• Välkommen till ett uppdaterat Klocksnack.se

    Efter ett digert arbete är nu den största uppdateringen av Klocksnack.se någonsin klar att se dagens ljus.
    Forumet kommer nu bli ännu snabbare, mer lättanvänt och framför allt fyllt med nya funktioner.

    Vi har skapat en tråd på diskussionsdelen för feedback och tekniska frågeställningar.

    Tack för att ni är med och skapar Skandinaviens bästa klockforum!

    /Hook & Leben

Antireflexbehandlat glas på Rolex

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Någon som har erfarenhet eller bilder på hur det kan se ut på en med safirglas? Vart vänder man sig?

Tänker isf att man skulle behandla insidan bara.
 

Husse

Patek
Anledningen till att Rolex inte AR behandlar glasen är, troligtvis, att behandlingen eventuellt skulle kunna försvaga glaset.
Jämför med krafthylsor, de är inte förkromade pga att det försvagat CrMo-stålet
Tror inte Rolex uppskattar sådana experiment!
 

Empa

Donnie Brasco
2-Faktor
Finns ju andra märken som gör modeller med AR och tåliga glas så det ska väl gå.
Om en svensk byter glas på en några år gammal klocka tror jag inte att de bryr sig om ;)
 

Tidur

Omega
Kan intyga att antireflexbehandlat klock safirglas verkligen fungerar och gör skillnad,
Men vad är det man gör egentligen när man antireflexbehandlar safirglas? Blir det mindre reptåligt? o_O
 

Magnlar

Rolex
2-Faktor
Urmakarna på RobE gör inte det, och inte heller lämna in externt som AR behandlar. Frågan ställde jag dom för ett par år sedan... Kanske möjligt om man går till en oberoende urmakare..
 

Tidur

Omega
Om man utgår ifrån fabriks Ar vad är det för magisk behandling som görs då? och varför gör inte alla det?
 

sjökvist

<—Axel Nilson
Kan intyga att antireflexbehandlat klock safirglas verkligen fungerar och gör skillnad,
Men vad är det man gör egentligen när man antireflexbehandlar safirglas? Blir det mindre reptåligt? o_O
Majoriteten av tillverkare sätter behandlingen på insidan av glaset, oftast flera lager.
Sen finns det ju dom som sätter på båda sidor av glaset så då kan ju en repa uppstå i själva behandlingen.
 

Tidur

Omega
Ja, det måste ju helt klart finnas nackdelar med AR behandling. Får se till att vara lite extra försiktig med min AT.
:omega:
 

Tomas Eriksson

Vacheron
Pledge Member
2-Faktor
Om man utgår ifrån fabriks Ar vad är det för magisk behandling som görs då? och varför gör inte alla det?
AR är en beläggning som repas förr eller senare, oftast förr. Man kan dock ha AR på insidan av glaset men det gör bara marginell skillnad vid normalt användande(talar av egen erfarenhet då mina APs har det medans mina Rolex inte har någon alls).
 

yonsson

Kikuchiyo
Moderator
Pledge Member
2-Faktor
AR är en beläggning som repas förr eller senare, oftast förr. Man kan dock ha AR på insidan av glaset men det gör bara marginell skillnad vid normalt användande(talar av egen erfarenhet då mina APs har det medans mina Rolex inte har någon alls).
Det finns ju olika effektiva inre AR också, det är ju inte AR som AR. De platta glas jag har haft med enbart inre AR har varierat mellan tillverkare vad gäller reflektioner.
 

Aerospace

Panerai
2-Faktor
Näe bara på 6-siffriga:)
Min förra 016:
Rolex 116200.JPG
 
Topp