• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Anodiserad alu bezel, Hur mycket tål dom igentligen?

D

Deleted member 7325

Guest
Mitt första inlägg här så hoppas ni inte kör över mig nu

Men ska snart ut med mycket pengar och det enda som oroar mig är att klockan jag har tittat på som är en Breitling Superocean Heritage, har en bezel i anodiserad alu, Jag var hela tiden inställd på en chermamisk bezel som ska stå sig bra mot repor, Jag är jävligt orolig att om jag satsar på Breitlingen så kommer jag snart ha en repig bezel, Hur är det igentligen, vad tål den och är den väldigt lätt att repa jämfört med en i keramik?

Googla på bilder på SOH:n så Jan du se hur bezelringen ser ut efter några års användande!
Personligen tycker jag att alu-bezeln är vackrare, då den ”lever” och åldras med värdighet (usch vilken nörd man är)
Keramer är mer ett ”dött” material och ändras inte på samma sätt över tid.
Anodiserat aluminium är också väldigt hårt, dock långt ifrån keramet

Enda sättet en alu bezel åldras på är ju med fula repor, inte så lockande tuvärr

Keramiska inlägg är mycket reptåliga. Inlägg i aluminium repas ganska lätt i jämförelse (men knappast så det innebär ett problem enligt mig). Vilket som är snyggast tycker jag beror på klockan det sitter på. Tycker du om klockan och den har aluminium inlägg är det bara att köra! Skulle det bli för repigt kan du ju byta.

Mitt första inlägg här så hoppas ni inte kör över mig nu

Men ska snart ut med mycket pengar och det enda som oroar mig är att klockan jag har tittat på som är en Breitling Superocean Heritage, har en bezel i anodiserad alu, Jag var hela tiden inställd på en chermamisk bezel som ska stå sig bra mot repor, Jag är jävligt orolig att om jag satsar på Breitlingen så kommer jag snart ha en repig bezel, Hur är det igentligen, vad tål den och är den väldigt lätt att repa jämfört med en i keramik?
Förmodar vridringen är i stål men inlägget är alu? Isf en beprövad lösning som håller mycket bra. Se bara på alla Sportrolex som är förra generationen och äldre. Inläggen bör också vara billiga att byta om de är i alu.

Enda sättet en alu bezel åldras på är ju med fula repor, inte så lockande tuvärr
Om du googlar ghost bezel kan du se hur många som vill bleka sina gamla aluminium inlägg för att få dom att se gamla och slitna ut. Det är klart att du kan repa inlägget ,men förutom att det är en sportklocka som ska leva lite är det svårare än man tror att slita ut inlägget. Är inte boetten blankpolerad på den modellen? I så fall är det väl bara en bonus om du sliter inlägget i takt med att boetten får repor, vilket den kommer få. Tycker du kan köpa utan oro

Är inte boetten blankpolerad på den modellen? I så fall är det väl bara en bonus om du sliter inlägget i takt med att boetten får repor, vilket den kommer få. Tycker du kan köpa utan oro

Håller med.
Ta SubC t ex. De jag ägt tyckte jag blev fula då blankpolerade sidorna repades men keramiska vridningen var sprillans nytt hela tiden. Det blir en obalans. Den nya generationens sportklockor med keramiska inlägg/bezels är snygga i början men åldras inte på samma sätt som tidigare generationer då det blir jämnt slitage över hela klockan.

Breitling SOH finns med keramiskt inlägg också. Så det är bara att välja. :)
Vilken modell är du ute efter?

Den håller läääänge och åldras med värdighet.
I värsta fall kan du nog bara byta ut insertet enkelt.

35 år gammal aluminiumbezel
F2201851-ADC4-4514-A094-A8EC0C4ECE8C.jpeg

Om du googlar ghost bezel kan du se hur många som vill bleka sina gamla aluminium inlägg för att få dom att se gamla och slitna ut. Det är klart att du kan repa inlägget ,men förutom att det är en sportklocka som ska leva lite är det svårare än man tror att slita ut inlägget. Är inte boetten blankpolerad på den modellen? I så fall är det väl bara en bonus om du sliter inlägget i takt med att boetten får repor, vilket den kommer få. Tycker du kan köpa utan oro
Off topic, men det är så löjligt att bleka bezel. Som att torrköra sin Geländewagen i grusgropen, torktumla sin Barbourjacka med stenar eller liknande för att efterlikna naturligt åldrande.

Off topic, men det är så löjligt att bleka bezel. Som att torrköra sin Geländewagen i grusgropen, torktumla sin Barbourjacka med stenar eller liknande för att efterlikna naturligt åldrande.
Nej för faen! Jag är helt för att modda :D. Ville bara belysa hur lite en alubezel slits på naturlig väg (inom överskådlig tid)

Typiskt! Då valde du den som inte finns med keramisk ring. De andra modellerna gör ju det.

Är ute efter en beg och eftersom bara dom nya SOH har chermamic bezel blir det ett sju helvetes gap i pris mot vad jag är beredd att lägga, annars hade ju problemet varit löst för längesen

Tillbaka
Topp