• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Antingen nå målvikt eller sälja av samtliga nyinköpta klockor

R38148

Cartier
2-Faktor
Hej på er KS-vänner. Jag hoppas denna tråd är ok att skapa, annars får förstås någon moderator vidta åtgärder.

SAMMANFATTNING:
Jag har beslutat mig för att nå min målvikt - som är bestämd av min ortoped - senast den 30 juni 2020. Vid senaste årsskiftet (19/20) vägde jag 83,7 kg. Min målvikt är 72 kg. Alltså ska jag under första halvåret i år gå ned 11,7 kg.

Om jag väger >72kg den 30 juni 2020 ska jag här på KS till högstbjudande sälja av samtliga mina nyförvärv under första halvåret. Bland nyförvärven kommer det finnas bl.a. en Rolex OP 36 mm och en JLC Reverso Medium Thin. Men det kommer att finnas fler klockor än så bland nyförvärven.

BAKGRUND
Jag är 40+. Jag behöver motivera mig för att gå ned i vikt. Jag har bl.a. en allvarlig förslitningsskada i ena knät och därför har ortopeden strängt förmanat mig att tappa vikt. Jag älskar det goda livet med god mat och god dryck. Jag arbetar förhållandevis mycket (snittar mellan 50-60 timmar förutom under sommarperioden och övriga storhelger osv.) och det gör att jag ibland prioriterar bort träning. Även om jag har en bra grundkondition och periodvis tidigare tränat väldigt mycket, så har de senaste åren varit dåliga vad gäller leverne. Jag behöver motivation, som sagt!

VAD HAR DETTA MED KS ATT GÖRA?
Ja, egentligen inget. Men samtidigt mycket. Ett av mina största intressen är klockor. Jag har principen att aldrig sälja av någon klocka. Mitt ultimatum till mig själv är att antingen nå målvikten eller göra mig av med några ägodelar som betyder mycket för mig. Och i så fall vill jag göra det till någon annan klockälskare och sådana hittar jag väl här på KS.

Jag kommer att regelmässigt varje söndag eller måndag göra en vägning och lägga ut aktuell vikt i denna tråd. Jag hoppas att det finns några bland er som vill heja på eller rent av hänga på och bilda sin egen utmaning åt sig själv. Finns det risk för fusk? Det finns det förstås, men jag ger er mitt ord på att jag inte tänker fuska. Det skulle ju göra hela denna tråd fullständigt meningslös. Jag brukar hålla mitt ord och det kommer jag göra även här.

Om det inte finns något intresse alls, så kommer tråden att självdö. Men det hoppas jag inte att den gör.

Om denna tråd inte är ok att skapa så ber jag om ert överseende!

Ha en fin söndag på er!
 

Niclas

Omega
Go for it!
Alla har olika behov av motivation och kan detta ge dig det du behöver, kör.

När jag skulle sluta röka hittade jag samtidigt min favvoklocka. Frugan sa "köp, men ett bloss så åker den på Blocket"!
-Det var nog 8 år ( och noll bloss ) sedan :)
 

ClownenJac

Panerai
Lycka till! Ska bli kul att följa :)

Jag har ett liknande projekt på g faktiskt - jag vill sluta snusa men det har gått sisådär historiskt. Jag har nu dragit ner från drygt 1 dosa General portion per dag till 3-4 stycken dosor General portion mini i veckan och har som mål att senast 1 maj helt ha slutat med tobak. Om jag klarar det och är snusfri har jag lovat mig själv (och fått med frun på noterna ;) ) att köpa en Speedmaster som belöning.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Ett högt, eller snarare lågt, satt mål. ;) Bara att önska lycka till!

Jag vet av egen erfarenhet att det är en ambitiös plan, jag skulle säga att gå ner mer än en kilo i månaden kan kräva något extra. Jag gick själv ner ungefär 15 kilo, men det tog drygt ett år. En förvarning: Det tenderar att gå i vågor, så det gäller att bita ihop och fortsätta även när det tillfälligt "planar ut". Min första "platå" kom efter de första 5 kilona som försvann väldigt snabbt. Det sägs även att en mer lagom takt kan göra det lättare att hålla vikten sedan, stenhård snabbantning verkar göra det svårare.
 

ante_77

Cartier
2-Faktor
Ett högt, eller snarare lågt, satt mål. ;) Bara att önska lycka till!

Jag vet av egen erfarenhet att det är en ambitiös plan, jag skulle säga att gå ner mer än en kilo i månaden kan kräva något extra. Jag gick själv ner ungefär 15 kilo, men det tog drygt ett år. En förvarning: Det tenderar att gå i vågor, så det gäller att bita ihop och fortsätta även när det tillfälligt "planar ut". Min första "platå" kom efter de första 5 kilona som försvann väldigt snabbt. Det sägs även att en mer lagom takt kan göra det lättare att hålla vikten sedan, stenhård snabbantning verkar göra det svårare.

