• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Anrikt nytillskott!

easy rider

Brüno
2-Faktor
Cartier är säkert för många mer förknippat med smycken än med klockor. Jag själv har ingen jättekoll på märket, men efter att ha sett bilder på Aurum 's och senare naggge 's Santos fick jag upp ögonen för märket. Suget efter en Santos har legat latent rätt länge, dock har jag inte gjort mycket för att stilla det. Inget letande, sparande eller säljande har skett för att få tag i en. I söndags så stötte jag dock på en och igår blev det ett spontanköp.

6xWnH0i.jpg


Redan 1904 tillverkade Cartier, efter önskan från den brasilianske piloten och pionjären Alberto Santos Dumont, den första moderna handledsklockan tillika pilotklockan, Cartier Santos. Med den kunde han ta tid på sina flygningar, utan att behöva fippla med ett fickur, modernt!

INZ6Pdx.jpg


G2xDUOL.jpg


Stående flygning, läckert!
s8ftbKS.jpg



Mitt köp är en senare modell, det råder dock ingen tvekan om arvet. Namnet är Cartier Santos Galbee och denna mäter ca 29x29 mm, men bärs något större tack vare det rektangulära caset och integrerade länken. Detta ex är en quartzare, vilket är perfekt då den förmodligen kommer spendera en del tid i lådan mellan varven. Tavlan är mycket fin och har ett klassiskt utseende jag gillar och visarna är blåoxiderade.
Den har fått sig ett par snytingar, så igår kväll polerades den lätt, samt rengjordes i ultraljudstvätten, välbehövligt.

Jag har bara en kass bild, direkt efter upplockande.

mWzX3a6.jpg


UM2XyAu.jpg


mgNMBdZ.jpg


heQLnVv.jpg


nkL1c0l.jpg


sInQrLu.jpg
 

Flat-Eric

Stålklockans beskyddare
2-Faktor
Coolers! En kollega har en sån, ser hård men ändå galant ut på samma gång. Bra med lite nya vingslag utöver vintage rolex på KS
 

Ernesto

Patek
2-Faktor
Grattis! Minns jag rätt var det Cartier som gjorde armbandsuret populärare än fickuret. Ta en titt på Tank Solo också, på läder gör den sig riktigt bra!
 

plattfot

Rolex
Bra köpt!
Har sneglat på något liknande vid ett par tillfällen.

Passa på att lyssna på det gamla avsnittet av stil i P1 som handlar om armbandsur. Där nänms Santosen om jag inte minns fel.
 
Topp