• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Anonimo? Pigalle eller dajm?

Denke

Brännström
2-Faktor
Jag har länge varit sugen på att testa en Anonimo. Vad är era erfarenheter av märket?

Alla takes på Anonimo är av intresse!

:cool:

Jag är grymt nöjd med min Professionale GMT.

Urtavlan är välgjord med djup svart färg och lumen är riktigt bra.

Var däremot Anonimo riktigt excellerar är caset. Det är väldigt välgjort med hög detaljrikedom och känns otroligt solid.
Tycker även caset på min modell skiljer sig från det mesta där ute med sina asymmetriskt utspridda skruvar på framsidan som håller ihop boetten och gör den vattentät till 2000m. Även kronan är lite speciell och placerad kl4 vilket gör att klockan sticker ut från mängden.

Urverket är inget att klaga på. Ett ETA 2893-2 GMT verk som funkar oklanderligt.

Vad som är mindre bra.
Skulle önska att Anonimo hade satsat på AR glas. Det blir en del reflektioner och när urtavlan är svart med nästan svarta visare kan det ta någon sekund att se tiden.

Summa sumarum så är jag mycket nöjd med min och nu när priserna har sjunkit på begagnat marknaden så är de väl värda sina pengar i min mening.

3e9u8aja.jpg

qyna6y7e.jpg

Bumpar denna lite. Har noterat ett antal till salu för under 10k så nu börjar prisbilden bli attraktiv... :cool:

Nån som har mer input om kvalitet etc?

Denke skrev:
Spencer66 skrev:

Märkligt...jag upplever ju Anonimo som det riktiga Panerai....eller vad säger @masterkiller ?

Eftersom Panerai är nya hackkycklingen så får vål jag stå som ensam försvare som vanligt, 'It's Lonely At the Top' som man säger...

Ja, vad säger man, Panerai säljs där AP, Rolex, Jaeger, Vacheron säljs, Anonimo, jaa vart säljs dom??? På riktigt -vilka säljer dom, någon som VET??

Skämt åsido så är Anonimo väl egentligen ett micromärke som lever på att några designers från Panerai gick ut och startade ett eget märke och dessutom så ligger dom beggade bara snäppet under beggade Pannor så varför man ska välja Anonimo förstår jag faktiskt inte...

För att tråden inte ska spåra så tänkte jag passa på och tipsa om ett märke som det INTE pratas om mycket och många kanske inte känner till men som har en KLAR koppling till Panerai och det är Ennebi som däremot kan vara värda att kolla på, dom verkar stå högt i kurs hos Paneristis och företaget startades av Bettarini som är ansvarig för relaunchen av Panerai på 90talet (Tillsammans med Sly självklart)

Här är en gammal Panerai prototyp som aldrig gick till produktion men som man helt klart ser vart Ennebi's design kommer ifrån och kanske varför Paneristis verkar gilla dom...

1000w

http://www.ennebiwatch.com

Review-of-the-Ennebi-Fondale-Diver-mens-wristwatch.jpg

vintage_leather_watch_strap_ennebi_fondale008.jpg

4661427833_9cda2dbfb6.jpg

4587256954_fc468ca6c2_b.jpg

Denke skrev:
Det är alltså bara Peter A som har/har haft en Anonimo? :mrgreen:

Denke, jag har ju en som vi varit i kontakt angående tidigare. Angående kvalitetskänsla så tycker jag den upplevs som hög.

Var däremot Anonimo riktigt excellerar är caset. Det är väldigt välgjort med hög detaljrikedom och känns otroligt solid.

Håller helt med. Tror de är allmänt kända just för sina case av hög kvalitet

Från Anonimos hemsida:

The centre of each Anonimo Firenze watch is its case. The secret is the company's own workshop which produces the watches manually - the heart of Anonimo Firenze.
You can recognize an Anonimo Firenze by its solid, handcrafted watch case. The case reveals the company's roots: a workshop which manufactures watch cases since more than 70 years.
“Casemakers in Firenze since 1939” is proudly engraved on the back of each timepiece.

@masterkiller : Ennebi verkade lite för knasigt för mig. Kändes lite kokkobello rent designmässigt. Har du sett nån live?

Denke skrev:
@masterkiller : Ennebi verkade lite för knasigt för mig. Kändes lite kokkobello rent designmässigt. Har du sett nån live?

