• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

/Hook & Leben

Antal steg per minuter power reserve?

Jonire

Basic
I dessa ”home-office” tider, är det nån som gjort en empirisk studie över minimalt antal steg per dag, eller ”promenad-minuter” som håller en typisk automat uppdragen? För egen del blir det oftast en lunchpromenad per dag annars mest för att sätta på kaffe....
Vore intressant och kul med en ”steg per power reserve” tumregel..🙂

Även de mest inaktiva dagar håller tangentbordsskrivande, promenaden mellan datorn och kaffebryggaren och huvudkli min klocka uppdragen.

Jag går normalt 3-4 km per dag under veckan, men har för övrigt ett stillasittande jobb. (Framför dator, hemma.) På helgerna varierar det rätt mycket, från 0-5 km per dag kanske.

Inga problem att hålla klockan igång med det men jag har märkt att den periodvis kan sakta sig en del, några sekunder per dygn. (Fullt uppdragen går den normalt +5 s/dygn.) Jag misstänker att det beror på att den periodvis är lite dåligt uppdragen pga för lite aktivitet.

I dessa ”home-office” tider, är det nån som gjort en empirisk studie över minimalt antal steg per dag, eller ”promenad-minuter” som håller en typisk automat uppdragen? För egen del blir det oftast en lunchpromenad per dag annars mest för att sätta på kaffe....
Vore intressant och kul med en ”steg per power reserve” tumregel..🙂
Det är nog svårt att svara på då det inte är stegen utan armens rörelse som drar upp klockan. Jag tippar att du kan hålla god power reserve på 0 steg om du tex läser en bok, sitter vid datorn osv.

Det är nog svårt att svara på då det inte är stegen utan armens rörelse som drar upp klockan. Jag tippar att du kan hålla god power reserve på 0 steg om du tex läser en bok, sitter vid datorn osv.
Är ju som du säger...! På skoj ska jag nog ta mej fanken göra lite test. Har en traktor Skx007 och en nyservad SMP. Vore kul att gå ex 1km med de båda ”döda” innan och sen notera hur långt de går efteråt och hur många steg det var...

Att ta reda på hur många steg som krävs för en minut tidsreserv, är lite som att ta reda på hur många apelsiner det krävs för en liter motorolja...

Att ta reda på hur många steg som krävs för en minut tidsreserv, är lite som att ta reda på hur många apelsiner det krävs för en liter motorolja...
Njaa...är det så oförutsägbart tror du? Rotorn borde väl röra sig någorlunda lika när man går i en viss given takt. Däremot borde det kunna skilja mellan olika klockor.

Beror ju på hur mycket man flaxar med armarna, har ingenting med steg att göra?
Tänker att en vanlig smart watch på armen lär väl bygga sin stegberäkning på armens pendlande. Armflaxande tar den förmodligen ur stegberäkning som just flax...går man så rör sig ju armarna i visst återkommande rörelsemönster..typ😊

Har alltid tyckt att Rolex (3135 främst) är väldigt kinkiga om man är för inaktiv. Med Omega har jag aldrig haft problem, sitter jag framför datorn är den stark i amplitud, medan en 16610 nästan var urladdad, trots relativt nyservad.

Om du skaffar en timegrapher så kan du ganska enkelt räkna ut hur mycket du behöver röra dig, finns enklare för tusenlappen.

Har alltid tyckt att Rolex (3135 främst) är väldigt kinkiga om man är för inaktiv. Med Omega har jag aldrig haft problem, sitter jag framför datorn är den stark i amplitud, medan en 16610 nästan var urladdad, trots relativt nyservad.

Om du skaffar en timegrapher så kan du ganska enkelt räkna ut hur mycket du behöver röra dig, finns enklare för tusenlappen.
Jaha intressant. Jag ska plocka på mig några på en kortpromenad och testa nån dag när andan faller på. Har ingen Rolex men en SMP. To be continued....🙂

Tänker att en vanlig smart watch på armen lär väl bygga sin stegberäkning på armens pendlande. Armflaxande tar den förmodligen ur stegberäkning som just flax...går man så rör sig ju armarna i visst återkommande rörelsemönster..typ😊
Stegräknare nu för tiden mäter accelerationen i olika riktningar, dvs hastighetsförändringar, och räknar ut vad som är steg och inte. Ett armflax har för liten/mjuk förändring i hastigheten jämfört med ett steg för att faktiskt räknas som ett steg. Prova att kolla stegräknaren genom att smyga mjukt som en ninja.

Olika urverk är olika effektiva på att dra upp klockan. En tung rotor drar upp bättre när den här kommit igång att röra på sig, men en lättare rotor börjar röra på sig fortare. Det beror också på hur rotorns vikt (massa) är fördelad. Liknande avvägningar gäller för mekanismer som drar upp åt båda hållen (bi-directional) eller bara åt ena hållet (uni-directional).

Så ur en vetenskaplig synvinkel skulle jag säga att det är svårt att korrelera ("sätta likhetstecken mellan") antal steg med uppdragningen av ett urverk - och speciellt att jämföra mellan urverk.

Tillbaka
Topp