• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Anonimo Militare Chrono Bronze.

Tigerrrr

Rolex
2-Faktor
Hej,
För ett tag sedan läste jag en artikel om klockor gjorda i brons och blev nyfiken. Så började jag tråla efter någon att köpa. Panerai har några mycket fina men de är lite för dyra kan jag tycka (De börjar på ca 200' på C24). Jag menar, det är ju trots allt brons och inte guld.
Christopher Ward har en men designen tilltalade inte. Men så kom jag tänka på Anonimo och till slut hittade jag den! Den fanns i Holland och kom hem i dagarna.

Anonimos korta historia
Företaget grundandes 1997 i Florens efter att Panerai lämnat Italien för Schweiz om jag har förstått det hela rätt. 2009 bytte företaget ägare och ledning. Stor del av tillverkningen sker numera i Schweiz men huvudkontoret är kvar i Florens.

Anonimo Militare Chrono Bronze
Jag fastnade snabbt för deras Militare-serie och då den i brons. Klockan är ganska stor med sina 43,4mm och 14mm hög. Men klockan känns ungefär som en Panerai och inte för stor för mig iaf.
b55398263deb4c0dcf21d6f4c2dfef95_433x630_100_1507014467_crop.png

Lite fakta om klockan
Referens: AM-1120.04.001.A01
Storlek: 43,4mm, 14mm hög
Urverk: Sellita SW300, Automatisk
Gångtid: 42 timmar
Safirglas med AR
10 ATM
Listpris: CHF 4750:- vilket blir ca 41 000kr med dagens kurs. Erikssons Urhandel säljer den men vet inte deras pris.


Boetten
Den är som sagt gjord i brons. Brons är ett material som tål väder och vind mycket bättre än stål. Speciellt saltvatten klarar materialet riktigt bra. Skönt att veta då man bor på västkusten. Men klockan kommer på ett läderband och jag hoppas att det finns lämpliga gummiband att komplettera med till sommaren.
Varje klocka kommer att åldras olika på grund av hur den används och i vilka miljöer.
Kronan sitter klockan 12 och är nog mer en marknadsföringsaspekt än någon speciell funktion. Men den sitter mer skyddad antar jag. Fästet till bandet är ledat och fungerar som kronskydd/lås.
Bakboetten är av titan (tror jag).
IMG_1099.jpg

IMG_1108.jpg

IMG_1110.jpg

IMG_1111.jpg




Tavlan
Tavlan är gjord av brons som sedan är lackad i brunt och efter det skrapad. Det ger en fin struktur och den känns mer levande på så sätt. Jag gillar verkligen de romerska siffrorna 04-08-12. Det ger klockan ett eget utseende och egen identitet. Tavlan upplevs ofta som svart och slät men i bra ljus så kommer den bruna strukturen fram.
IMG_1117.jpg



Armbandet

Klockan kommer på ett svart kraftigt läderband som verkar vara i bra kvalitet. Det påminner lite om IWC:s läderband. Det är ganska hårt och det kommer nog ta ett tag innan det mjuknar. Låset är i brons det också och påminner lite om Panerais lås.
På grund av kronskyddet så går det inte att använda vanliga band till den då bandets infästning är helt annorlunda. Det nedre bandet har vanlig infästning.
IMG_1098.jpg

IMG_1101.jpg



Box och tillbehör

Klockan kommer i en fin svart box som har ett svart ytterskydd. Själva klockan ligger i ett litet rese-etui (ungefär så som Breitling förpackar sina klockor) som i sin tur ligger i en vacker ask. Certet är elektroninskt med en liten usb-sticka så att man själv kan registrera klockan hos Anonimo och på så vis få ytterligare 1 års garanti.
Det följer inte med någon manual utan den får man ladda ner från deras hemsida.
IMG_1093.jpg

IMG_1096.jpg

IMG_1097.jpg

IMG_1100.jpg

IMG_1115.jpg


Sammanfattning
Jag tycker att Anonimo har hittat en egen design och identitet och som funkar riktigt bra. Klockan andas italiensk design. Att den sedan är gjord i brons gör den än mer speciell i mina ögon. Klockan bärs stort, det är en manlig klocka. Jag ser redan fram emot deras nya serie Epurato och då speciellt den i brons!
Jag har säkert missat en massa och det finns säkert både stavfel som faktafel. Fyll gärna på eller rätta mig:)

Sa jag att jag gillar den mycket?!

IMG_1105.jpg
 
Senast ändrad:
Topp