• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Annonsregler för returrätt

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Jag har några frågot till KS medlemmar. Hur ser ni på reglerna vid annonsering?
Vad är funktionen med att returrätt ska vara med?


Exemplen nedan är tagna från förstasidan på annonssidan just nu och kan alltså ses som ett stickprov.

Är nyfiken på hur de personer tänker som bortser från denna regel, exempelvis:
Emil_G https://klocksnack.se/threads/victorinox-chrono-classic-xls.31810/
"Returpolicy diskuteras innan köp."

virrooo https://klocksnack.se/threads/78360-580-oyster-länk-rolex.31830/
Saknar policy

Ruskprick https://klocksnack.se/threads/edox-quartz.31707/
Saknar policy

Undrar även hur denna köpare ska kunna hävda sin retur.
sjstrm https://klocksnack.se/threads/omega-seamaster-stållänk-1515-816.31423/
Beskrivning: "Till salu är en Omega Seamaster stållänk ref: 1515/816.
Repor efter dagligt användande."
Policy: "Full retur om objekt ej som beskrivet. "

Notera att man får vara snabb på bollen här då personerna kan ändra sina annonser.
 

richard1991

Cartier
Jag tycker att "enligt överenskommelse" fungerar. Då får man helt enkelt komma överens om något som båda är nöjda med över PM, något två vuxna människor måste kunna klara av.

"Retur om objektet inte motsvarar beskrivning" är däremot mer tveksam då en beskrivning säkert kan tolkas olika.
 

virrooo

Audemars
2-Faktor
Jag har som du kan se returpolicy i mina andra annonser, här glömde jag helt enkelt bort att skriva till det. Tack för påminnelsen!
 

Ruskprick

Panerai
2-Faktor
I mitt fall är nog "bortser" inte riktigt rätt beskrivning, hade helt enkelt missat att ta med det.
Ordnat nu, tack för påminnelsen.

Och ang returrätten i allmänhet så är jag lite kluven, när vi hade lite färre användare och mer "slutet sällskap" (allt är relativt) så kändes det som en självklarhet och inget som behövdes skrivas ned.
Nu iom antalet annonser och säljare, varav en del bara är här för att sälja, så är det nog bra att ha någon form av regel för det.
 

Korsvold

Omega
Problemet är väl just det att om det nån gång skulle uppstå oenighet om returpolicyn gäller så skulle blir policyn meningslös om den är subjektivt formulerad, vilket de flesta är.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Enligt Herr Jönsson så kan man inte glömma ngt ;) The best of Jönsson :
http://www.klocksnack.se/threads/seiko-h558-5000-arine.18534/#post-357108
Med tanke på att du;
1: Köpte en klocka som beskrevs som sprucken
2: La ut klockan utan att skriva att den var sprucken
3: Får det påpekat, men ändrar inte.
4: Skapar en ny annons utan att skriva att den är sprucken
5: Byter användarnamn
... Så nej, jag har inget förtroende för dig när du säger att du glömde.
 

calzone

Vacheron
Med tanke på att du;
1: Köpte en klocka som beskrevs som sprucken
2: La ut klockan utan att skriva att den var sprucken
3: Får det påpekat, men ändrar inte.
4: Skapar en ny annons utan att skriva att den är sprucken
5: Byter användarnamn
... Så nej, jag har inget förtroende för dig när du säger att du glömde.
Lite butter idag? :D
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
så är det nog bra att ha någon form av regel för det.

Och det finns det ju, nämligen att man ska uttrycka om man accepterar returer och i så fall under vilka omständigheter.

Det är inte meningen att peka ut just er 4, men är man inne och tittar på lite annonser, så är det uppenbart att många glömmer, alternativt inte orkar/tycker det är nödvändigt att specificera en returpolicy. 4 annonser på en sida är ju en ganska stor andel oavsett anledning.

Och om man inte skriver ut skick eller hur klockan beter sig (gångavvikelse/gångreserv), så blir det ju omöjligt att hävda att klockan inte överensstämmer med beskrivningen.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Utveckla! Skulle va väldigt intressant att få veta på vilket sätt jag "utnyttjar" medlemmar på KS...................


