• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Antimagnetiska klockor

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Surfade lite antimagnetiska klockor. Sinns klockor är ju antimagnetiska enl DIN8309, läste på att det betydde att de ska klara 4800 A/m.

Vad betyder det då?

Fick läsa på lite mer och lärde mig att 4800 A/m är detsamma som.........hela........60 gauss.

Det gör ju Rolex 1000 gauss och framförallt omegas 15000 gauss klocka lite mer imponerande.

Måste nog ha antimagnetiskt.
 

Kejsaren

Audemars
2-Faktor
Jag tror att en antimagnetisk klocka skulle matcha mig bra. Jag har tapetserat alla väggar i mitt hus med aluminiumfolie för att undvika kosmisk strålning. En milgauss blor som kronan på verket när jag tar mig ut från min strålningsskyddade jordkula.
 

TKVF

Panerai
Jordens konstanta magnetfält (som kompassen använder sig av) är ungefär 1 gauss. Lite mindre på flertalet ställen. Visst är det fräckt med magnetfält och så. Men dom "svalnar" ganska snabbt ocks.

Elsvetsar, elmotorer och större industrismältverk genererar ganska höga elektromagnetiska fält. Lok som jag jobbar med har ca 10 mikro tesla magnetfält.

För en vanlig individ i samhället är jordens magnetiska fält det absolut största vi kommer i närheten av. Men 100 mikrotesöa är då lika stort som jordens konstanta fasta magnetfält.

En klocka på 60 gauss, tål alltså 60 gånger högre magnetism än bad jorden ger. Hoppas detta ger lite perspektiv.

Som att jämföra att köpa en dykklocla som tål 5000 meters tryck när man snorklar.
 

john b

Rolex
En standardmagnetkamera har ett magnetfält på 15000 gauss, eller 1,5 Tesla.
Så vill ni kolla meniskerna utan att ta av klockan är det omega som gäller. Frågan är iofs om ni orkar bända loss boetten från maskinen när ni skall ut igen.
 

Emil_G

f.k.a hastkista
Vilka potentiella problem är det antimagnetismen ska skydda mot, om man nu utsätter klockan för magnetism?
 

par

Patek
2-Faktor
Omegan med 15000 Gauss är riktigt bra. En av få omegor jag kan tänka mig att köpa.
 

barnefko

Omega
Till alla proffs där ute: hur demagnetisetar man egentligen en vanligt automatklocka? Måste den plockas isär?
 

Leben

Queen Elizabeth II
Forumpersonal
Owner of KS
Pledge Member
2-Faktor
Surfade lite antimagnetiska klockor. Sinns klockor är ju antimagnetiska enl DIN8309, läste på att det betydde att de ska klara 4800 A/m.

Vad betyder det då?

Fick läsa på lite mer och lärde mig att 4800 A/m är detsamma som.........hela........60 gauss.

Det gör ju Rolex 1000 gauss och framförallt omegas 15000 gauss klocka lite mer imponerande.

Måste nog ha antimagnetiskt.
image.jpg
 

Mr_Jonas

Audemars
2-Faktor
Tycker ni har missat IWC i diskussionen. På 30-talet kom Mark IX, var till för piloter.
Även Ingenieur tillverkas för att speciellt tåla starka magnetfält
 

WBergdahl

Panerai
Omegas 15000 gauss är inte bara imponerande, den är även jävligt snygg!

Någon som testat den irl?

Testade den faktiskt igår!
Satt otroligt bra på handleden med sina 41,5mm, kändes dock ganska mycket mindre (i mina ögon) :)

Värt att tillägga är att 15.000 Gauss är lika mycket som 1,5 Tesla och jordens magnetfält har en styrka på 0,5 Gauss!
 
  • Like
Reactions: par

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
Inte för att vara sån, men finna väl inga klockor som är antimagnetiska? Möjligen är de mer eller mindre resistenta mot magnetfält ;)

Nya milgausen med blå tavla är ju bara helt outstanding. Brädar tyvärr geting Omegan, fast Omegan har ett coolare verk.
 

Beastie

Mr Cowbell
2-Faktor
Inte för att vara sån, men finna väl inga klockor som är antimagnetiska? Möjligen är de mer eller mindre resistenta mot magnetfält ;)

Nya milgausen med blå tavla är ju bara helt outstanding. Brädar tyvärr geting Omegan, fast Omegan har ett coolare verk.

De kallas ju för antimagnetiska.
Omegas nya "master co-axial" är ju Tillskillnad från andra antimagnetiska klockor helt omagnetiskt. Istället för ett skyddande hölje runt urverket är hela verket byggt av omagnetiskt material.
 

WBergdahl

Panerai
Inte för att vara sån, men finna väl inga klockor som är antimagnetiska? Möjligen är de mer eller mindre resistenta mot magnetfält ;)

Nya milgausen med blå tavla är ju bara helt outstanding. Brädar tyvärr geting Omegan, fast Omegan har ett coolare verk.

Nya Milgauss golvar inte Omegan... Den heter "milgauss" av en anledning, och det är för att den klara av 1000 gauss - 14.000 mindre än Omegan
 

Rockenfeller

Panerai
2-Faktor
De kallas ju för antimagnetiska.
Omegas nya "master co-axial" är ju Tillskillnad från andra antimagnetiska klockor helt omagnetiskt. Istället för ett skyddande hölje runt urverket är hela verket byggt av omagnetiskt material.
Ja, ser nu att i klockvärlden kallas det tydligen så. Något antimagnetiskt skulle ju egentligen avmagnetisera magnetiserade material, vilket dessa inte gör utan enbart är byggda i material som inte kan magnetiseras.

Observera att jag inte menar att racka ner på dessa verk. Tycker det är sjukt coola. Hoppas seamaster 300 är så fin som på bilderna och bär litet. Då kan det nog bli köp!
 

par

Patek
2-Faktor
Var inne och testade omegan idag. Gillade verkligen modellen faktiskt. Blir en häftig med gult brytning mot det svarta. Det enda negativa är nog Pcl. Riktigt trevlig modell, här är en kass bil från affären.
image.jpg
 
Topp