• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Anmälning- och paketöppningstråd till Passaround Sinn 240 st gz

Moorflax

Patek
2-Faktor
Dags för en retrospektiv analys av mitt liv med The Sinn.
Jag har haft ett gäng Sinn genom åren (dock ett tag sedan nu) och alltid gillat deras råa, kompromisslösa toolighet. Inget fancy-pancy här inte, bara funktion.
Stor och tung, men bekväm att bära. Ligger som ett strykjärn på armen.
Håller tiden utmärkt, ungefär +10 sekunder på sex dagar.
Är inte så förtjust i datum, så hade gärna sett den utan. Å andra sidan gillar jag day-date bättre än bara date…
Att den har en totalt meningslös funktion är i min bok enbart ett plus. Meningslösheten blir än större om man bor i en del av landet där det enda som påverkar vattenståndet är islossningen. Men, I like it, och dessutom funkar det utmärkt för äggkokning.
Något dåligt då? Ja, länken så klart, som med alla Sinn jag haft. Känns som något man beställer för någon hundring på Ebay och gnisslar som en gammal damcykel. Kudos dock för det smidiga sättet att ändra länken. Även om de mikroskopiska skruvarna givetvis är borta för evigt om man skulle tappa dem på golvet.
Nu vandrar The Sinn vidare, dock inte förrän på torsdag då näste man på listan återvänder från semestern.
thesinn.JPG
Bara för att jag är nyfiken: Vilka Sinnar har du haft tidigare? :)
 

larra64

Rolex
Delar mycket av uppfattningarna runt klockan som skrivits tidigare. Robust, rejäl och toolig. Med länken rätt inställd sitter den väldigt bra, trots att den är rejält stor.De korta luggarna underlättar onekligen. Gillar också signalfärgen på sekundvisaren, men undrar hur mycket någon här uppe bryr sig om tidvattenkomplikationen. Som många andra är jag lite tveksam till länklåset.. Det här är den första Sinn jag testat och det ger ändå mersmak då jag sedan tidigare varit nyfiken på främst 556:an.
Stort tack till @Moorflax som lett passarounden och till @ERIKSON URHANDEL som tagit fram en trevlig klocka att testa.
Avslutar med en bild tillsammans med en Seiko 6139-6012 som rätt bra visar vilken pjäs 240 är.
IMG_3585.JPG
 

seikoswede

Panerai
Där kom den äntligen! PostMord är ju segare än en drogad sengångare!

Första intrycket är bra. Snygg och cool med bra storlek för mig. Mindre än min Orient-beater men I like! Tydlig tavla och skön blå färg.

Nu blir det på med alla extra länkbitar så den får plats på min biffiga (not!!) arm.

Återkommer!

Jim

IMG_9674.JPG
IMG_9675.JPG
 

seikoswede

Panerai
Jaha, då är det dags att samla upp inför summeringen då mitt möte med min första Sinn nu är ett minne blott, och som bekant är underbart allt för kort.

IMG_9702.JPG
IMG_9703.JPG



Reste bort i helgen och glömde förstås Sinnen hemma! Så jag har faktiskt bara använt den under ett dygn men gillar den starkt!

Den blå färgen på tidvattenkomplikationen, den orange visaren, tyngden, länken, boetten ja det mesta faller mig i smaken!

Låset lämnar en del övrigt att önska men det visste vi redan. Jag är inte heller helt nöjd med hur länkens ändlänkar rör sig, eller snarare inte rör sig.

Länken hamnar i en konstig vinkel mot ändlänkarna på min arm men det är ingen deal breaker i sig. Kan ju vara så att min arm har fel dimensioner?

Länken är i övrigt helt fantastisk!

Är dock inte övervägande positiv till att länken är oversized mot boetten men det har jag svårt för på de flesta klockor.
Tror den kan vara riktigt snygg på mesh, något jag får testa om jag skulle ha tur att vinna den.

Tror det här skulle kunna vara en keeper om jag nu har sådan tur, kanske mest för att jag nog aldrig kommer att köpa en trots att tidvattenskomplikationen tilltalar min marina ådra. Det finns ju så många andra modeller jag hellre vill ha, därav min tvekan till att köpa en.