När du vet att klockan är trasig och inte informerar det i din säljtråd, när priset, ursprungligen, avser ett pris som skulle vara rimligt för en hel klocka. Någon som inte är insatt skulle kunna köpt klockan för ditt ful-pris och efter det insett att den hade en spricka som gick rakt igenom skyddet, som är en stor del av klockan i detta fall.
 

calzone

Vacheron
När du vet att klockan är trasig och inte informerar det i din säljtråd, när priset, ursprungligen, avser ett pris som skulle vara rimligt för en hel klocka. Någon som inte är insatt skulle kunna köpt klockan för ditt ful-pris och efter det insett att den hade en spricka som gick rakt igenom skyddet, som är en stor del av klockan i detta fall.
Du får det att låta så stort...Precis som om jag utnyttjar medlemmar här på KS, då skulle jag nog varit avstängd för länge sen ;) Jag äger fortfarande klockan så förstår fortfarande inte hur jag har utnyttjat ngn här på KS?..............O btw en liten spricka som knappt syns i shrouden är en trasig klocka enligt dig? Finns nog många samlare ink mig själv som inte bryr/stör sig på det.
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Du får det att låta så stort...Precis som om jag utnyttjar medlemmar här på KS, då skulle jag nog varit avstängd för länge sen ;) Jag äger fortfarande klockan så förstår fortfarande inte hur jag har utnyttjat ngn här på KS?..............O btw en liten spricka som knappt syns i shrouden är en trasig klocka enligt dig? Finns nog många samlare ink mig själv som inte bryr/stör sig på det.


Du har ju redan blivit avstängd från forumet en gång...
 

ZQT

The Banker
2-Faktor
Tycker du att detta är relevant i sammanhanget? Jag blev avstängd i 3 månader ifrån 1 del av forumet, det var inte k&s...........

Ville bara visa på att du inte har något emot att ljuga, varesig det handlar om något du säljer eller saker du säger. Det avslutar den här diskussionen, du ljuger åt höger och vänster och försöker lura folk.

En sak är ju säker, jag kommer aldrig göra en deal med dig.
 

calzone

Vacheron
Ville bara visa på att du inte har något emot att ljuga, varesig det handlar om något du säljer eller saker du säger. Det avslutar den här diskussionen, du ljuger åt höger och vänster och försöker lura folk.

En sak är ju säker, jag kommer aldrig göra en deal med dig.
Jasså det säger du. Vågat av dig att dra slutsatser innan du tagit reda på fakta! Kan säga att du är helt ute o cyklar...

Då är det ömsesidigt :)
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Det är mycket spännande ja. Tur att vi alla är olika :) O btw så bytte jag inte användarnamn pga detta, skulle uppskatta om du tog reda på fakta innan du uttalar dig.
Du bytte användarnamn, vilket aldrig är ett förtroendeingivande drag. Exakt när detta var låter jag vara osagt, men det var efter att du lade upp den annonsen.

Det faktum att du själv tar upp den annonsen är ju ett bra bevis på att du är helt ovetande om när du gör bort dig, vilket hänt mer än en gång.
 

calzone

Vacheron
Du bytte användarnamn, vilket aldrig är ett förtroendeingivande drag. Exakt när detta var låter jag vara osagt, men det var efter att du lade upp den annonsen.

Det faktum att du själv tar upp den annonsen är ju ett bra bevis på att du är helt ovetande om när du gör bort dig, vilket hänt mer än en gång.
Omen tex är inte ärlig bara för att han bytte användarnamn?...Skärp dig! Ta reda på fakta som sagt...tänker inte ödsla ngn mer energi på dig.
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
Kan du sluta spekulera?...
Du är medveten om att det är du som öppnat dörren eller? Berätta hur det var då istället, om du inte vill bli missuppfattad. Utifrån ser det ju rätt uppenbart ut att det var för att slippa kopplingen till det negativa som hörde ihop med Seikoman.
 
Topp