Nej tyvärr, men dom kommer upp dagligen på paneraisti iallfall så dom verkar ha köpare och verkar vara stora i staterna MEN dom är dyra och faller under samma kategori som Anonimo att prisskillnade är så liten (eller ingen och t.om dyarare än Panerai) och då är Panerai mitt val och dom som går igång på Ennebi verkar vara Paneristis med flera olika pannor och vill skoja till det lite med en Ennebi i samligen...'

masterkiller skrev:
Denke skrev:

Nej tyvärr, men dom kommer upp dagligen på paneraisti iallfall så dom verkar ha köpare och verkar vara stora i staterna MEN dom är dyra och faller under samma kategori som Anonimo att prisskillnade är så liten (eller ingen och t.om dyarare än Panerai) och då är Panerai mitt val och dom som går igång på Ennebi verkar vara Paneristis med flera olika pannor och vill skoja till det lite med en Ennebi i samligen...'

Fast Anonimo ligger inte så sjukt högt begagnade. Har sett flera ute för under 10K, inga värstingmodeller, men schyssta basicex. Och då ligger de ju inte i närheten av begagnade pannor. De som ligger uppåt 20 begagnade verkar galet svårsålda.

pulpen skrev:
masterkiller skrev:
Men frågan kvarstår, VART säljs Anonimo, hittar faktiskt inte det på riktigt????

Enligt deras hemsida så finns de inte i Sverige men i Danmark:

Denmark, Norway and Sweden

ASIGNA NORDIC ApS

Hundesovej 8 B
DK-2820 Gentofte, Denmark
Lars Frithiof Sørensen
Tel +45 5125 1864
[email protected]

Jo så det men deras sida visar bara generalagentens namn och kontaktuppgifter men sedan hittar jag ingen återförsäljare någonstans, weird!

masterkiller skrev:
Jo så det men deras sida visar bara generalagentens namn och kontaktuppgifter men sedan hittar jag ingen återförsäljare någonstans, weird!

Jaha, jo så är det kanske att det där bara är generalagenten. Då är nog ett mail till dem det enklaste sättet att få svar.

Bumpar den här tråden lite....

Är ju sjukt sugen på en Anonimo och har hört att den verkliga anledningen till att masterkiller flippar sin panna och sin BR är att han ska köpa en Anonimo...

Är detta korrekt?

Sent from my iPad using Tapatalk HD

MattiasK på ttt hade en jävligt snygg anonimo (enligt mig snyggare än alla panerai jag sett)med kronan på högkant liksom men undrar om det verkligen var ETA i den för den försvann till Italien på service under lååång tid vilket fick honom att tappa sugen på märket. Finns en tråd med bild på gamla ttt. De därna ennebi eller vad de hette var f.ö nog bland det fulaste jag skådat, fick fan ont i ögonen.

Ja hade en för några år sedan. Älskade designen, men urverket funkade inte för mig, den drog inte upp sig som den borde så den åkte iväg på service via RobE till italien, och sen blev det svart. Efter åtskilliga mail/samtal så blev jag efter ett halv år tvungen att börja hota med att anmäla klockan försvunnen. Jobbiga var att jag bara kunde vända mig till RobE som hade tagit emot servicen för det var där den var såld från början. Jag startade också en tråd på watchuseek där jag drog hela historien i detalj och sedan uppdaterade när jag hörde något nytt. Där var någon med känningar som hörde av sig till någon inom anonimo och berättade om tråden. Anonimo hade en tajt liten klick fans där som engagerade sig och tyckte också blev upprörda av allt strul. Det var först då som hjulen började rulla och jag fick några veckor tillbaka den. RobE tog inget betalt för servicen så heder åt dem, de hade iofs varit väldigt sega i kontakten och skyllde allt på att Anonimos verkstad aldrig svarade på samtal. Klockan kom tillbaka och då visade det sig att de haft strul att få den tät om jag minns rätt och blivit tvungna att byta ut hela bakstycket, de hade fått svarva ett helt nytt. De hade också bytt ut kronan till en med annat utseende. Jag tyckte det var tråkigt att de bytt så stora orginaldelar då det var en LE-modell med gravyr på baksidan. Jag hade vid det här laget tröttnat totalt på märket och gått vidare i klocksvängen så jag flippade den direkt mär jag fick tillbaka den. Det var säkert många omständigheter som gjorde det hela så katastrofalt men objektivt så skötte anonimo det väldigt dåligt. Så även fast jag fortfarande gillar designen skulle jag inte skaffa en igen.

Har haft en Millemetri, helt ok klocka.
Känner nån form av hatkärlek till märket.
Naturligtvis ska du köpa en. Man bör prova allt minst en gång här i livet utom möjligen att slå ihjäl en oskyldig.

Tillbaka
Topp