• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ang Lemania "Viggen"

Sundberg

Breitling
Hej alla urmästare!

Tänkte höra med er lite om ett par Lemania klockor som jag har liggandes.
Dessa armbandsur fick jag för över tjugo år sedan i samband med en praktik på en militäranläggning.
Den ena fungerar helt perfekt och den andra är isärplockad men bör vara komplett.
Den plockades isär på en urmakarskola för rengörning och kontroll då den var ur funktion men kom tyvärr aldrig ihop igen.
Har förstått att det verkar finnas ett ganska stort intresse för dem idag? Så ja tänkte höra med er experter vad ni tror om dem? Årsmodeller värde osv...
DSC_0626.JPG
DSC_0625.JPG


Mvh
Sundberg
 
Intresset är väl vad jag fattat som massivt och värdet hat rusat ordentligt. Kommer väl säljas en på kaplan nu framöver vilken nog kommer lägga ribban lite kanske. Men vad jag sett här på forumet spekuleras det kring kring 50 i varje fall. Så jo du har verkligen drabbats av en guldåder...
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Grattis @Sundberg ! Fungerar allt och är i bra skick sitter du på ca 100' där vad jag förstått. Kan bli mer, är en liten men het marknad för dessa. Snart kommer de som verkligen kan fylla i. Kul att fler exemplar dyker upp! @hejo
 

TorNet

Panerai
2-Faktor
Två fina klockor! De är från 70-talet, exaktare årtal, tillverkningsbatcher etc kan @hejo säkert berätta mer om.

Klockorna är eftertraktade, säljs dyrt numera, finns en till salu på Kaplans den 14 maj: http://www.kaplans.se/sv/auktioner/3035/vara/1201708, har tidigare sålts för över 40 +provision tror jag.

Exakt värdering är inte helt lätt, men en sak är jag säker på - du kommer få många meddelanden från folk på forumet som vill köpa klockorna av dig, så ha gärna lite is i magen, det förekommer tyvärr att medlemmar på forumet "övertalar" nya medlemmar, eller de som inte har järnkoll på sina klockors värde, att sälja dem långt under vad de är värda.
 

Karatekid

Vacheron
2-Faktor
Jag har inte jättemycket att komma med här mer än att instämma med föregående postare. Vill dock anmäla intresse om den till höger ska säljas:)

edit: alt. den vänstra om alla delar finns:)
 

Sundberg

Breitling
Oj vilket intresse det var runt dom här klockorna då :)
Hade väl anat att det kunde finnas visst värde i dem men inte i dom här nivåerna?!
Kanske borde se till att få dem värderade då ;)
Tack alla för snabba svar!
Mvh
Sundberg
 

Per

Björklövens finest
2-Faktor
Oj vilket intresse det var runt dom här klockorna då :)
Hade väl anat att det kunde finnas visst värde i dem men inte i dom här nivåerna?!
Kanske borde se till att få dem värderade då ;)
Tack alla för snabba svar!
Mvh
Sundberg
Värderade? Why? Ska du försäkra dem? Vill du bara veta vad de är värda så har du redan fått ett svar på 40-50k som är en bra gissning idag. Gissningsvis är de värda ytterligare något mer då jag tror Kaplans ex kommer att landa över 60 med provision. Då får man för all del räkna in auktionshets och annat men den lär gå lös på mer än 50 iaf.

Har du is i magen så avvaktar du Kaplans auktion och ser vad den går för. Jämför sen skick mellan den och dina så får du en bra humm. Iom dessa säljs så sällan så kommer ingen värderare att kunna ge dig ett bättre estimat. :)
 

Sundberg

Breitling
Värderade? Why? Ska du försäkra dem? Vill du bara veta vad de är värda så har du redan fått ett svar på 40-50k som är en bra gissning idag. Gissningsvis är de värda ytterligare något mer då jag tror Kaplans ex kommer att landa över 60 med provision. Då får man för all del räkna in auktionshets och annat men den lär gå lös på mer än 50 iaf.

Har du is i magen så avvaktar du Kaplans auktion och ser vad den går för. Jämför sen skick mellan den och dina så får du en bra humm. Iom dessa säljs så sällan så kommer ingen värderare att kunna ge dig ett bättre estimat. :)
Tänkte först i försäkringssyfte, men det kan nog ev bli tal om försäljning iaf då intresset bland samlare verkar vara väldigt stort? Hade verkligen ingen aning om detta....
 

