska pusrist-versionen med enbart 24H-visning (tim- och minutvisare där timvisaren går ett varv på 24H), ofta har denna version en vridbar bezel så att du kan ställa in en andra tidszon som läses av mot bezeln.

2) den moderna varianten med tim-, minut och 24H-visare. På denna går tim-visaren två varv på 24H och GMT-visaren snurrar ett. Du får då två tidszoner direkt och har ofta en tredje som kan visas med vridbar bezel (GMT-visaren kan ställas individuellt)

Sen har Glycine lite andra varianter med olika bezels etc men de två ovan är huvudvarianterna.

Hoppas det hjälpte!

ps. Jaganatas som ligger på Köp/Sälj måste nog vara årets deal på en limiterad Airman...

+1 på Jaganatas och jag tycker en riktig Airman endast skall visa 24h.
 

Singular

Rolex
2-Faktor
Att det är ett ovant format - när man sen barnsben är drillad på 12h-visning så tar huvet några extra varv när man inte kan se tiden på samma sätt.
 

Daruvar

Cartier
+1 Singular, det var exakt så jag tänkte. Men självklart inte något problem egentligen utan en ren vanesak. Jag förstår det ni säger att en Airman skall ha 24h formatet och säger verkligen inget emot det. Det är ju trots allt jag som är nybörjaren här. :)
 

max

Dancing Queen
theargonaut skrev:
Ursäkta om jag inte riktigt greppar... Men vad är det som är så jobbigt med att ha just "hemma-tiden" i 24-visning?

/ TF theargonaut "You are not a beautiful and unique snowflake..."
Personligen har jag svårt för 24timmars dels för att det blir så tätt mellan siffrorna att det är svårt med en snabb blick att se vad hon är och dels är det väldigt enerverande att klockan i tex 4-position är kl 20 åter igen är det lätt att bli förvirrad vid en snabb blick när man kört 12h klockor hela livet.
Säkert något man vänjer sig vid men under passaroundtiden han jag inte få in snitsen iaf.
Väldigt fina klockor dock! Saknar passaroundglycinen runt min handled, man har ju mobilen om man nu måste veta vad tiden är ;)
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Jag gillar verkligen idén med 24h-visning. Känns självklart på något sätt men helt klart ovant. Tycker det är synd att det inte är vanligare. Det är dessutom kul när folk säger "Öööh, du din klocka går inte den fel?" och man kan svara "Oh does it really?" samtidigt som man höjer en aning på ögonbrynen ;)
 
V

Viggen

Guest
Daruvar skrev:
Kanske en dum fråga, men jag är nyfiken på Glycine Airman och undrar hur tiden visas på denna häftiga klocka. När jag läser om den så låter det som att den visar tiden i 24h format, det jag undrar är om man kan ha sin "hemmatid" i 12h?
För klockan tycker jag är riktigt snygg, men tycker det låter jobbigt att ha sin "hemmatid" i 24h.

Tack för att ni hjälper en novis!

Har du en Iphone så kan du ladda ner en app som heter Glycine Airman. :)
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
Har nu bestämt mig för att behålla min Airman. Plockade fram den igår och insåg hur jäkla cool den är. Planen är nu att skaffa en stållänk till den. Någon som har en idé om vart man ska vända sig? Någon som har eller vet någon som har t.ex. en Base 22 vars länk inte används?
 

RicVin

Dirty Grandpa
Forumpersonal
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Och när du hittat länken så hör du av dig till mig så kan vi kanske prata affärer. Jag är ju född -63... ;)

Jaganata skrev:
Har nu bestämt mig för att behålla min Airman. Plockade fram den igår och insåg hur jäkla cool den är. Planen är nu att skaffa en stållänk till den. Någon som har en idé om vart man ska vända sig? Någon som har eller vet någon som har t.ex. en Base 22 vars länk inte används?
 

Jaggis

Who dares wins!
2-Faktor
RicVin skrev:
Och när du hittat länken så hör du av dig till mig så kan vi kanske prata affärer. Jag är ju född -63... ;)

Jaganata skrev:
Har nu bestämt mig för att behålla min Airman. Plockade fram den igår och insåg hur jäkla cool den är. Planen är nu att skaffa en stållänk till den. Någon som har en idé om vart man ska vända sig? Någon som har eller vet någon som har t.ex. en Base 22 vars länk inte används?

Vi får väl se Richard, vi får väl se! Först ska jag få tag på den där förbenade länken. Tills dess funderar jag på om man ska tjacka något shysst nato. Svart är lite tråkigt tycker jag. Ett riktigt mörkgrått vore shysst eller kanske ett röd/vitt/grönt? Vad tror ni? Några förslag på combos som skulle passa?

39D26064-63BB-43EE-B280-9A07BE2F9EA5-17439-00000E272CD78816.jpg
 
Vi får väl se Richard, vi får väl se! Först ska jag få tag på den där förbenade länken. Tills dess funderar jag på om man ska tjacka något shysst nato. Svart är lite tråkigt tycker jag. Ett riktigt mörkgrått vore shysst eller kanske ett röd/vitt/grönt? Vad tror ni? Några förslag på combos som skulle passa?

39D26064-63BB-43EE-B280-9A07BE2F9EA5-17439-00000E272CD78816.jpg

Den var häftig! Den ser - som ofta är fallet - stor ut för mina handleder, men - - - Häftig! Fast man blir allt lite snurrig när man ska läsa av den!
 
Senast ändrad:

Tuktuk

Patek
2-Faktor
Den var häftig! Den ser - som ofta är fallet - stor ut för mina handleder, men - - - Häftig! Fast man blir allt lite snurrig när man ska läsa av den!

/ CuslonGodibb
Inte alls. En ren vanesak. En Glycine i var mans låda! Otroligt cool klocka. Har haft en Airman 9, och där kan man snacka manlig pjäs, men nu beställt en Base 22 med länk och Gmt, svart tavla :)
 
Topp