Jag har ju tillbringat större delen av mitt vuxna liv till sjöss och jag gillar den! Mycket!

Sammanfattningsvis! Snygg klocka till bra pris! Flyger lite under radarn men sticker ändå ut! Sehr Schön!!!

Fan, ju mer jag tänker på det så kanske jag köper en ändå!?

Tack till @Moorflax och @ERIKSON URHANDEL !!

Och KS förstås!

Jim
 

dalle

Panerai
2-Faktor
Då har den landat hos mig!
IMG_6535.JPG

Måste säga att sitter mycket bättre än förväntat på min taniga handled på dryga 16 cm. Men som redan sagts hade det inte skadat om ändlänkarna varit utformade på annat vis. Den sitter trots detta väldigt skönt. Kör en bild till från sidan.
IMG_6534.JPG
Optimalt för mig hade dock varit om den varit nån eller ett par millimeter mindre. Första intrycket är ändå att det är en mycket trevlig och snygg klocka! Känner redan nu att jag måste ha en Sinn!
 

Moorflax

Patek
2-Faktor
Då har den landat hos mig!
IMG_6535.JPG

Måste säga att sitter mycket bättre än förväntat på min taniga handled på dryga 16 cm. Men som redan sagts hade det inte skadat om ändlänkarna varit utformade på annat vis. Den sitter trots detta väldigt skönt. Kör en bild till från sidan.
IMG_6534.JPG
Optimalt för mig hade dock varit om den varit nån eller ett par millimeter mindre. Första intrycket är ändå att det är en mycket trevlig och snygg klocka! Känner redan nu att jag måste ha en Sinn!
Det börjar bra! Kör hårt under veckan nu så att vi inte hamnar på sidan två. :)
 

seikoswede

Panerai
Då har den landat hos mig!
IMG_6535.JPG

Måste säga att sitter mycket bättre än förväntat på min taniga handled på dryga 16 cm. Men som redan sagts hade det inte skadat om ändlänkarna varit utformade på annat vis. Den sitter trots detta väldigt skönt. Kör en bild till från sidan.
IMG_6534.JPG
Optimalt för mig hade dock varit om den varit nån eller ett par millimeter mindre. Första intrycket är ändå att det är en mycket trevlig och snygg klocka! Känner redan nu att jag måste ha en Sinn!

Skönt den kom fram ordentligt! Saknar den!!

Jim
 

dalle

Panerai
2-Faktor
Testa gärna andra modeller av Sinn när du får tillfälle. Om denna känns lite klumpig så kanske 356, 556 eller någon annan av de lite smuttare varianterna kan fungera bra. Många brukar ju bli förälskade 556:an när de testar!
Har testat 556 och 356 i butik. Har varit sugen på en 556 ett tag nu. Bara det att "sugen på-listan" är lång..:rolleyes:
 

dalle

Panerai
2-Faktor
Ja, dax att runda av denna vecka..
Nu är den nedpackad och speedy har sagt hej då..
IMG_6577.JPG

Vi hoppas på ett återseende! :cool:
Gillade 240an mer och mer under veckan! Trots storleken upplever jag den som mycket smidig! Gled in fint under manchetten. Måste även säga att den är grymt skön att bära! H-länken är ju bara så snygg! Dock så ser man redan efter inte allt för många veckor en hel del spår av användande..
Om jag skulle få ändra på något är det, som redan nämnt, en 2-3 mm mindre boett och att ändlänkarna skulle peka mindre utåt och lite mer nedåt. Dock så förstår jag om de med lite grövre handled uppskattar detta!
Allt som allt en mycket trevlig och grymt snygg klocka. Tror inte att jag kommer att köpa mig en då jag brottas lite med tanken att den är något för stor. Det hade varit kul att prova den på läder då det nog hade passat mig bättre. Denna vecka har iaf väckt ett begär om att införskaffa någon annan Sinn!
Nu lämnar jag över stafettpinnen till @demondave
 
Topp