Vess1an

IG-88
2-Faktor
Fantastisk historia och grymma Lemanior!
Med den bakgrunden skulle jag inte släppa dem om de var i min ägo.
Ska bli spännande att se vad Kaplans Viggen landar som redan konstaterats flera gånger i tråden..
Det är nästan så jag inte vill veta med tanke på att jag själv är svårt sugen:)
Stort grattis!
 

hejo

Panerai
Fan att man har så dåligt fokus :(
@Sundberg ; fantastiskt roligt att du delar med dig.
Mitt första råd till dig är att du tar det lite lugnt och inte hastar iväg.
För det första så skulle jag vilja se lite fler bilder (och bättre) på uren.
Jag skulle vilja se baksidan på klockorna, konorna och jag skulle vilja se urverk och tavla på 55:an.
Det vi kan säga så här långt är att det är två klockor som inte setts tidigare, 55 och 78 tillhör batch I.
Vore även intressant att veta från vilket förband du fick klockorna.
Som sagt lite spännande detta och gör nu inget överilat ;)
 

Sundberg

Breitling
Fan att man har så dåligt fokus :(
@Sundberg ; fantastiskt roligt att du delar med dig.
Mitt första råd till dig är att du tar det lite lugnt och inte hastar iväg.
För det första så skulle jag vilja se lite fler bilder (och bättre) på uren.
Jag skulle vilja se baksidan på klockorna, konorna och jag skulle vilja se urverk och tavla på 55:an.
Det vi kan säga så här långt är att det är två klockor som inte setts tidigare, 55 och 78 tillhör batch I.
Vore även intressant att veta från vilket förband du fick klockorna.
Som sagt lite spännande detta och gör nu inget överilat ;)
Jag ska se om ja kan leta fram en bättre kamera så ska jag allt ta och lägga upp lite mera bilder på dem, verkligen jättekul att intresset är så stort på dem :)
 

Sundberg

Breitling
Har inte fått tag på någon bättre kamera men här kommer iaf några fler bilder på den isärplockade, eller som den numera går under namnet 55:an :)
DSC_0629.JPG
DSC_0630.JPG

Ja kunde se några saker som inte stod helt rätt till: uppdragsfjädern är av, en tapp till balansen är avbruten och en sten saknas till den. Huruvida den är komplett kan säkert ni avgöra, ja fick inte upp baksidan på den andra för att kunna gämföra innanmätet. (är inte speciellt sugen på att bruka något våld mot den)
DSC_0631.JPG

Baksidorna är nästan omöjliga att se något på men dom har iaf bägge samma nummer som står på papperet och tre kronor märket.
Det hade helt klart varit roligt att få ihop den defekta också, beroende på vad det hade kunnat kosta?
 

Donkii

Boushh
2-Faktor
Tack för bilderna @Sundberg! Två guldkorn du sitter med där. Roligare än det mesta man kan köpa där ute idag :)
Pris för att plocka ihop den vågar jag inte spekulera i då jag inte vet hur åtgången på delar ser ut. Blir lite som en service näst intill. Men jag kostar på mig en gissning i alla fall, mellan 5-10k.
 
Senast ändrad:

hejo

Panerai
Sitter på mobilen nu så jag skriver bara det som jag tycker är uppenbart, verkar som lite delar saknas bl.a. Sekundvisaren. Kalibern i sig är vanlig så saknade urdelar är ingen katastrof. Återkommer när jag kollat mer. Service i sådana här fall bör hanteras på ett varsamt vis, vi har de stora auktoriserade drakarna (fixar allt men det kräver styrning) sen har vi entusiastmakarna vilket jag föredrar. @Donkii gissning är bra med dragning åt 10 hållet beroende på om det saknas delar, sekundvisaren är ett orosmoment. Rådet nu är, sitt lugnt i båten så löser vi detta. En not att baklocken är svåra att tyda är helt normalt På återhörande
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Sitter på mobilen nu så jag skriver bara det som jag tycker är uppenbart, verkar som lite delar saknas bl.a. Sekundvisaren. Kalibern i sig är vanlig så saknade urdelar är ingen katastrof. Återkommer när jag kollat mer. Service i sådana här fall bör hanteras på ett varsamt vis, vi har de stora auktoriserade drakarna (fixar allt men det kräver styrning) sen har vi entusiastmakarna vilket jag föredrar. @Donkii gissning är bra med dragning åt 10 hållet beroende på om det saknas delar, sekundvisaren är ett orosmoment. Rådet nu är, sitt lugnt i båten så löser vi detta. En not att baklocken är svåra att tyda är helt normalt På återhörande
Ser inte sekundvisaren ut som en Omegavisare fast vit? Klart alltid bättre med originalet men känns som att man kan reda ut det där rätt bra.
 
Topp