• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Ang PP 3800/1A-001 urtavla

Har hittat en Patek som får hjärtat att slå ett par volter men har nu en fråga.

uebyUZh.jpg


Min fråga är gällande nummer 4 på urtavlan. Hur komer det sig att det är fyra IIII istället för IV?

Känslan jag fick är att det är fejk? Men jag är inte helt insatt så jag frågar er, KS-gudarna, om råd!
 

jerka2.0

I can Jive!
Friends Of KS
2-Faktor
Har det inte även varit diskussioner om breitlings med dessa tavlor.
Tror det i alla fall.

/j
image.jpg
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
För att väga upp åttan alltså? Känns lite lustigt med hittepåsiffror för att greja sådant.
Har själv ingen klocka med romerska siffror, var tvungen att kolla Cartier som jag vet ofta använder det. Tydligen praxis alltså. Tycker de löste det snyggt på divern då de skippade siffrorna 4-8! :woot:
image.jpg
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
För att väga upp åttan alltså? Känns lite lustigt med hittepåsiffror för att greja sådant.
Har själv ingen klocka med romerska siffror, var tvungen att kolla Cartier som jag vet ofta använder det. Tydligen praxis alltså. Tycker de löste det snyggt på divern då de skippade siffrorna 4-8! :woot:
image.jpg

Nja, kom nog på att det handlar om att man inte skall kunna blanda ihop index. IV och VI kan nog ställa till det om man är full iom att de inte ligger i linge utan på en kurva. Men ja, ofta är tavlorna inte så snygga... De mindre (klassiska) Santosmodellern tycker jag däremot klär i de romerska siffrorna.
 

Rozzy

E-3PO
2-Faktor
Nja, kom nog på att det handlar om att man inte skall kunna blanda ihop index. IV och VI kan nog ställa till det om man är full iom att de inte ligger i linge utan på en kurva. Men ja, ofta är tavlorna inte så snygga... De mindre (klassiska) Santosmodellern tycker jag däremot klär i de romerska siffrorna.
Man måste vara gravt alkoholpåverkad för att blanda ihop siffrorna IV och VI känns det som då de ju liksom sitter i ett mönster och ordning på urtavlan... Men det är klart, horisontalläge i rännstenen och allt snurrar i huvudet :dead: - så visst finns det en risk att man inte vet vad som är upp och ner eller åt vilket håll visarna snurrar åt på sin klassiska klocka med romerska siffror. Lika bra att skilja på siffrornas utseende markant och fuska med fyra streck! :D
 

Aurum

Harsh but fair
2-Faktor
Man måste vara gravt alkoholpåverkad för att blanda ihop siffrorna IV och VI känns det som då de ju liksom sitter i ett mönster och ordning på urtavlan... Men det är klart, horisontalläge i rännstenen och allt snurrar i huvudet :dead: - så visst finns det en risk att man inte vet vad som är upp och ner eller åt vilket håll visarna snurrar åt på sin klassiska klocka med romerska siffror. Lika bra att skilja på siffrornas utseende markant och fuska med fyra streck! :D

Bara en teori, bara en teori...
 
Man måste vara gravt alkoholpåverkad för att blanda ihop siffrorna IV och VI känns det som då de ju liksom sitter i ett mönster och ordning på urtavlan... Men det är klart, horisontalläge i rännstenen och allt snurrar i huvudet :dead: - så visst finns det en risk att man inte vet vad som är upp och ner eller åt vilket håll visarna snurrar åt på sin klassiska klocka med romerska siffror. Lika bra att skilja på siffrornas utseende markant och fuska med fyra streck! :D


Så vi kan utgå från att de som utvecklade denna tradition var glada i livets vatten alternativt hade gravt alkoholiserade föräldrar och ville inte trampa på tårna?
 
Topp