Mycket beror på ålder.
Jag jobbade 19 dagar i Tyskland i början av millennieskiftet. Gick ner 14kg på dessa dagar.
Tog mig en tvåveckors semester några år senare och gick upp 14kg. Det var iofs en jävla massa vätska intag.

Idag får det mycket långsammare och bara uppåt. Fast vill man riktigt så är det bara att försätta sig själv i zombiemode så fixar man nog 5kg ner den första veckan.
 

pemlock

Panerai
2-Faktor
Mycket beror på ålder.
Jag jobbade 19 dagar i Tyskland i början av millennieskiftet. Gick ner 14kg på dessa dagar.
Tog mig en tvåveckors semester några år senare och gick upp 14kg. Det var iofs en jävla massa vätska intag.

Idag får det mycket långsammare och bara uppåt. Fast vill man riktigt så är det bara att försätta sig själv i zombiemode så fixar man nog 5kg ner den första veckan.
Ja, jag var över 55 när jag gick ner, så det är en helt annat "motstånd" i kroppen än när man var yngre... men jag var inte bara ute efter att bli av med vikt, jag valde vägen via bättre matvanor som jag sedan kan fortsätta med. Så jag äter i princip på samma sätt idag, men nu håller jag vikten i stället.
 

R38148

Cartier
2-Faktor
Lycka till! Ska bli kul att följa :)

Jag har ett liknande projekt på g faktiskt - jag vill sluta snusa men det har gått sisådär historiskt. Jag har nu dragit ner från drygt 1 dosa General portion per dag till 3-4 stycken dosor General portion mini i veckan och har som mål att senast 1 maj helt ha slutat med tobak. Om jag klarar det och är snusfri har jag lovat mig själv (och fått med frun på noterna ;) ) att köpa en Speedmaster som belöning.
Klart det ska bli en Speedmaster!
 

Sheepdog

Panerai
2-Faktor
Går ju få hjälp av dietist också. Men misstänker att du redan har en plan med kost och motion i kombination.

Om du lyckas nå ditt mål, vilken klocka kommer du belöna dig med?

Lycka till!!
 

Reverso

Panerai
Räkna kalorierna, det är iaf det enda som funkar för mig, att ha stenkoll.

Sen så ska man inte lasta sig själv för mycket om man någon dag kör en "cheat day", alla människor är svaga och har svårt att stå emot olika sorters frestelser.

Det är bara till att blicka framåt och ta nya tag. Lägg ingen energi på det som varit.
 

R38148

Cartier
2-Faktor
Går ju få hjälp av dietist också. Men misstänker att du redan har en plan med kost och motion i kombination.

Om du lyckas nå ditt mål, vilken klocka kommer du belöna dig med?

Lycka till!!
A Lange Söhne Lange 1, hoppas jag. Den är min "Graal". Eller så får jag bara vara nöjd och umgås med mina klockor som jag för behålla. Det är ju själva målet :)
 

R38148

Cartier
2-Faktor
Räkna kalorierna, det är iaf det enda som funkar för mig, att ha stenkoll.

Sen så ska man inte lasta sig själv för mycket om man någon dag kör en "cheat day", alla människor är svaga och har svårt att stå emot olika sorters frestelser.

Det är bara till att blicka framåt och ta nya tag. Lägg ingen energi på det som varit.
Du har helt rätt. Jag tror att det är ett effektivt sätt att ta sig framåt med på ett lyckat sätt.
 

Highvalley

Ghetto Living
Friends Of KS
2-Faktor
Det är ju bara ca ett halvkilo i veckan. Det är ingen plåga med ett så litet kaloriunderskott. Gör hållbara förändringar som du kommer stå ut med istället för någon hälsofreakdiet med endast spenat och solsken som du ledsnar på inom en vecka så tror jag att det kommer gå galant. Lycka till! :)
 
H

Hysteria

Guest
Din ålder + ett ambitiöst mål, skulle reka att kolla upp en vegansk kost beroende på hur mycket tid och ork du har till att ställa om i köket/vardagen. Roligaste träningsformen kommer vara det som hjälper enklast, men återhämtningen blir lika viktigt och då är det till största del kost som hjälper dig i min erfarenhet. Lycka till!
 
Jag är 175 cm och väger 82 kg. Jag kommer att bevaka denna tråden.
En sak jag undrar är ju dock vad min matchvikt ska vara? Det måste väl variera med kroppstyp?
Jag är 30+ och har styrketränat till och från sen tonåren. Måste man mäta kroppsfettsnivåer för att veta om man är osund? (Ölmagen kunde vara mindre såklart men är jag osund?)
 
Topp