• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Antireflex på glaset: värmetåligt eller inte?

ironcastle

Patek
2-Faktor
Har funderat på en sak. Glasögon är rätt känsliga för värme. Det rekommenderas att inte hålla huvudet ovanför springan när man öppnar diskmaskinen då ångan kan skada glasögonens AR. Av erfarenhet vet jag att om AR:en skadas ser det för jäkligt ut. I dubbel bemärkelse...
Men hur är det med klockor? Igår tog jag av mig klockan när jag öppnade ugnen för att plocka ut maten. Har nån hört om någon någonsin lyckats skada AR:en på en klocka genom värme?
Fram tills jag vet annat åker klockan av när det finns risk för hög värme.

Förresten, kanske någon som vågat basta med sin på utsidan AR behandlade klocka?
 

ironcastle

Patek
2-Faktor
Skärbrännaren känns lite vansklig i allmänhet. Tänk om man råkar skära bort kronan, då kan man ju inte ställa klockan och det är väl egentligen ännu sämre...
 

Gulliver

Cartier
2-Faktor
Nej tror inte du behöver oroa dig! Dom klockor som har AR på utsidan är ju trots allt få. Vanligast är att AR är applicerad från insidan av glaset så den möter ju aldrig värmen på sammas sätt som ett par glasögon där båda sidorn är öppna! Sen kan säkert safirglas uppnå en temperatur där även inner-AR kan skadas men det lär ju vara långt över diskmaskinsånga.

Gällande Bastu har jag aldrig haft något problem. Men vet dock att det sägs att stora temperaturskillnader kan skada packningarna i längden.

Edit: Såg att du nämnde just glas med utsidan AR-coatad och där får man nog vara försiktig. Men skadas den alltför mycket går den ju att poler abort, vet att många gör det på sina brattar b.la
 

Chrisse

Patek
2-Faktor
Suttit och bastat ohälsosamt länge med en Sinn där det fanns utsides ar, inga problem. Även mina Planet Ocean har fått utstå värme utan några problem.
 
Topp